پژو۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس ؟

پژو۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس ؟

پژو۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس ؟
  • مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس ؛ ۲۰۷ دنده ‌ای بخریم یا دنا پلاس ساده ؟
  • معرفی پژو 207
  • پژو ۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس ؟
  • معرفی دنا پلاس ساده
  • مشخصات فنی دنا پلاس
  • بالاخره پژو ۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس؟

اقتصاد آنلاین- روزبه راد؛ بازار خودروهای اقتصادی در کشور ما بسیار محدود است و مشتریان دایره انتخاب چندان بالایی در این حوزه ندارند. خصوصا اگر بخواهند مقداری بیشتر هزینه کنند و یک ماشین سطح بالاتر داخلی را بخرند، معمولا گزینه‌های چندانی جلو راه آنها سبز نخواهد شد؛ از جمله معدود خودروهایی که کمی لوکس‌تر از تولیدات پرتیراژ داخلی هستند و شاید بتوانند تا حدودی نظر اقشار متوسط و یا کمی ثروتمندتر را به خود جلب کنند، مدل‌هایی مثل پژو ۲۰۷، دنا پلاس، تندر پلاس و... خواهند بود.

2

 

 در این میان قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای تقریبا نزدیک به دنا پلاس ساده است که باعث می‌شود بعضی مشتریان برای خرید یکی از این دو محصول ایران خودرو سردرگم شوند و این سوال برایشان پیش بیاید که پژو ۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس ؟ بنابراین بهتر دیدیم که یک مقاله اختصاصی را به معرفی ویژگی‌های این دو خودرو اختصاص دهیم تا پس از ارزیابی دقیق هر دو مدل، درنهایت به یک نتیجه کامل و جامع درباره مقایسه پژو ۲۰۷ و دنا پلاس برسیم و بتوانیم پاسخی درخور برای سوال مشتریانی که مدام می‌پرسند پژو ۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس ، ارایه دهیم.

مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس ؛ ۲۰۷ دنده ‌ای بخریم یا دنا پلاس ساده ؟

معرفی پژو 207

پژو ۲۰۷ یک هاچبک کوچک خانوادگی است که در اصل با نام پژو ۲۰۶ پلاس به فهرست محصولات کمپانی فرانسوی پژو اضافه شد. این هاچبک شهری نخستین بار در سال ۱۳۸۸ به بازار ایران راه پیدا کرد اما تولید آن تا سال ۹۲ بیشتر ادامه نیافت؛ با شروع تحریم‌های دور اول، پژو از بازار کشور ما پا پس کشید و درنتیجه تولید ۲۰۷ به مدت ۲ تا ۳ سال به حالت تعلیق درآمد.

3

سپس از سال ۹۵ شرکت ایران خودرو تولید پژو 207i را با کمی تغییرات ظاهری و فنی مجددا از سرگرفت. از جمله تغییراتی که در پژو ۲۰۷ جدید رخ داده بود، می‌توان به اضافه شدن دیلایت به کاسه چراغ‌های جلو، تغییر آینه‌های جانبی، اضافه شدن سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، تغییر غربیلک فرمان و افزوده شدن دکمه‌های کنترل روی آن به‌علاوه آپشن‌های جدیدتر مثل کروز کنترل، دوربین عقب و... اشاره کرد. از سال ۹۹ هم شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت تا سقف فلزی این ماشین را برش دهد و به جای آن یک سقف شیشه‌ای پانوراما جایگزین کند تا مشتریان در صورت علاقه‌مندی مدل سقف شیشه‌ای پژو ۲۰۷ را بخرند و آن را به خانه ببرند.

در بخش فنی پژو ۲۰۷ تفاوت شاخصی نسبت به ۲۰۶ تیپ پنج ندارد و همان موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری تیوفایو را مأمور تامین قدرت خود کرده است. گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک نیز بازیگران اصلی قسمت انتقال قدرت موتور پژو ۲۰۷ به سوی چرخ‌های جلو هستند که البته ما در این مقاله پژو ۲۰۷ دنده‌ای را مورد نظر داریم.

4

گفته شده که در سیستم برق و سیم‌کشی این خودرو تحولاتی رخ داده تا موتور و گیربکس تعامل بهتری با یکدیگر داشته باشند و درنتیجه رانندگی مهیج‌تری را نصیب کاربر پژو ۲۰۷ دنده‌ای کنند. بدین ترتیب پژو ۲۰۷ هاچبک قادر است ظرف مدت زمان حدود ۱۱.۶ ثانیه فرایند شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ را انجام دهد. بنابراین شتاب پژو ۲۰۷ به عنوان یک هاچبک خانوادگی در بازار کم تنوع ایران نسبتا هیجان‌انگیز احساس خواهد شد. خصوصا اگر نمونه مجهز به فرمان برقی را بخرید، به دلیل حذف فشار و سنگینی سیستم پمپ هیدرولیک از روی موتور، قدرت بیشتری را زیر پای خود احساس خواهید کرد.

قابلیت مانورپذیری 207 هم گرچه تا حدودی مناسب به نظر می‌رسد اما با این حال در سرعت‌های بالا و به ویژه با توجه به فقدان سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، احتمال انحراف قسمت عقب خودرو و بروز بیش فرمانی وجود دارد.

5

پژو ۲۰۷ در جاده خودرویی بسیار کم‌مصرف است و حدود ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت نیاز دارد. این رقم در سطح شهر به حدود ۸.۸ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد و به طور ترکیبی نیز ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میزان مصرف سوخت پژو ۲۰۷ دنده‌ای خواهد بود. حداکثر سرعت این هاچبک ۱۰۸۷ کیلوگرمی برابر ۱۹۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده که در مجموع می‌توان گفت پژو ۲۰۷ از لحاظ مشخصات فنی قادر است رضایت نسبی مشتریان ایرانی به ویژه افراد جوان‌تر و زوج‌های جوان را فراهم آورد.

 فضای پای ردیف عقب پژو ۲۰۷ کاملا محدود است و بنابراین این خودرو به درد خانواده‌های پرجمعیت نمی‌خورد. درون صندوق عقب نیز تنها ۲۴۵ لیتر فضا پیدا می‌شود که دلیل دیگری برای عدم کاربردپذیری مطلوب این خودرو برای خانواده‌های پرتعداد به حساب می‌آید. عایق‌بندی کابین نسبتا قابل قبول است و نسبت به سایر خودروهای ایرانی می‌توان گفت که سروصدای کمتری درون کابین پژو ۲۰۷ شنیده می‌شود؛ اما در مجموع کیفیت متریال کابین آن‌طور که انتظار می‌رود، سطح بالا نیست.

6

ضمنا در بعضی مدلهای پژو ۲۰۷ مواردی مثل کروز کنترل، فرمان برقی، ترمز دیسکی عقب و سقف شیشه‌ای وجود ندارد و این تجهیزات تنها به صورت آپشنال و غیر پیش‌فرض به مشتریان این خودرو ارائه خواهند شد. در ادامه لیست کامل امکانات نسخه‌های فول آپشن پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما به اطلاع خواهد رسید: سامانه کروز کنترل، فرمان کمکی برقی با کلیدهای کنترل، ترمز دیسکی تمام چرخ‌ها، سقف شیشه‌ای، ترمز ABS و EBD، دو کیسه هوا، تهویه اتومات و...

در جدول زیر مشخصات فنی پژو ۲۰۷ دنده‌ای به طور کامل ذکر شده است:

خودرو

پژو 207 دنده ای هاچبک

موتور

TU5 1587 سی سی - 16 سوپاپ

توان

105 اسب بخار 142 نیوتن متر گشتاور

انتقال قدرت

5 دنده دستی دیفرانسیل جلو

شتاب 0 100

 11.6 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی

6.6 لیتر در 100 کیلومتر

وزن (با باک سوخت پر)

1087 کیلوگرم

 

 

 

پژو ۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس ؟

معرفی دنا پلاس ساده

دنا پلاس در واقع یکی از فرزندان سمند به حساب می‌آید که به عنوان نسخه فیس لیفت دنا معمولی در اواخر سال ۹۵ به دست مشتریان ایرانی رسید. عمده تحولات این محصول ایران خودرو در مواردی مثل گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، جلو پنجره اسپرت، اعمال برخی تغییرات روی خطوط جانبی بدنه و همچنین افزوده شدن بعضی امکانات بیشتر خلاصه می‌شد.

7

 

دنا پلاس ساده از لحاظ مشخصات فنی تفاوت زیادی با دنا و سمند ال ایکس EF7 ندارد. پیشرانه ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر را به گیربکس ۵ دنده دستی انتقال می‌دهد تا از آنجا به چرخ‌های جلو برسد. شتاب صفر تا صد دنا پلاس حدود ۱۲ تا ۱۲.۵ ثانیه برآورد می‌شود که نشان از عملکرد نسبتا معمولی این خودرو در بحث چالاکی دارد و البته ضعف نسبی آن در برابر پژو ۲۰۷ را یادآور می‌شود؛ ضمن آن که برخی منابع حتی شتاب دنا پلاس را بیشتر از ۱۳ ثانیه اعلام کرده‌اند. دنا پلاس معادل ۱۲۵۸ کیلوگرم وزن دارد، مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است و بیشترین سرعتش برابر ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود.

8

دنا پلاس خودرو بزرگتری از پژو ۲۰۷ است و به خوبی می‌تواند نیازهای خانواده‌های پرجمعیت‌تر به ویژه از لحاظ فضای سرنشینان ردیف عقب و همچنین گنجایش صندوق را پاسخگو باشد. درون محفظه صندوق عقب این خودرو فضایی برابر با ۵۰۰ لیتر یافت می شود که بیشتر از دو برابر صندوق عقب پژو ۲۰۷ است. کابین آن نیز همان طور که اشاره شد به ویژه در ردیف عقب بسیار جادار تر از پژو ۲۰۷ خواهد بود و بنابراین این خودرو بهتر می‌تواند نیازهای خانواده‌های پرجمعیت را مرتفع سازد.

 البته مصرف سوخت دنا پلاس بالاتر است، شتاب پایین‌تری دارد و مانورپذیری و کیفیت سواری آن نیز نسبت به پژو ۲۰۷ مقداری ضعف نشان می‌دهد؛ اما در مجموع می‌شود این طور گفت که پایداری آن در سرعت‌های بالاتر نسبت به حریف هاچ‌بک کمی اطمینان بخش‌تر احساس می‌شود.

9

مشخصات فنی دنا پلاس

خودرو

دنا پلاس

موتور

Ef7 – 1645 سی سی

توان

113 اسب بخار / 155 نیوتن متر

انتقال قدرت

پنج دنده دستی - دیفرانسیل جلو

شتاب 0 – 100

12 – 12.5 ثانیه

حداکثر سرعت

189 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.43 لیتر در 100 کیلومتر

وزن با باک پر

1258 کیلوگرم

 

 

لازم به ذکر است که شرکت ایران ‌خودرو از سال ۹۷ بعد امکانات مشتری پسندی مثل سانروف و کیسه‌های هوای جانبی را به حالت آپشنال درآورده و دیگر به صورت استاندارد در دنا پلاس وجود ندارند. با این حساب مهمترین امکانات دنا پلاس ساده در نسخه های فول آپشن شامل موارد زیر می شود:

سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمزهای دیسکی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، سیستم تهویه اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم مالتی مدیا ۷ اینچی لمسی، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو LED با چراغ‌ روز، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، آینه ‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار، قطعات دکوراتیو طرح چوب داخل کابین، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب ، دوربین دید عقب ، سیستم قطع سوخت خودکار، رینگ آلومینیومی، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو با تنظیمات 8 حرکته برقی، سان روف، کروز کنترل و...

10

 

بالاخره پژو ۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس؟

در قسمت پایانی مقاله مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس از گروه خودرو اقتصادآنلاین، باید به عرض برسانیم که این دو خودرو گرچه از لحاظ قیمت در بازار کم تنوع ایران رقیب یکدیگر به حساب می‌آیند اما از لحاظ کلاس‌ بدنه و نوع کاربرد خیلی شبیه به هم نیستند.

 بنابراین بسته به نوع کاربردی که از یک خودروی خانوادگی انتظار دارید، پژو ۲۰۷ یا دنا پلاس می‌توانند گزینه‌های مناسبی در این بازار بسیار محدود و بسته به شمار بروند. آن دسته از از افرادی که یک هاچبک جذاب با مانورپذیری مناسب، عملکرد فنی و شتاب قابل قبول، کیفیت ساخت تقریبا بهتر از رقبای داخلی، سواری نه چندان خشک، کابین نسبتا ساکت و قطعات یدکی فراوان و تقریبا خوش‌قیمت نیاز دارند و البته تعداد افراد خانواده‌شان هم چندان زیاد نیست، مسلما باید پژو ۲۰۷ را انتخاب کنند.

11

اما در سوی دیگر دنا پلاس طراحی ظاهری و داخلی نسبتا مجلل‌تری را ارایه می‌دهد که هم خانواده‌ها و هم مشتریان جوان‌تر را راضی نگاه خواهد داشت؛ کیفیت سواری آن هم تقریبا متوسط و در حد رفع نیازهای معمول مشتریان ایرانی خواهد بود. به نحوی که اگر خیلی سختگیر نباشید، احتمالا کیفیت سواری دنا پلاس می‌تواند رضایت نسبی شما را جلب کند. عایق‌بندی کابین دنا پلاس گرچه کمی سطح پایین‌تر از پژو ۲۰۷ است اما با این حال می‌شود گفت که سر و صداهای ورودی به کابین دنا پلاس خیلی آزاردهنده نیستند.

12

 مزیت شاخص دنا پلاس نسبت به پژو ۲۰۷ کابین بزرگ و صندوق عقب بسیار جادار آن است که همین مسئله باعث می‌شود تا خانواده‌های پرجمعیت‌تر تمایل بیشتری نسبت به دنا پلاس پیدا بکنند. ضمنا دنا پلاس در نسخه‌های فول آپشن دارای سانروف و ایربگ های جانبی است که پژو ۲۰۷ فاقد آنهاست که درنتیجه از لحاظ امکانات هم کفه ترازو کمی به نفع سدان ایران خودرو سنگینی می‌کند. پس اگر چنین معیارهایی را مد نظر دارید، ظاهرا در این میان چاره‌ای جز خرید دنا پلاس نخواهید داشت.