مقایسه تویوتا پرادو و جیپ گرند چروکی، شاسی‌بلندهای بزرگ آفرود

مقایسه تویوتا پرادو و جیپ گرند چروکی، شاسی‌بلندهای بزرگ آفرود

مقایسه تویوتا پرادو و جیپ گرند چروکی، شاسی‌بلندهای بزرگ آفرود

جیپ گرند چروکی و تویوتا لندکروزر پرادو هردو به‌عنوان شاسی‌بلندهای میان سایز آفرودی با ابعاد و قیمت نزدیک به هم، رقبای مستقیم یکدیگر در بازار خواهند بود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • پیشرانه
  • توانایی یدک کشی و آفرود
  • داخل و تکنولوژی
  • قیمت
  • جیپ گرند چروکی
  • تویوتا پرادو
  • مشخصات فنی

جیپ گرند چروکی هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که برای اولین بار در نسخهٔ کشیدهٔ هفت‌نفره هم ارائه می‌شود. این ماشین یکی از لوکس‌ترین کابین‌ها را در کلاس خود دارد و هنوز هم شاسی‌بلند آفرودی توانمندی است. بااین‌حال، گرند چروکی حالا با رقیب جدیدی بنام تویوتا پرادو مواجه خواهد بود که قرار است با نام لندکروزر در آمریکا عرضه شود. پرادو به ریشه‌های خود بازگشته و به یک آفرودر تمام‌عیار تبدیل شده است. لندکروزر پرادو و گرند چروکی هردو روی پلت‌فرم جدیدی ساخته شده‌اند و از آخرین تکنولوژی‌ها بهره می‌برند اما کدام‌یک از آن‌ها بهتر خواهد بود؟

پیشرانه

گرند چروکی با همان دو پیشرانهٔ V6 پنتااستار و V8 همی نسل قبلی ارائه می‌شود که هیچ افزایش قدرتی نداشته‌اند اما جیپ در این نسل یک نسخهٔ هیبریدی بنام ۴xe را هم با پیشرانهٔ چهار سیلندر ارائه کرده که قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد. از سوی دیگر، پرادو در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی عرضه می‌شود و خبری از موتور V6 یا V8 نیست؛ بنابراین، بهتر است پیشرانهٔ پرادو را با گرند چروکی ۴xe مقایسه کنیم. تفاوت اصلی بین دو خودرو این است که قوای محرکهٔ جیپ از نوع پلاگین‌هیبریدی است اما پرادو از پیشرانهٔ هیبریدی معمولی استفاده می‌کند که امکان شارژ از بیرون را ندارد. همچنین پیشرانهٔ جیپ قدرت بیشتری هم دارد اما قوای محرکهٔ تویوتا هم دست‌وپابسته نیست.

توانایی یدک کشی و آفرود

هرچند نسخهٔ هیبریدی گرند چروکی کمترین مصرف سوخت را دارد اما ظرفیت یدک کشی آن از نسخه‌های V6 و V8 کمتر است. درحالی‌که ظرفیت یدک کشی نسخهٔ شش سیلندر ۲۸۱۰ کیلوگرم و نسخهٔ هشت سیلندر ۳۲۷۰ کیلوگرم اعلام شده، این رقم در نسخهٔ هیبریدی ۲۷۲۰ کیلوگرم است. ظرفیت یدک کشی پرادو هم مثل گرند چروکی هیبریدی ۲۷۲۰ کیلوگرم است. در بخش آفرود، هرچند گرند چروکی بیشتر یک شاسی‌بلند لوکس به‌حساب می‌آید و ساختار یکپارچه دارد اما اگر به‌خوبی تجهیز شود می‌تواند تقریباً از هر مسیر آفرودی عبور کند. توانمندترین نسخهٔ این خودرو در آفرود، تریل‌هاوک است که از تجهیزاتی مثل دیفرانسیل لغزش محدود عقب، سیستم تعلیق بادی و حالت‌های رانندگی برای مسیرهای مختلف بهره می‌برد. پرادو هم مثل هر لندکروزر دیگری با ویژگی‌هایی مثل شاسی مستقل، قفل دیفرانسیل الکترونیکی عقب و مرکزی، کرال کنترل و آنتی‌رول بار قابل قطع شدن، توانایی‌های آفرود چشمگیری دارد.

داخل و تکنولوژی

ازآنجایی‌که گرند چروکی قصد دارد یک شاسی‌بلند لوکس باشد، کابین آن با تودوزی چرمی زیبا، تریم چوبی و تزئینات مشکی پیانو پوشیده شده است. وجود سه نمایشگر بزرگ هم حس و حال پیشرفته‌ای به کابین این شاسی‌بلند آمریکایی بخشیده است. لندکروزر اما چیدمان داخلی بسیار ساده‌تر و جعبه‌ای شکلی داشته و هرگز نمی‌خواهد خود را لوکس جلوه دهد. کابین این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که فضایی کاربردی و بدون متریال فانتزی مثل گرند چروکی را ارائه کند. علاوه بر این، کابین پرادو از دوام بالایی هم برخوردار است.

سه نمایشگر داخلی گرند چروکی شامل صفحه آمپر ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر ۸.۴ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه‌نمایش ۱۰.۱ اینچی مقابل راننده می‌شود. همچنین در تیپ لیمیتد به بالا، نمایشگر مرکزی هم با یک نمونهٔ بزرگ‌تر ۱۰.۱ اینچی جایگزین می‌شود. در کابین پرادو اما فقط دو نمایشگر وجود دارد که البته هنوز هم در قیاس با نسل قبلی پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. مقابل راننده یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته که به یک صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی متصل است. گرند چروکی در نسخهٔ معمولی ظرفیت حمل پنج نفر را دارد اما در نسخهٔ L با سه ردیف صندلی، این تعداد به هفت نفر افزایش پیدا می‌کند. پرادو هم فعلاً به‌صورت پنج‌نفره به بازار عرضه می‌شود اما تویوتا وعدهٔ ارائهٔ یک نسخهٔ سه ردیفه را  داده است.

قیمت

تویوتا هنوز قیمت لندکروزر پرادو را برای بازار آمریکا اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود بسیار ارزان‌تر از نسل قبلی باشد (لندکروزر اصلی سری ۲۰۰) که با قیمت پایهٔ ۸۷ هزار دلار در آمریکا عرضه می‌شد. طبق تخمین‌ها، قیمت پایهٔ لندکروزر پرادو می‌تواند از حدود ۵۵ هزار دلار آغاز شود. هرچند نسل قبلی لندکروزر در آمریکا فروش بسیار پایینی داشت اما پرادوی جدید با اندازهٔ کوچک‌تر و قیمت ارزان‌تر می‌تواند نظر خریداران را به خود جلب کند. از سوی دیگر، خانوادهٔ گرند چروکی تنوع بسیار بالایی دارد و نسخه‌های مختلفی از تیپ پایهٔ دیفرانسیل عقب V6 گرفته تا تیپ پرچم‌دار سامیت رزرو دو دیفرانسیل V8 را ارائه می‌کند. قیمت این خودرو از ۳۶,۴۹۵ دلار آغاز شده و در تیپ سامیت رزرو هیبریدی به نزدیک ۸۰ هزار دلار می‌رسد.

جیپ گرند چروکی

نقاط قوت:

  • ارائه با سه پیشرانه مختلف
  • عرضه در نسخه سه ردیفه
  • جادار و لوکس

نقاط ضعف:

  • ظرفیت یدک کشی پایین نسخه هیبریدی
  • قیمت گران در نسخه‌های بالایی
  • بیش‌ازحد لوکس برای آفرود خشن

تویوتا پرادو

نقاط قوت:

  • ارائه پیشرانه هیبریدی بصورت استاندارد
  • توانایی‌های آفرود بالا
  • طراحی خشن با اشاره به گذشته

نقاط ضعف:

  • ارائه فقط با یک پیشرانه
  • عدم ارائۀ نسخۀ سه ردیفه
  • متریال و طراحی داخلی ساده

مشخصات فنی

جیپ گرند چروکی

تویوتا پرادو

پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی
قدرت (اسب بخار) ۳۷۵ ۳۲۶
گشتاور (نیوتن متر) ۶۳۷ ۶۳۰
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۲۷۲۰ ۲۷۲۰
زاویه حمله (درجه) ۳۰.۱ ۳۱.۰
زاویهٔ فرار (درجه) ۲۶.۶ ۲۲.۰
زاویهٔ شکست (درجه) ۱۹.۱ ۲۵.۰
فاصله از زمین (میلی‌متر) ۲۱۳ ۲۲۱
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۹۱۵ / ۱,۹۷۹ / ۱,۸۱۶ ۴,۹۲۵ / ۱,۹۸۰ / ۱,۸۷۰
فاصلهٔ محوری ۲,۹۶۴ ۲,۸۵۰

کدام شاسی‌بلند آفرودی را بیشتر می‌پسندید؟

  • تویوتا لندکروزر پرادو
  • جیپ گرند چروکی

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۱۰ رای منبع TopSpeed برچسب هاآفرود تویوتا لندکروزر جیپ گرند چروکی شاسی بلند مقایسه خودروها نظرسنجی