تجربه رانندگی با سایپا کوییک R؛ اولین هاچ بک کراس ایرانی

تجربه رانندگی با سایپا کوییک R؛ اولین هاچ بک کراس ایرانی

تجربه رانندگی با سایپا کوییک R؛ اولین هاچ بک کراس ایرانی
سایپا کوییک Rسایپا کوییک Rسایپا کوییک R

پس از آن که سایپا سال‌ها برای تراشیدن یک رقیب درست و حسابی برای پژو ۲۰۶ در حال تلاش و تکاپو بود، بالاخره این امر نتیجه داد و کوییک، که به نوعی نمونه هاچ بک شده ساینا محسوب می‌شود، توانست موفقیت نسبتاً مطلوبی را برای سایپا در مقابل رقیبش، پژو ۲۰۶ تیپ دو، به دست آورد. با این مقدمه کوتاه به نقد و بررسی یک دستگاه سایپا کوییک R و بیان نکات مثبت و منفی آن می‌پردازیم.

نقد طراحی سایپا کوییک R

از طراحی نمای جلوی خودرو آغاز می‌کنیم. در نمای جلو کاسه چراغ‌های مشکی رنگ و مجموعه سپر و جلوپنجره متفاوت و عضلانی‌تر نسبت به ساینا، باعث تفاوت این خودرو شده است. مدل مورد بررسی، کوییک R است که سقف مشکی رنگ این مدل از نکات جالب توجه و مثبت آن تلقی می‌شود. شاید بهتر ‌بود سایپا حداقل برای این نسخه در نمای ظاهری، دی لایت‌ها را نیز مانند نمونه‌های اتوماتیک اولیه نصب می‌کرد، اما باز هم شاهد قطعه‌های پلاستیکی نقره ای رنگ به جای دی لایت هستیم.

حتما ببینید

ویدیوی تست و بررسی کوییک
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کوییک سایپا کوییک Rسایپا کوییک Rسایپا کوییک R


در نمای کناری شاهد نصب یک برچسب با نوشته cross در پایین درها هستیم که این برچسب در کنار قطعات پلاستیکی و مشکی رنگ دور گلگیرها و نیز روف رک‌های روی سقف، مانند ساندرو استپ وی، کاملاً یادآور سگمنت خودرو یعنی هاچ بک-کراس هستند. آینه‌های کناری بیش از حد بیرون هستند و به اصطلاح خرگوشی طراحی شده اند و دستگیره‌های کناری نیز هرچند ایزی اوپن شده‌اند و نسبت به ساینا و تیبا ۲ بسیار بهتر و شکیل‌تر هستند، اما بهتر بود برای نسخه R همرنگ بدنه می‌شدند و کیفیت بهتری برای آن‌ها لحاظ می‌شد.

در نمای عقب بیش از هر چیز چراغ‌های دوتکه خودرو خودنمایی می‌کنند که بی‌شباهت به برخی محصولات ب‌ام‌و نیز نیستند؛ همچنین سپر عقب با دو مه شکن و یک قسمت پلاستیکی مشکی رنگ نیز زیبا و متناسب با سایر بخش‌های خودرو طراحی شده است و نمره قبولی را دریافت می‌کند.

سایپا کوییک Rسایپا کوییک Rسایپا کوییک R

به عنوان یک نکته منفی نیز باید به گرافیک داخلی سردرگم چراغ‌های عقب اشاره نماییم که ترکیبی از ال ای دی، نئون و لامپ‌های معمولی را درون آن‌ها شاهد هستیم! و بهتر بود نوار نئونی که در قسمتی از چراغ که روی گلگیر تعبیه شده، روی قسمت صندوق نیز امتداد می‌یافت که متأسفانه این طور نیست.

در پایانِ راه بررسی ظاهری و پیش از ورود به کابین باید اذعان کنیم که در کوییک شاید شاهد پختگی طراحی پژو ۲۰۶ تیپ دو نباشیم، اما طراحی آن به روزتر و حداقل متفاوت‌تر از ۲۰۶ جلوه می‌نماید و به نوعی می‌توان گفت در نظر مخاطب تکراری و کسل کننده نیست.

کابین سایپا کوییک R

به سراغ نمای داخلی و بررسی این فضا می‌رویم. علیرغم نمای ظاهری، طراحی داشبورد و به طور کل کابین مشابه سایناست و گرچه نازیبا و ناموزون نیست، اما کسالت آور است و نسبت به داشبورد پژو ۲۰۶ نمره کم تری دریافت می‌کند. لازم به ذکر است که در کوییک‌های R پلاس شاهد استفاده از غربیلک فرمان دی کات و دکمه‌دار و مانیتور در مرکز داشبورد هستیم که نسبت به نسخه ، زیباتر و به روز‌تر جلوه می‌کند.

کابین سایپا کوییک Rکابین سایپا کوییک Rکابین سایپا کوییک R

در موقعیت راننده که قرار می‌گیریم دید جانبی و به خصوص دید عقب کافی نداریم، اما با گذشت زمان و با توجه به ابعاد کوچک خودرو می‌توان با آن کنار آمد و خو گرفت.

از نکات مثبت این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ نیز می‌توانیم به فضای پا و سر مناسب‌تر برای ردیف عقب اشاره کنیم.

فهرست آپشن‌های ایمنی و رفاهی کوییک نیز محدود می‌شود به دو عدد ایربگ، تهویه دیجیتالی، سنسور دنده عقب، شیشه‌های کناری برقی، رینگ آلومینیومی، آینه برقی، دماسنج، بلوتوث، تنظیم الکتریکی ارتفاع چراغ، صندلی های تاشو عقب و… که به واقع چندان رضایت بخش و گسترده نیست.

تجربه راندن و سفر با سایپا کوییک R

کوییک فقط تا زمانی که استارت نخورده، کاملاً متفاوت از پراید است! با استارت زدن خودرو، شنیدن صدای پیشرانه، نفوذ صدا به کابین و در نهایت، لمسِ حس و حال رانندگی، بی تردید اندکی نوستالژی پراید برای تان تداعی می‌گردد. ابعاد کوچک خودرو برای فضاهای شهری بسیار مناسب است، اما در سفرهای برون شهری، حس امنیت لازم را به مسافران و راننده القا نمی‌کند.

در زمان تحویل یکی از مشکلات خودرو سخت جا رفتن دنده‌ها بود که البته این مشکل با گذشت چند هزار کیلومتر رانندگی گرچه بهتر شد، اما برطرف نشد. کوییک از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۸ سوپاپ با نام M15 استفاده می‌کند که اساساً نسخه بهبودیافته همان موتور ۱.۳ لیتری پراید است. این پیشرانه قادر به تولید تنها ۸۷ اسب‌ بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور است که وظیفه انتقال قدرت این خودرو نیز برعهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی است.

گرچه اعداد و ارقام ذکرشده برای این پیشرانه بسیار مأیوس کننده هستند، اما باید گفت که از پس وزن حدود یک تنی خودرو برمی‌آیند. شتاب و کشش خودرو در آغاز حرکت کمی کُند به نظر می‌رسد، اما در کل، نسبت به رقیب مستقیمش، پژو ۲۰۶ تیپ دو، پایاپای بوده و گاه در شتاب ثانویه کمی بهتر عمل می‌کند و مصرف سوخت نیز نسبتاً مناسب و مقرون به صرفه است. در کل، می‌توان به کیفیت سواری و رانندگی کوییک نمره متوسطی داد که البته با توجه به اقتصادی بودن سگمنت خودرو و مقایسه قیمتی آن با خودرویی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۲،  این عملکرد متوسط می‌تواند کافی باشد اما راضی کننده نیست.

سایپا کوییک Rسایپا کوییک Rسایپا کوییک R

سخن پایانی

کوییک و خصوصاً نسخه‌های R ،R  پلاس و S این خودرو را می‌توان در بین محصولات سایپا از جمله خودروهای نسبتاً جذاب دانست که این جذابیت را بی‌تردید مدیون متفاوت بودن طراحی آن با سایر محصولات هم‌رده و سالخورده‌ داخلی است. مشتریان کوییک افرادی می‌توانند باشند که از ظاهر ۲۰۶ تیپ دو خسته شده‌اند و به دنبال خرید سدان های دست دومی مانند سمند، ۴۰۵ و پارس نیز نیستند. بنابراین در این رده قیمتی تنها خودروهای هاچ بک و جوان پسند، کوییک و تیبا ۲ پلاس به صورت صفرکیلومتر هستند که قطعاٌ خرید کوییک با اضافه پرداختی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی نسبت به برادر تنی خود، تیبا ۲ پلاس، ارجحیت دارد.

سوالات متداول

ارزش خرید کوییک آر چقدر است؟

با توجه به قیمت خودروهای همرده در بازار و همچنین نبود خودرویی هاچبک و جوان پسند در این سطح، خرید این خودرو در حال حاضر منطقی به نظر می‌آید.

مزایا و معایب کوییک آر چیست؟

از جمله مزایای کوییک آر می‌توان به طراحی دو رنگ بدنه و به طور کل تکراری نبودن طرح بیرونی خودرو اشاره کرد. پیشرانه این خودرو نیز قدرت مناسبی دارد. معایب کوئسک آر عبارتند از حذف بسیاری از آپشن‌ها در این خودرو و سخت جا رفتن دنده ها

مشخصات فنی کوییک آر چیست؟

کوییک آر از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر به همراه یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی بهره می‌گیرد.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.