فورد موستانگ الکتریکی به ناوگان تاکسی نیویورک پیوست

دسته بندی : کد خبر :6398
1400/09/30
3605

فورد موستانگ الکتریکی به ناوگان تاکسی نیویورک پیوست

فورد موستانگ الکتریکی به ناوگان تاکسی نیویورک پیوست

فورد موستانگ ماخ-ای به‌عنوان جدیدترین خودروی الکتریکی به ناوگان تاکسی‌های زرد رنگ و نمادین شهر نیویورک می‌پیوندد.

خودروی الکتریکی «فورد موستانگ ماخ-ای» (Ford Mustang Mach E) با پوشش تازه به رنگ زرد رالی و نمادهای تاکسی‌های کلاسیک، توسط «گرویتی» (Gravity) یک استارت‌آپ متمرکز بر ناوگان خودروهای الکتریکی و زیرساخت‌های شارژ اداره می‌شود.

این نخستین بار است که خودروی الکتریکی جدید و تولید انبوه فورد به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شود اما آخرین مورد نخواهد بود. گرویتی امیدوار است در نهایت ناوگانی متشکل از ۵۰ خودروی الکتریکی شامل موستانگ ماخ-ای و «تسلا مدل وای» (Tesla Model Y) راه‌اندازی کند.

«موشه کوهن» (Moshe Cohen) بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت گفت: «من فکر می‌کنم موستانگ و مدل Y به‌نوعی مانند خودروهای تاکسی ایدئالی هستند که امروزه دردرسترس‌اند.»

گرویتی نخستین شرکتی نیست که از خودروهای الکتریکی به‌عنوان تاکسی استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۹ کمیسیون تاکسی و لیموزین (TLC) نیویورک، تسلا مدل ۳ را به‌عنوان اولین خودروی برقی واجد شرایط برای تبدیل شدن به تاکسی زرد تأیید کرد و یک سال بعد اولین دستگاه تسلا مدل ۳ در شهر دیده شد. ابتدای سال ۲۰۲۱ هم شرکت اشتراک موتورسیکلت «ریول» (Revel) برنامه‌ای برای راه‌اندازی ۵۰ دستگاه تسلا مدل Y به‌عنوان ناوگان کرایه خودرو در منهتن اعلام کرد.

گرویتی با گنجاندن وسایل نقلیه‌ی خود در ناوگان کنترل شده‌ی تاکسی‌های زرد شهر نیویورک اما مسیر متفاوتی را طی می‌کند. این خودروهای الکتریکی هم‌اکنون برای استفاده به‌عنوان تاکسی تحت برنامه‌ی آزمایشی EV که در ابتدای سال ۲۰۲۱ توسط TLC تصویب شد، مجاز هستند.

برای انجام این کار و راه‌اندازی کامل ناوگان، گرویتی ابتدا باید نشان تاکسی بگیرد. این نشان مجوزی است که توسط نهادهای شهری صادر می‌شود و به مردم اجازه می‌دهد که تاکسی داشته باشند و با آن کار کنند. این شرکت اکنون دارای گواهی آژانس تاکسی‌رانی است و بنابراین فعلا باید نشان تاکسی را کرایه کند.

فورد موستانگ ماخ-ای در ناوگان تاکسی زرد شهر نیویورک

موستانگ ماخ-ای تأییدیه‌ها و بازرسی‌های کمیسیون تاکسی و لیموزین را پشت سر گذاشته است اما به گفته‌ی رئیس گرویتی، احتمالا ویژگی‌های دیگری اضافه می‌شوند که نیاز به تأییدیه خواهند داشت.  از سوی دیگر گرویتی امکانات دیگری هم به خودرو افزوده است. این شرکت یک دوربین هوش مصنوعی روی خودرو نصب کرده است که چهره‌ی راننده را ردیابی می‌کند تا از حواس‌پرتی او جلوگیری کند. همچنین سرعت خودرو و دیگر ویژگی‌های رانندگی را ردیابی می‌کند تا مطمئن شود که رانندگان ایمن کار می‌کنند.

هرچند پیدا کردن زیرساخت شارژ الکتریکی در شهر نیویورک دشوار است اما برای تأمین انرژی این ناوگان تاکسی، گرویتی ایستگاه شارژ خود را در پارکینگ در محله‌ی میدتاون منهتن راه‌اندازی می‌کند. این شرکت همچنین قصد دارد در آینده شارژرهای بیشتری، ازجمله شارژرهای سریع با سرعت ۳۵۰ کیلووات در شهر نصب کند.

در آمریکا، بیشتر اپراتورهای تاکسی در حال گنجاندن خودروهای الکتریکی در ناوگان خود هستند که صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پتانسیل بیشتر برای بازاریابی را همراه دارد. شرکت‌های اجاره خودرو هم وارد عمل شده‌اند، به‌طوری که هرتز به‌تازگی ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به تسلا سفارش داد. خبر این سفارش باعث شد تا سهام هر دو شرکت افزایش یابد و ارزش تسلا برای نخستین بار به بیش از ۱ تریلیون دلار برسد.

عکس‌ها: فورد خوستانگ ماخ-ای در ناوگان تاکسی‌رانی استارت‌آپ گرویتی
Credit: Gravity

منبع: The Verge