Loading...

زندگینامه نیکی لائودا؛ ۳ دوره قهرمان جهان

زندگینامه نیکی لائودا؛ ۳ دوره قهرمان جهان

زندگینامه نیکی لائودا؛ ۳ دوره قهرمان جهان

تاریخچه مسابقات ورزشی پر است از اسطوره‌ها و حوادث پرفراز و نشیب. این اتفاقات چه خوب و چه بد همیشه در یادها مانده‌ است. دلیل این ماندگاری گاه رکوردها، امتیازها و عددهایی است که شرکت‌کنندگان در آن ثبت کرده‌اند و برخی از آنها هنوز از قدیم تا به‌ امروز دست‌نخورده باقی‌ مانده است. گاه نیز به‌خاطر صحنه‌ها و لحظات عاطفی و احساسی است که همیشه در ذهن طرف‌داران به‌خصوص دنبال‌کنندگان جدی‌تر این حیطه ثبت شود.

فرمول یک که به‌جرئت یکی از مهم‌ترین انواع مسابقات اتومبیلرانی در دنیاست، به‌لحاظ یک رویداد ورزشی از این قاعده مستثنی نیست؛ به‌خصوص که برخی اوقات نحوه رقم‌خوردن این اتفاقات به‌دلیل عدم‌کنترل و پیش‌بینی بر لحظه رانندگی در پیست و سرعت زیاد خودرو، این ماندگاری و غم و شادی را چند برابر می‌کند.

در مطلب زیر به مرور مختصری از زندگینامه نیکی لائودا می‌پردازیم؛ یکی از رانندگان مشهور تاریخ این مسابقات که به‌دلیل دستاوردهایی که در این بازی‌ها داشته است، از او به‌عنوان چهره‌ای ماندگار یاد می‌شود.

عناوین این مطلب

  • تولد و سال‌های اولیه زندگینامه نیکی لائودا
  • شروع امیدوارکننده نیکی لائودا‌ در فراری
  • پیوستن به «آلفارومئو»
  • بازگشت، قهرمانی سوم و بازنشستگی دوم
  • زندگینامه نیکی لائودا: بعد از رانندگی و مرگ
  • این بود خلاصه‌ای از زندگی‌نامه نیکی لائودا

تولد و سال‌های اولیه زندگینامه نیکی لائودا

تولد و سال‌های اولیه زندگینامه نیکی لائوداآندریاس نیکولاس لائودا در ۲۲ فوریه سال ۱۹۴۹ در خانواده‌ای به‌نسبت ثروتمند در اتریش پا به جهان گذاشت. او از همان کودکی به رانندگی علاقه داشت، اما این تمایل از سوی خانواده موردتأیید نبود و نیکی نتوانست تا بعد از سال‌های اولیه عمرش به علاقه خود نزدیک شود. او بعد از بلوغ و مستقل‌شدن از خانواده، به‌سرعت به‌حیطه‌ای که دوست داشت، وارد شد. ابتدا به‌عنوان راننده‌ای معمولی در رویدادی به‌نام «فرمول وی» شرکت کرد، اما خیلی زود رو به ماشین‌های اسپرت مثل پورشه آورد. بعد از آن، با گرفتن یک وام به‌ ارزش ۳۰ هزار پوند و بعد از تمرین و سرمایه‌گذاشتن روی علاقه‌اش، بالاخره توانست در سال ۱۹۷۱ به‌عنوان راننده به مسابقات فرمول دو و عضویت تیم «مارس» برسد.

سرعت صعود او به فرمول یک هم به همین شدت بود؛ به‌نحوی که او برای پرواز و نشان‌دادن مهارتهایش، آسمان تیم مارس را که نتوانسته بود نتایج خوبی نه در فرمول یک و نه فرمول دو بگیرد، کوچک و محدود می‌دید. لائودا با خرج بیشتر، خود را با تیم BRM معرفی کرد. در آنجا هم به‌دلیل ضعف در ساخت ماشین‌ها نتوانست آنچنان بدرخشد، اما سوم‌شدن در پیست موناکو باعث شد توجه تیم فراری به او جلب شود. تا اینکه در سال ۱۹۷۴ با این تیم قراردادی امضا کرد و توانست با مجموع دریافتی آن تمامی قرض‌ها و بدهی‌های گذشته‌اش را پرداخت کند.

شروع امیدوارکننده نیکی لائودا‌ در فراری

روزهای خوب در بیوگرافی نیکی لائودا فرا رسید. نیکی لائودا در اولین فصل حضورش در تیم فراری، انرژی خوبی از خود نشان داد. او فراری را در بدو ورود به اولین پیروزی در جایزه بزرگ رساند. هرچند که لائودا در آن سال به ۶ سکو رسید، اما بی‌تجربه‌بودن و نداشتن کیفیت کافی خودروهای آن سال فراری به‌لحاظ فنی، باعث شد او فقط به جایگاه چهارم قناعت کند.

سال بعد باز هم شروع خوبی نداشت و در ۴ مسابقه اول به مقامی بهتر از پنجم نرسید؛ اما در ادامه و در خیزی طوفانی، موفق شد ۴ نبرد از ۵ بازی بعدی را ببرد و درنهایت با سوم‌شدن در جایزه بزرگ ایتالیا قهرمانی آن سالش را مسجل کرد و حتی در آخرین مسابقه فصل هم اول شد.

با این نمایش درخشان فراری موفق شد اولین قهرمانی تیمی بعد از ۱۱ سال را به دست بیاورد. او در آن سال و در یکی از دورهای پیست «نوربورگرینگ» آلمان توانست رکورد زیر ۷ دقیقه را ثبت کند که یکی از قهرمانی‌های نیکی لائودا و بزرگ‌ترین دستاوردهای رانندگی فرمول یک بود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی مایکل شوماخر؛ مرد افسانه‌ای فرمول یک

شروع امیدوارکننده زندگینامه نیکی لائودا‌ در فراری

در سال ۱۹۷۶ و برخلاف تنشی که به‌دلیل جابه‌جایی مدیریتی در تیم ایجاد شده بود، نیکی لائودا عالی آغاز کرد و در ۴ مسابقه از ۶ بازی اول به رتبه نخست رسید و در ۲ تای دیگر هم دوم شد. اما ۱ هفته قبل از برگزاری جایزه بزرگ آلمان، لائودا که خود نفر اول مسابقات آن سال بود، از رانندگان خواست به‌دلیل عدم‌امنیت کامل و طراحی غلط آن پیست به‌خصوص در پیچی خاص، این مسابقه را تحریم کنند، اما این کمپین به شکست انجامید و اکثریت شرکت‌کنندگان به ادامه آن رأی دادند. این تصمیمی بود که به‌نوعی باعث آغاز سوانح و حوادث نیکی لائودا در مسابقات فرمول یک شد.

قسمت تاریک زندگینامه نیکی لائودا فرا رسید. آن پیست و پیچ خطرناک زهر خود را ریخت و در یکی از دورهای آن فراری نیکی از پیست خارج شد و به فورد «برت لانگر» و بعد هم به تپه‌ای برخورد کرد و آتش گرفت. برخلاف برت، نیکی در لاشه ماشینش گیر کرد. با وجود اینکه چند ثانیه بعد چند نفر به سراغش آمدند، اما تا قبل از اینکه او را بیرون بکشند، آتش روی صورت او اثر مخربی گذاشت و استنشاق گازهای سمی باعث آسیب به ریه و خون او شد. او بالاخره توسط یکی از رانندگان از خودرو بیرون آورده شد و بلافاصله بعد از حادثه سر پا بود، اما چند دقیقه بعد به کما رفت. درحالی‌که بعد از انتقال به بیمارستان برخی از هواداران امیدی به برگشت او نداشتند، اما او زنده ماند.

شروع امیدوارکننده نیکی لائودا‌ در فراری

نیکی به‌علت سوختگی، قسمت بزرگی از گوش راست، موهای سمت راست سر، ابروها و پلک‌هایش را از دست داد. چند وقت بعد از این اتفاق او با عمل جراحی کمی از آسیب ظاهری را درست کرد، اما مجبور بود از آن به بعد و برای همیشه کلاه بگذارد؛ کلاهی که اتفاقاً سال‌ها بعد و به‌تدریج به‌عنوان نماد نیکی لائودا و جایی برای تبلیغ اسپانسرها روی آن شناخته شد.

فراری در اعتراض به کمبود اهمیت به ایمنی رانندگانش و پس از این سوانح و حوادث نیکی لائودا و با خارج‌شدن او از رقابت، نبرد بعدی یعنی مسابقه بزرگ اتریش را بایکوت کرد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه لوییس همیلتون؛ مردی که نمی‌بازد!

شروع امیدوارکننده نیکی لائودا‌ در فراری

لائودا تنها ۱ ماه و نیم بعد و با وجود اینکه هنوز باندپیچی داشت، به کنفرانس مطبوعاتی و مسابقات بازگشت. او تنها ۲ پیست را از دست داد و هرچند که رقیب مستقیمش از نبودن او در آن ۲ مسابقه و البته نداشتن سلامتی کامل او که روی رانندگی‌اش هم تأثیر منفی می‌گذاشت، نهایت استفاده را در طول فصل برد، اما نیکی توانست به مقام سوم برسد.

فصل ۱۹۷۷ به‌خاطر زیادشدن اختلاف درون‌تیمی برای او خیلی سخت گذشت، باوجوداین توانست با تکیه بر مهارت، دانش و استعدادش به دومین قهرمانی فرمول یک در کارنامه‌اش برسد. بااین‌حال بعد از اینکه مشکلات حل نشد و نیکی به‌خصوص از انتخاب جانشینش توسط فراری راضی نبود و با او تنش زیادی داشت، اعلام کرد که از فراری جدا می‌شود.

پیوستن به «آلفارومئو»

بخش بعدی زندگینامه نیکی لائودا به‌گونه‌‌ای دیگر رقم خورد. او برای فصل بعد به تیم آلفا ـ رومئو رفت و با یکی از مدل‌ها و تولیدات کمپانی که بعد به «ماشین هوادار» معروف شد، شروع قدرتمند و خوبی داشت. اما دیگر تیم‌ها و کمپانی‌ها به ساخت این اتومبیل اعتراض کردند و مدیر وقت تیم که نمی‌خواست درگیر این مسائل شود، برخلاف میل نیکی آن ماشین را از مسابقات کنار گذاشت. درنهایت و در فصل ۱۹۷۸ نیکی نتوانست با ماشین جدیدتر به هدف و رتبه نخست برسد.

پیوستن به «آلفا ـ رومئو»

سال بعد آلفا یک خودروی ۱۲ سیلندر جدید ساخت. نیکی نتوانست مدیران تیم را متقاعد کند و ماشین هوادار را برگرداند که خودروی محبوبش بود و با آن موفق می‌شد. همچنین، بعد از آنکه نتوانست با مدل‌های جدیدتر هم به رتبه درخوری برسد، انگیزه‌اش را از دست داد و به گروه اعلام کرد که قصد دارد زودتر از موعد بازنشسته شود. او در آن زمان کمپانی هواپیمایی چارتری را با نام خود تأسیس کرده بود و به اتریش برگشت تا به‌طور تمام‌وقت آن را مدیریت کند.

بازگشت، قهرمانی سوم و بازنشستگی دوم

قهرمانی‌های نیکی لائودا فقط به آن ۲ بار ختم نشد. در سال ۱۹۸۲ او با بستن قرارداد با تیم مک‌لارن به مسابقات فرمول یک بازگشت. او در پیست تست و چند مسابقه دیگر به مدیران مک‌لارن نشان داد و ثابت کرد که هنوز توانایی قهرمانی دارد.

بعد از اینکه ۲ سال طول کشید تا خود را با قوانین تازه و البته ماشین‌های جدید سازگار کند، در فصل ۱۹۸۴ سومین عنوان قهرمانی او، آن هم تنها با نیم امتیاز اختلاف با هم‌تیمی خود برایش ثبت شد. این مهم به‌لطف برنده‌شدن در مسابقه جایزه بزرگ اتریش بود؛ جایی که برای اولین‌بار در تاریخ فرمول یک، راننده اتریشی گرندپری کشورش را می‌برد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی انزو فراری؛ از قهرمانی اتومبیلرانی تا تاسیس برند فراری

بازگشت، قهرمانی سوم، بازنشستگی دوم در زندگینامه نیکی لائودا

فصل ۱۹۸۵ کاملاً برخلاف سال قبل، یک ناامیدی بزرگ برای نیکی بود؛ چراکه او ۱۱ مسابقه از ۱۴ رقابت را از دست داد و حتی به‌خاطر اینکه در تمرین مچ دستش شکست، نتوانست در جایزه بزرگ بلژیک شرکت کند. او آخرین مسابقه جایزه بزرگ خود را در هلند برد و بعد از آن اعلام کرد برای بار دوم و این‌بار همیشه از فرمول یک به‌عنوان راننده خداحافظی می‌کند.

زندگینامه نیکی لائودا: بعد از رانندگی و مرگ

در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان رتبه ۲۲ از برترین رانندگان ادوار و تاریخ انتخاب شد. در سال ۲۰۱۲ او به سمتی از هیئت‌رئیسه تیم مرسدس برگزیده شد و یکی از کسانی بود که باعث شد همیلتون با این تیم قرارداد ببندد.

در سال ۲۰۱۳ و بر اساس وقایع ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ فیلمی سینمایی به‌ اسم «شتاب» به کارگردانی «ران هاوارد» ساخته شد که به روایت زندگینامه نیکی لائودا مسابقات لائودا و سانحه معروفش می‌پردازد.

زندگینامه نیکی لائودا بعد از رانندگی و مرگ

در می ۲۰۱۹ نیکی لائودا درحالی‌که برای دیالیز در بیمارستانی در زوریخ بستری بود، در خواب و در سن ۷۰ سالگی از دنیا می‌رود. بعد از مرگش، تمامی برگزارکنندگان فرمول یک هنگام برگزاری مسابقات به او ادای احترام کردند و هواداران و رانندگانی چون لوییز همیلتون و سباستین فتل کلاهی با رنگ قرمز بر سر داشتند که نمادی از نیکی بود و به پوشیدن آن معروف شده بود.

این بود خلاصه‌ای از زندگی‌نامه نیکی لائودا

در این مطلب خلاصه‌ای از بیوگرافی نیکی لائودا را خواندید که به‌عنوان یکی از بهترین و ماهرترین رانندگان فرمول یک یاد می‌شود. به راستی سوانح و حوادث نیکی لائودا روزهای سخت و دشواری برایش رقم زد؛ اما با وجود این مشکلات قهرمانی‌های نیکی لائودا همچنان ادامه داشت. 

امیدواریم که مطالعه زندگینامه نیکی لائودا برای شما هم جذاب بوده باشد. آیا شما هم این قهرمان را می‌شناختید؟ از نظر شما بهترین راننده مسابقات فرمول یک جهان چه کسی است؟