Loading...

فناوری ابرخودروی بوگاتی شیرون برای شکستن رکورد سرعت فاش شد

دسته بندی : کد خبر :5479
1400/09/06
8845

فناوری ابرخودروی بوگاتی شیرون برای شکستن رکورد سرعت فاش شد

فناوری ابرخودروی بوگاتی شیرون برای شکستن رکورد سرعت فاش شد

بوگاتی شیرون سوپر اسپرت، سریع‌ترین خودروی خیابانی این برند لوکس فرانسوی است که می‌تواند به حداکثر سرعت ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. اما این عملکرد فوق‌العاده به‌ویژه در نسخه‌ی +۳۰۰ با سرعت نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت، نتیجه‌ی بسیاری از پیشرفت‌ها و بهینه‌سازی‌های مهندسی است که بوگاتی اکنون برخی جزئیات آن را بیان کرده است.

در آگوست ۲۰۱۹ ابرخودروی «شیرون سوپر اسپرت +۳۰۰» (+Chiron Super Sport 300) به نخستین خودروی خیابانی تبدیل شد که از سرعت ۳۰۰ مایل بر ساعت (۴۸۲ کیلومتر بر ساعت) گذشت. با رکورد سرعت ۴۹۰.۴۸۴ کیلومتر بر ساعت (۳۰۴.۷۷۳ مایل بر ساعت) این خودرو از آن زمان به‌عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی سری جهان شناخته می‌شد تا سال گذشته که نسخه‌ای از «اس‌اس‌سی تواتارا» (SSC Tuatara) با ثبت ۵۰۸ کیلومتر بر ساعت از این رکورد عبور کرد.

ساخت یک بوگاتی شیرون با سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت آسان نیست. مطمئنا شیرون پایه، یکی از توانمندترین خودروهای روی کره‌ی زمین است اما بوگاتی باز هم ناچار بود تا بسیاری از قطعات خودروی عادی را دوباره مهندسی کند تا به این رکورد حداکثر سرعت دست یابد.

آیرودینامیک بوگاتی شیرون 1+300 در مقایسه با بوگاتی شیرون معمولی

بهبود آیرودینامیک بوگاتی شیرون +۳۰۰ در مقایسه با بوگاتی شیرون معمولی
Credit: Bugatti

برای توضیح دقیق اینکه چقدر کار برای طراحی معمولی شیرون و ساخت یک بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+ انجام شده است، بوگاتی فهرستی از تک‌تک اجزای جدید یا تغییریافته را بیان کرده است. حجم انبوه تغییرات مورد نیاز نشان می‌دهد که سازندگان هایپرکار باید برای رسیدن به رکوردهای جدید طی کنند.

جهش از شیرون معمولی به شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰ تقریبا به اندازه‌ی فاصله‌ی «ویرون» (Veyron) تا «شیرون» (Chiron) در سال ۲۰۱۶ است. بوگاتی زمان زیادی را صرف بهبود آیرودینامیکی این خودروی ارتقا یافته کرد به‌طوری که «فرانک هیل» (Frank Heyl) معاون طراحی بوگاتی می‌گوید: «فقط ورودی عالی جریان هوا در جلوی خودرو از آشفته شدن هوا و اثر نامطلوب آن در این ناحیه جلوگیری می‌کند تا هوای اطراف خودرو تمیز و یکنواخت باقی بماند.»

با تغییر آیرودینامیک جلوی خودرو برای مطلوب بودن در سرعت‌های بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت، بوگاتی توجه خود را به عقب خودرو معطوف کرد. بخش عقب خودرو ۲۵.۰ سانتی‌متر کشیده‌تر از شیرون معمولی است و این به کنترل هر دو نیروی رو به پایین و برآ در بخش عقب خودرو کمک می‌کند تا درمجموع بخش عقب خودرو ناحیه‌ای فرار تا جای ممکن کوچکی داشته باشد.

بوگاتی شیرون

خودروی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت در پیست پل ریچارد
Credit: Bugatti

موتور خودرو اکنون از خروجی تیتانیوم چاپ سه‌بعدی همراه با توربوشارژر کارآمدتر استفاده می‌کند و بدین ترتیب دارای قدرت نهایی ۱۵۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر است. به گفته‌ی بوگاتی هر چهار توربو اکنون از یک چرخ کمپرسور بهره می‌برند که ابعاد آن از ۷۴ به ۷۷ میلی‌متر افزایش یافته است تا توان عملیاتی بالاتری داشته باشد. قطر چرخ توربین هم از ۶۴.۴ به ۶۷.۲ میلی‌متر افزایش یافته تا بتواند قدرت کمپرسور بیشتری را که برای افزایش فشار لازم است، فراهم کند.

شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰ پلاس یک شگفتی مهندسی است. اقدامات فوق‌العاده‌ای که بوگاتی در تلاش خود برای دستیابی به سرعت بیش از ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت (۳۰۰ مایل بر ساعت) انجام داده است، همان چیزی است که هایپرکارها از آن قدرت می‌گیرند و باید ببینیم این کمپانی در آینده چه شاهکاری در دنیای ابرخودروها خلق می‌کند.

عکس کاور: بوگاتی شیرون سوپر اسپرت +۳۰۰
Credit: Bugatti

Video Credit: Bugatti

منبع: Motor1