Loading...

فناوری تلفن همراه چگونه در سال ۲۰۲۲ خودروی شما را هوشمندتر می‌کند؟

دسته بندی : کد خبر :6697
1400/10/08
7483

فناوری تلفن همراه چگونه در سال ۲۰۲۲ خودروی شما را هوشمندتر می‌کند؟

فناوری تلفن همراه چگونه در سال ۲۰۲۲ خودروی شما را هوشمندتر می‌کند؟

از زمانی که تلفن‌های هوشمند وجود داشته‌اند، مردم در هنگام رانندگی از آن‌ها استفاده می‌کنند. هرچند این ابزار معمولا به ضرر توجه رانندگان به مسیر است اما پیشرفت‌های اخیر در یکپارچه‌سازی تلفن با خودرو، پخش برنامه‌ها در نمایشگر و اتصال‌پذیری به خودرو، امیدهای تازه‌ای را پیش روی این چالش قرار می‌دهد.

امروزه فناوری‌های پخش آینه‌ای مانند «اندروید اتو» (Android Auto) و «کارپلی اپل» (Apple Carplay) به کاهش حواس‌پرتی راننده و تنظیم و ساده‌سازی تعامل با رسانه‌ها و نقشه‌ها در خودرو کمک می‌کنند. در آینده، تلفن شما ممکن است ارتباطات بیشتری را در جاده‌ها به ارمغان بیاورد و امید می‌رود با افزایش قابلیت‌ها، ایمنی را هم متعادل کند. و یک روز تلفن شما حتی ممکن است جایگزین کلیدهای سنتی به‌عنوان راه اصلی استفاده و اشتراک‌گذاری دسترسی به خودروی شما شود.

وضعیت کارپلی اپل، اندروید اتو

فناوری‌های یکپارچه‌سازی تلفن‌های هوشمند و نمایشگر برنامه‌های کارپلی اپل و اندروید اتو از زمان معرفی به ترتیب در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ پذیرش گسترده‌ای در خودروها داشته‌اند و اکنون تقریبا می‌توان آن‌ها را در فهرست ویژگی‌های استاندارد برای اغلب مدل‌های خودروسازان بزرگ یافت.

در حقیقت امروزه زمانی که یک مدل تازه از یک یا هر دو استاندارد پشتیبانی نکند، بیشتر جلب توجه می‌کند. فناوری پخش آینه‌ای (اسکرین میرورینگ) گوشی‌های هوشمند به اندازه‌ای خوب و ارزان شده که حتی شاهد خودروهای بیشتری هستیم که اندروید اتو یا کارپلی اپل را به‌عنوان تنها راه ناوبری ارائه می‌دهند و با پرهیز از ناوبری داخلی تلاش می‌کنند تا هزینه‌های مدل‌های سطح ابتدایی را کاهش دهند.

اما اتفاقا، استثناهای استفاده از فناوری گوگل و اپل در خودرو، جدید‌ترین مدل‌ها را در دست تولید دارند. از «تسلا» (Tesla) گرفته تا «ریویان» (Rivian) و «لوسید» (Lucid) هیچ یک از استارتاپ‌های جدید خودروهای الکتریکی که تا این حد صنعت خودروسازی را دگرگون کرده‌اند، هم‌اکنون از اندروید اتو یا کارپلی اپل پشتیبانی نمی‌کنند. دلایل ارائه شده توسط این شرکت‌ها، معمولا شامل تمایل به تمرکز بر ارائه‌ی اطلاعات و سرگرمی بیشتر، با جزئیات بیشتر و متصل‌تر از ابتدای عرضه‌ی خودرو و همچنین نبود علاقه‌ی زیاد به خودروهای عرضه شده از سوی پذیرندگان اولیه‌ی این فناوری‌هاست.

در دفاع از این شرکت‌ها، باید گفت که نرم‌افزار داخلی اغلب به داده‌هایی دسترسی دارد که برنامه‌های پخش آینه‌ای فاقد آن هستند. مانند وضعیت باتری به‌صورت لحظه‌ای که می‌توان هنگام برنامه‌ریزی برای ناوبری درنظر گرفت. یا بازی‌هایی که احتمالا نباید هنگام رانندگی انجام داد.

اما فناوری‌های دیگری هم خود را نشان داده‌اند. هم‌اکنون مرسدس بنز کی‌کیواس (Mercedes-Benz EQS)، فورد ماخ-ای (Ford Mach-e) و هیوندای آیونیک ۵ (Hyundai ioniq 5) همه‌ی این‌ها را در کنار گزینه‌ی اسکرین میرورینگ ارائه می‌دهند. شاید به همین دلیل است که ریویان و لوسید هم اعلام کرده‌اند که در صورت درخواست زیاد مشتریان، آماده هستند تا فناوری اندروید اتو و اپل کارپلی را در به‌روزرسانی‌های اینترنتی آینده بگنجانند.

خودروی R1T ریویان

استارتاپ‌هایی مانند ریویان هنوز خود را با فناوری همراه اپل و گوگل تطبیق نداده‌اند.
Credit: Antuan Goodwin/Roadshow

کارپلی اپل و اندروید اتو در طول سال‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند و ده‌ها برنامه را به فهرست‌های پشتیبانی شده‌ی خود افزوده‌اند. این دو فناوری دامنه‌ی عملکرد خود را گسترده‌تر کرده‌اند و به مشتریان اجازه می‌دهند تا تجربه‌شان را سفارشی کنند. در سال آینده، هر دو فناوری باید با افزودن ویژگی‌ها، توانایی‌ها و بهبود کیفیت زندگی مدرن به تکامل خود ادامه دهند.

اندروید اتو روی ساده‌سازی فرآیند همگام‌سازی با ویژگی جدیدی به نام «همگام‌سازی سریع» تمرکز می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد به‌صورت بی‌سیم تلفن خود را تنها با یک ضربه به خودرو متصل کنند. قرار است این فناوری در خودروهای جدید BMW ازجمله خودروی الکتریکی iX رونمایی شود و در آینده‌ی نزدیک شاهد اجرای آن روی دیگر تولیدات هم خواهیم بود.

گوگل همچنین در تلاش است تا اندروید اتو را فراتر از نمایشگر مرکزی با دیگر سیستم‌های خودرو هم بهتر یکپارچه کند. برای نمونه مسیریابی پیچ‌به‌پیچ را در خوشه ابزار دیجیتال خودروهای آینده تعبیه خواهد کرد. رابط داخلی خودرو هم از رشد عملکرد جست‌وجوی صوتی دستیار گوگل بهره خواهد برد و ویژگی‌های تازه و تغییرات رابط را به‌دست می‌آورد که امید می‌رود تعامل با برنامه‌های پیام‌رسان را روان‌تر کند.

به‌نظر می‌رسد که گوگل پس از رسیدن به یک ثبات در اندروید اتو، سرانجام روی حالت رانندگی دستیار گوگل به‌عنوان یک رابط کاربری که کمتر باعث حواس‌پرتی می‌شود، برای دسترسی به ناوبری و پخش رسانه‌ای در خودروهایی که از اندروید اتو پشتیبانی نمی‌کنند، تمرکز کرده است.

جاه‌طلبی‌های گوگل برای فناوری خودرو اما فراتر از تلفن همراه است. سیستم عامل «اندروید اتوموتیو» (Android Automotive) که در «پولستار ۲» (Polestar 2) دیده شد، نسخه‌ای از اندروید است که در داشبورد خودرو جای گرفته است و ناوبری، رسانه، کنترل‌های آب‌وهوا، خوشه ابزار و غیره را پشتیبانی می‌کند. اندروید اتوموتیو یک فناوری جدا و متمایز از اندروید اتو محسوب می‌شود که عملکرد آن به گوشی همراه متکی نیست اما این دو فناوری به‌خوبی با هم کار می‌کنند و افزایش پذیرش سیستم عامل داخلی گوگل روی خودروها می‌تواند امکانات اتصال عمیق‌تر و چشمگیرتری را با برنامه‌های تلفن همراه در آینده ممکن کند.

اندروید اتو روی خودرو

با پیشرفت فناوری، حالا نبودن اپل کارپلی یا اندروید اتو روی خودروهای امروزی بیشتر تعجب‌آور است.
Credit: Antuan Goodwin/Roadshow

در مقابل گوگل با تأخیرهای پیوسته، عرضه‌ی کند فناوری‌های جدید و ناپدید شدن گاه‌به‌گاه ویژگی‌های وعده داده شده، اپل در ارائه‌ی ویژگی‌های تازه‌ای که با هر به‌روزرسانی iOS وعده داده بود، عملکرد بهتری داشته است و این موضوع را می‌توان با ارائه‌ی اکثر ویژگی‌های تازه‌ی کارپلی که در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی شدند، دید.

به‌عنوان بخشی از iOS 15 بتا، تم‌ها و تصاویر پس‌زمینه‌های تازه‌ای برای انتخاب وجود دارد. همچنین حالت جدید تمرکز در رانندگی که می‌تواند پیام‌های هشدار را در زمانی که کارپلی فعال است یا رانندگی تشخیص داده می‌شود، کاهش دهد و در زمینه‌ی استفاده از دستیار صوتی «سیری» (Siri) برای نقشه‌های اپل و پیام‌رسانی هم عملکرد بهتری دارد.

از سویی اپل کمی محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کند و بنابراین مسیر به‌روزرسانی کارپلی کمتر مشخص است. با این وجود، پروژه‌ی شایعه شده‌ی «آیرون‌هارت» (IronHeart) یا قلب آهنی می‌تواند شاهد افزایش نفوذ اپل بر روی خودرو باشد و به کارپلی دسترسی لازم برای کنترل رادیوی خودرو، کنترل هوای خودرو، تنظیمات صندلی و دیگر تنظیمات اطلاعات و سرگرمی را بدهد. البته این فقط یک شایعه است که اپل درباره‌ی آن اظهار نظر نکرده است و چنین کنترلی باید ابتدا توسط خودروسازان اعطا شود اما نیاز نداشتن به جابه‌جایی میان کارپلی و نرم‌افزار اختصاصی خودروساز برای کارهایی مانند تنظیم دما، مطمئنا امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.

  • اپل چه پتنت‌های مهمی برای خودروی خود ثبت کرده است؟

حرکت با خودرو بدون نیاز به کلید

یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربردهای فناوری گوشی‌های هوشمند در زمینه‌ی خودرو، ظهور گوشی به‌عنوان جایگزینی برای کلید و سوییچ خودرو است. این یک فناوری جدید نیست. هیوندای در سال ۲۰۱۲ فناوری باز کردن قفل مبتنی بر فناوری NFC را به نمایش گذاشت و آئودی در سال ۲۰۱۸ این فناوری را به خودروی تولیدی پرجم‌دار سدان A8 خود افزود. اما این ویژگی با برد کوتاه، و از طرفی تردید اپل برای همگام شدن با آن، تقریبا هیچ مزیتی نسبت به جاکلیدی معمولی نداشت، بنابراین خودروسازانی مانند هیوندای و فورد برای احراز هویت ایمن، باز کردن قفل و استارت خودروهای خود به سمت فناوری بلوتوث رفتند.

iOS 15 و ویژگی‌های جدید برای کارپلی

کارپلی اپل در iOS 15 ویژگی‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.
Credit: Hyundai

اما تعویض کلید خودرو با تلفن حتی در برخی موارد، مزایای زیادی فراتر از داشتن یک چیز کمتر در جیب یا کیف شما همراه دارد. این روزها خودروسازان توانایی استفاده از فناوری رمزگذاری پیچیده‌تر برای افزایش امنیت را تبلیغ می‌کنند.

یک کلید دیجیتال ماشین همچنین می‌تواند راحت‌تر از یک کلید فیزیکی جابه‌جا شود و کنترل جزئیات بیشتری را ممکن می‌سازد. برای نمونه می‌توان دسترسی کامل رانندگی را برای یکی از اعضای خانواده بفرستید که باید در یک روز کارهای خود را انجام دهد یا به دوستی که فقط باید چیزی را از کابین یا صندوق عقب بردارد، فقط برای باز و بسته کردن قفل دسترسی بدهید. پس از پایان هم، این دسترسی‌ها می‌توانند به‌طور خودکار لغو شوند و نیازی به دنبال کردن افراد و بازیابی کلید شما نیست.

به‌تازگی هم گوگل و هم اپل از استانداردهای کلید دیجیتال خود را که در اندروید و iOS در سطح سیستم عامل تعبیه شده‌اند، خبر داده‌اند که نویدبخش افزایش امنیت و در عین حال ساده‌سازی احراز هویت دسترسی به خودرو است. بدین ترتیب شاید در سال آینده، دوستان یا اعضای خانواده‌ی شما مجبور نباشند که یک برنامه‌ی جداگانه‌ی مخصوص خودروساز (OEM) را فقط برای قرض گرفتن کلیدهای دیجیتال ماشین شما برای مدت کوتاهی، بارگیری کنند.

از سوی دیگر چون هر کلید دیجیتال ماشین منحصربه‌فرد است، از نظر تئوری می‌توان آن‌ها را به نمایه‌ی کاربری حساب گوگل یا اپل آی‌دی (و احتمالا در آینده فناوری‌های مشابه روی خودرو) هم مرتبط کرد. بدین ترتیب هنگامی که خودروی دیگری را قرض می‌گیرید، می‌توانید با ورود به حساب کاربری، تنظیمات روی خودروی خود را به سادگی و تنها با یک کلیک روی آن پیاده کنید.

معرفی کلید دیجیتال گوگل

استاندارد کلید دیجیتال گوگل و اپل طی سال‌های آینده خودرو را با گوشی همراه بیشتر تطبیق می‌دهد.
Credit: Google

تلفن همراه؛ فناوری ناگزیر در خودرو

قدرت تلفن همراه به‌عنوان برترین فناوری هنگام حرکت، آن را به یک گزینه‌ی کاملا منطبق و تقریبا بی‌نقص برای خودرو تبدیل می‌کند. این فناوری که ما را قادر می‌سازد بیشتر در حال حرکت باشیم. با این وجود خودرو و تلفن همراه هنوز یک زوج مشکل‌ساز هستند. برای نمونه اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه تخمین می‌زند که تنها در سال ۲۰۱۹ بر اثر تصادفات وسایل نقلیه‌ی موتوری در آمریکا با رانندگان حواس‌پرت، ۳۱۴۲ تن کشته و ۴۲۴ هزار نفر مجروح شده‌اند.

اما حالا دیگر فناوری تلفن همراه در خودرو کارایی خود را نشان داده است و مردم نمی‌خواهند گوشی‌های خود را تنها به این دلیل که ایده‌ی خوبی برای تمرکز روی مسیر است، کنار بگذارند. با این وجود، استفاده‌ی هوشمندانه‌تر از فناوری دستیار صوتی، هوش مصنوعی و رابط‌های پخش آینه‌ای که پیام‌های هشدار را مدیریت می‌کند و باعث کاهش حواس‌پرتی می‌شوند، اتفاقا می‌تواند گوشی را به یکی از امیدوارکننده‌ترین راه‌ها برای تغییر رفتار رانندگان در استفاده از برنامه‌های حواس‌پرت‌کن در جاده تبدیل می‌کند و نوید حمل‌ونقل ایمن‌تری را هم برای خودروهای پیشرفته‌ی فردا و هم برای وسایل نقلیه‌ی امروزی می‌دهد.

عکس کاور: مسیریابی با اندروید اتو
Credit: Antuan Goodwin/Roadshow

منبع: Roadshow