Loading...

مازراتی، برند لوکس ایتالیا که باید با بدنامی گذشته مبارزه کند

مازراتی، برند لوکس ایتالیا که باید با بدنامی گذشته مبارزه کند

مازراتی، برند لوکس ایتالیا که باید با بدنامی گذشته مبارزه کند

مازراتی یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان ایتالیا با سابقه‌ی درخشان ۱۱۰ ساله در کلاس لوکس و اسپرت است؛ اما برای فروش محصولات خود، چالش‌های فراوان دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • مازراتی گیبلی
  • مازراتی کواتروپورته
  • مازراتی لوانته
  • مازراتی گرن‌توریسمو
  • مازراتی گریکاله
  • مازراتی MC20
  • جمع‌بندی

در ذهن ما انسان‌ها طی سال‌ها کلیشه‌هایی شکل می‌گیرد که به‌آسانی تغییر نخواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، اکثر افراد خودروی چینی را بی‌کیفیت می‌دانند درحالی‌که این روزها چینی‌ها خودروهای باکیفیت زیادی ساخته‌اند. در مورد مازراتی هم همین‌طور است. خودروهای این برند زیر سایهٔ سنگین کلیشهٔ استهلاک بالا و قابلیت اطمینان ضعیف قرار دارند. راه‌حل تغییر این تصویر منفی، ساخت خودروهای بهتر است. آیا مازراتی خودروهای بهتری ساخته است؟ قطعاً اما آیا همهٔ آن‌ها موفق بوده‌اند؟ نه کاملاً. بااین‌حال، محصولات جدیدتر این برند بسیار عالی به نظر می‌رسند و برای بررسی کامل این خودروها مدتی را در ایتالیا سپری کرده‌ایم.

مازراتی گیبلی

گیبلی هیچ‌گاه نتوانست در بازار آن‌طور که باید عرض‌اندام کند زیرا با وجود برخورداری از هندلینگ عالی و پیشرانه‌های فوق‌العاده با صدای جذاب، از حجم بالایی از کاهش هزینه‌ها و استفاده از قطعات داخلی مشترک رنج می‌برد. البته آئودی هم از قطعات فولکس‌واگن استفاده می‌کند اما فیات-کرایسلر نتوانست این کار را به‌خوبی گروه فولکس‌واگن انجام دهد زیرا محصولات اصلی این شرکت در زمان توسعهٔ گیبلی به‌اندازهٔ خودروهای فولکس‌واگن جذاب و چشمگیر نبودند. به‌عنوان‌مثال، در مازراتی از دکمهٔ کروز کنترل جیپ رانگلر استفاده شده است. البته شرایط گیبلی پس از به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای بهتر شد و نسخهٔ تروفئوی آن با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو ارزان‌ترین راه برای داشتن پیشرانهٔ فراری است.

مازراتی کواتروپورته

کواتروپورته همیشه برای ما خودرویی دوست‌داشتنی بوده است زیرا جذابیت ساده‌ای دارد که در رقبا دیده نمی‌شود. نسل پنجم این خودرو هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد و سدان مجللی به‌حساب می‌آید هرچند که کمی پیر شده است. در عصر کشتی‌های تکنولوژی مثل مرسدس بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷، از اینکه در بازار هنوز مازراتی کواتروپورته حضور دارد خوشحالیم.

مازراتی لوانته

انگار همین دیروز بود که در مراسم رونمایی اولین شاسی‌بلند مازراتی حضور پیدا کردیم اما هشت سال از آن زمان می‌گذرد. لوانته بزرگ‌ترین ضربه را از شاسی خود خورد که در حد شاسی‌بلندهای اسپرت بازار چابک نیست. لوانته به‌عنوان یک خودروی لوکس قدرتمند خیلی خوب کار می‌کند اما ب‌ام‌و X6 M، پورشه کاین یا آستون‌مارتین DBX در جاده‌های پیچ‌درپیچ به‌راحتی آن را پشت سر خواهند گذاشت. بااین‌حال، مازراتی زیباتر از همهٔ آن‌ها به نظر می‌رسد و چند نفر از خریداران با شاسی‌بلند لوکس خود راهی جاده‌های کوهستانی می‌شوند؟ البته برای این افراد هم مازراتی شاسی‌بلندی با هندلینگ بسیار بهتر دارد که در ادامه خواهیم دید.

مازراتی گرن‌توریسمو

نسل جدید گرن‌توریسمو خودروی اسپرت فوق‌العاده‌ای است زیرا از پلت‌فرم باشکوه جورجیو استفاده می‌کند یعنی همان شاسی درخشانی که در آلفارومئو جولیا و استلویو به کار رفته است. زیر کاپوت هم پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی عالی سوپراسپرت MC20 قرار گرفته که البته در اینجا کمی تضعیف شده است. با گرن‌توریسمو برای آزمایش رانندگی راهی کوه‌های آلپ شدیم و خودرو با رفتار استادانه، راحتی عالی و لذت رانندگی، ما را مجذوب کرد.

مازراتی گریکاله

تا وقتی پشت فرمان گریکاله ننشنید، نخواهید فهمید که رانندگی با این ماشین چقدر لذت‌بخش است. مثل گرن‌توریسمو، گریکاله هم روی پلت‌فرم جورجیو ساخته شده و از پیشرانهٔ نتونو استفاده می‌کند. شاید برخی خریداران وسوسه شوند که بجای این، سراغ استلویو کوادریفولیو با ۲۰ اسب بخار قدرت بیشتر بروند اما گریکاله بسیار بهتر از آن است. کراس‌اوور مازراتی همچنین با فاصلهٔ محوری نسبتاً کشیده، از کابین جاداری برخوردار است که تکنولوژی‌های آن‌هم به‌اندازهٔ گرن‌توریسمو خوب خواهد بود. البته این خودروی ارزانی نیست خصوصاً در نسخهٔ تروفئو که قیمت آن از ۱۰۶ هزار دلار آغاز می‌شود یعنی ۱۸ هزار دلار بیشتر از استلویو کوادریفولیو و ۲ هزار دلار گران‌تر از پورشه ماکان GTS اما گریکاله از هردوی آن‌ها لوکس‌تر است و رانندگی بهتری دارد.

مازراتی MC20

MC20 هم سوپراسپرتی عالی است که شبیه یک مک‌لارن جوان یا بچه بوگاتی احساس می‌شود. پیشرانهٔ MC20 هرچند صدای معمول ایتالیایی را ندارد اما کشش و شتاب فوق‌العاده‌‌ای فراهم می‌کند. این موتور قدرت و گشتاور مناسبی دارد و ما عاشق ردلاین حدود ۸ هزار rpm آن هستیم. MC20 درحالی‌که پیچ‌ها را خیلی خوب طی می‌کند، می‌تواند یک کروزر آرام هم باشد. برای این شاهکار باید به مهندسان سیستم تعلیق مازراتی آفرین گفت.

جمع‌بندی

۱۱۰ سال از زمانی که پنج برادر مازراتی شرکت خودروسازی خود را در بولونیا تأسیس و نیزهٔ سه‌شاخ نپتون را به‌عنوان لوگوی آن انتخاب کردند می‌گذرد. هرچند این برند به‌اندازهٔ دهه‌های ۵۰ و ۶۰ جذاب و چشمگیر نیست اما با نگاه به محصولات جدید آن مثل گریکاله، MC20 و گرن‌توریسمو می‌توان متوجه شد که مازراتی در ساخت خودروهایی با رانندگی عالی و جذابیت ایتالیایی بسیار جدی است؛ بنابراین، چیزی که مازراتی نیاز دارد این است که افراد بیشتری به آن توجه و به محصولات جدیدش نگاه کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۲۱ رای منبع MotorTrend