Loading...

جان دیر از نخستین تراکتور خودران برای کار در مزرعه رونمایی کرد

دسته بندی : کد خبر :6939
1400/10/15
8594

جان دیر از نخستین تراکتور خودران برای کار در مزرعه رونمایی کرد

جان دیر از نخستین تراکتور خودران برای کار در مزرعه رونمایی کرد

کار در مزرعه حالا در آستانه‌ی تحولی بزرگ است و جان دیر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تجهیزات کشاورزی از نخستین تراکتور خودران با هوش مصنوعی رونمایی کرده است.

شرکت «جان دیر» (John Deere) امروز در جریان نمایشگاه CES 2022 نخستین تراکتور کاملا خودران را معرفی کرد که به گفته‌ی این شرکت حاصل ۲۰ سال توسعه‌ی هوش مصنوعی است و فقط یک طرح مفهومی نیست. جان دیر خودران هم‌اکنون در مزارع منتخب راه‌آندازی شده است و برای فروش هم دردسترس است.

این محصول خودران که بر پایه‌ی تراکتور ۸R جان دیر ساخته شده است، دارای گاوآهن اسکنه‌ای با قابلیت «تروسِت» (TruSet)، سامانه‌ی راهبری GPS و دیگر فناوری‌های پیشرفته ازجمله شش جفت دوربین استریو است که تشخیص موانع به‌صورت ۳۶۰ درجه و محاسبه‌ی فاصله را ممکن می‌کند.

تراکتور خودران الکتریکی جان دیرتراکتور خودران الکتریکی جان دیر

تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌ها از طریق یک شبکه‌ی عصبی عمیق منتقل می‌شوند که هر پیکسل را در حدود ۱۰۰ میلی‌ثانیه طبقه‌بندی می‌ند و بسته به تشخیص موقعیت مانع، تعیین می‌کند که آیا خودرو به حرکت خود ادامه دهد یا توقف کند. علاوه بر این، به گفته‌ی مدیران جان دیر این شبکه‌ی عصبی همچنین می‌توانند بین علف‌های هرز و محصول‌های زراعی تفاوت قائل شود. همچنین می‌تواند گیاهان خاصی را برای چیدن انتخاب کند و بقیه را برای رشد کنار بگذارد.

هدف اعلام شده برای این تراکتور جدید جان دیر این است که به کشاورزان کمک کند تا با کمترین کار، بیشترین بازدهی را داشته باشند. در کنفرانس مطبوعاتی، نمایندگان شرکت به این موضوع اشاره کردند که چگونه کشاورزان آینده، جمعیت رو به رشد جهانی را با کارگران کمتر مزرعه‌دار و زمین‌های کشاورزی کمتر دردسترس، تغذیه می‌کنند و در عین حال انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند. آن‌ها می‌گویند، این تراکتور محصولی است که این کار را انجام می‌دهد.

تراکتور خودران الکتریکی جان دیر

کار در مزرعه بدون راننده
Credit: John Deere

جان دیر در سال‌های اخیر تعدادی از شرکت‌های فناوری را خریداری کرده است، این خریدها از استارتاپ «بلو ریور» (Blue River) در سال ۲۰۱۷ تا خرید شرکت سازنده‌ی باتری خودروهای الکتریکی «کریسلر الکتریک» (Kreisler Electric) در اواخر سال گذشته را شامل می‌شود که به شرکت تراکتورسازی کمک کرد تا یک نمونه اولیه‌ی خودران را توسعه دهد که در نهایت به مدل تولیدی تبدیل و چند سال پیش برای نخستین بار در مزرعه‌ی «داگ نیمز» (Doug Nimz) کشاورز اهل مینه‌سوتا به‌کار گرفته شد.

نیمز با اشاره به اینکه پیش از استفاده از این دستگاه بسیار بسیار علاقه‌مند و همچنین کمی مشکوک به فناوری خودران بوده است، گفت: «مدتی طول می‌کشد تا راحت شوید، زیرا… اول از همه شما فقط از تماشای آن شگفت‌زده می‌شوید. وقتی واقعا دیدم که در حال رانندگی است، با خودم گفتم که این واقعا جواب می‌دهد!»

شخم زدن زمین به‌صورت کاملا خودکار

شخم زدن زمین به‌صورت کاملا خودکار
Credit: John Deere

«جاهمی هیندمن» (Jahmy Hindman) مدیر ارشد فناوری جان دیر گفت: «این تراکتور روشی بهینه برای انجام کار به موقع، در هر زمان و با کیفیت بالا است. این محصول ۲۰ سال در حال توسعه است و یک راهکار در برابر زیان‌ها ناشی از کمبود نیروی کار است.»

البته که از سوی دیگر کشاورزان هم ناچار نیستند برای کار در مزرعه به مردم پول بدهند. کشاورزان در آمریکا به‌طور متوسط بیش از ۵۵ سال سن دارند و جان دیر تأکید می‌کند که به‌تدریج افراد کمتری تمایل به ورود به صنعت کشاورزی دارند، در حالی که تقاضا همچنان رو به رشد است. همان‌طور که جان دیر به پیشبرد برنامه‌های خودروهای خودران خود ادامه می‌دهد، وابستگی آن به سیستم‌های الکتریکی بزرگ‌تر و قدرتمندتر برای تأمین انرژی آن سیستم‌ها هم افزایش می‌یابد.

تراکتور خودران الکتریکی جان دیرتراکتور خودران الکتریکی جان دیر

در واقع فشار به سمت فناوری خودران هم به‌عنوان یکی از نیروهای محرک پشت تقاضای صنعت برای الکتریکی شدن است. در سال ۲۰۲۰ فورد گفته بود: «آزمایش نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از برد یک وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی با باتری توسط نیروهای محاسباتی مورد نیاز نرم‌افزارهای خودران، به همراه سیستم‌های تهویه مطبوع و اطلاع‌رسانی و سرگرمی مورد نیاز سرنشینان گرفته می‌شود.»

اما برای یک تراکتور چطور؟ در یک مزرعه؟ سرعت یک فاکتور اصلی نیست، بلکه گشتاور مهم است و یک تراکتور برقی نه تنها می‌تواند در کارآمدترین محدوده فعالیت داشته باشد، بلکه مسافت نسبتا کوتاهی را برای طی کردن برای بازگشت به خانه و شارژ و تعویض باتری طی خواهد کرد. اینجا کیلومترها مهم نیستند بلکه ساعت مهم است و این چیزی است که محصول جدید جان دیر راهکاری برای آن دارد.

مدیریت تراکتور خودران الکتریکی جان دیر با اپلیکیشن روی گوشی هوشمند

مدیریت تراکتور خودران الکتریکی جان دیر با اپلیکیشن روی گوشی هوشمند
Credit: John Kim/CNET

این یک فناوری آینده‌نگرانه و آگاهانه از سوی جان دیر است. این شرکت هم‌اکنون به سمت خودران شدن پیش می‌رود و این کار را به لطف باتری‌های پشرفته‌ای انجام می‌دهد که پول خوبی برای اختصاصی بودن آن پرداخت کرده است. بنابراین اگر ۵۰۰ هزار دلار یا بیشتر بپردازید، باید منتظر ویژگی‌های بسیار خوبی برای کشاورزی با این تراکتور خودران باشید.

عکس کاور: تراکتور خودران الکتریکی جان دیر
Credit: John Deere

منبع: electrek