Loading...

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :7088
1400/10/20
11646

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

اقتصاد آنلاین-روزبه‌ راد؛ بعد از اعمال تحریم‌ها و خروج یک‌باره شرکت‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی از بازار ایران، خودروسازان داخلی به منظور آن که خیلی از قافله عقب نمانند و بتوانند ضررهای وارده را جبران کنند، تصمیم گرفتند تا به سراغ شرکت‌های چینی بروند و با ارائه محصولات آنها تحت برندهای داخلی، تنوع بیشتری به بازار خودرو کشور ببخشند و نیاز مشتریان به مدل‌های جدید را تا حدی برطرف کنند.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

 در این راستا شرکت‌های دانگ فنگ و چری سهم عمده‌ای ایفا کرده‌اند؛ به نحوی که علاوه بر مدیران خودرو، گروه خودروسازی بهمن نیز تصمیم گرفته تا همکاری با کمپانی چری را کلید بزند و یکی از محصولات زیرمجموعه این خودروساز به نام جتور ایکس ۷۰ اس یا همان فیدلیتی را پیشکش مشتریان خود کند. دیگنیتی هم دیگر محصول کراس اوور گروه بهمن است که به کمپانی دانگ فنگ تعلق دارد.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

در سمت دیگر شرکت فردا موتورز هم دو سه سالی می‌شود تصمیم گرفته تا به لیست خودروسازان یا بهتر بگوییم مونتاژکاران داخلی اضافه شود و محصولات سواری چینی را در کشور به تولید برساند. در همین راستا بعد از شروع عرضه یک مدل کراس اوور به نام sx5 و یک خودروی سدان تحت عنوان فردا۵۱۱، حالا این شرکت سومین محصول تولیدی خود را با نام فردا T5 که از تولیدات شرکت دانگ فنگ به شمار می‌رود، جهت عرضه به بازار داخل آماده کرده است.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

فیدلیتی بهمن موتور و فردا تی ۵ ( FMC T5 ) از لحاظ کلاس بدنه و قیمت، رقیبانی بسیار نزدیک برای یکدیگر به حساب می‌آیند و از همین رو تصمیم گرفتیم تا در قالب یک مقاله اختصاصی این دو شاسی بلند شهری مونتاژی را رو در روی یکدیگر قرار دهیم و به مقایسه فیدلیتی با فردا T5 بپردازیم. اگر جزو هواداران و یا خریداران آتی این دسته از ماشین‌ها هستید، بهتر است این مقاله را از دست ندهید.

مقایسه فیدلیتی و فردا T5 از نظر طراحی

هر دوی این خودروها متولد سال ۲۰۱۸ میلادی هستند و می‌شود گفت که از لحاظ فرم بدنه، استایلی تقریبا نزدیک به یکدیگر دارند. اما با این وجود المان‌های متفاوت روی پروفیل‌های بدنه این دو شاسی بلند شهری به‌کاررفته و ظاهری کاملا متمایز برای آنها پدید آورده است. به‌ویژه طراحی نمای جلو این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. فردا T5 جلوپنجره بزرگ‌تری دارد و مه شکن‌های آن نیز به صورت عمودی در کناره‌های سپر قرار گرفته‌اند.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

 فیدلیتی از جلوپنجره کوچک‌تر و قاب‌های مه شکن به هم پیوسته به صورت افقی بهره می‌برد. در نمای عقب تی۵ نیز شاهد چراغ‌های سراسری با طراحی خاص هستیم. اما فیدلیتی ترجیح داده که از طراحی کلاسیک در این بخش استفاده کند و همچنان چراغ‌ها را جدا از یکدیگر نگاه دارد.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

 به طور کلی گرچه استایل ظاهری هر دو خودرو تقریبا زیبا ، عضلانی و خوش‌فرم به نظر می‌رسد، اما اگر وسواس بیشتری به خرج دهیم، می‌توانیم بگوییم که فردا تی ۵ المان‌های جذاب‌ و البته پیچیده‌تری به‌ویژه در بخش چهره و نمای عقب خود به کار برده تا ظاهری مدرن‌تر و البته مجلل‌تر ارائه دهد. فیدلیتی شمایل تقریبا ساده‌تری دارد اما شاید بسیاری از افراد استایل آن را دربردارنده متانت بیشتری بدانند. درمجموع باید گفت که هم فیدلیتی و هم فردا تی ۵ فرم بدنه گیرایی داشته و بسته به سلیقه مشتریان می‌توانند جزو محصولات زیبای بازار دسته‌بندی شوند.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

پس از ورود به کابین این دو شاسی‌بلند متوجه خواهید شد که هر دو خودرو از طراحی نسبتا به‌روز و مطابق ترند جهانی، به‌ویژه در بخش داشبورد و رودری‌ها سود می‌برند. با این حال همان‌طور که در بحث طراحی بیرونی اشاره کردیم، فیدلیتی همچنان از طراحی کمی ساده‌تر و البته تقریبا مدرن با متانت بیشتر سود می‌برد.

 

 طراحی داخلی فردا T5 عنصر سادگی را تا حدی کنار گذاشته و سعی دارد خود را به خودروهای مدرن و البته لوکس‌، نزدیک‌تر سازد. وجود نمایشگر بزرگ عمودی در قسمت میانی داشبورد و طراحی کنسول میانی به سبک اصطلاحا خلبانی، شاخصه‌های کابین این شاسی بلند چینی به شمار می‌روند. طراحی غربیلک‌ فرمان T5 نیز کمی متفاوت به نظر می‌رسد که بسته به سلیقه مشتری، می‌توان آن را زیبا و یا کمی زشت دانست.

 

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

 درمجموع باز هم باید گفت که با توجه به سلیقه خریدار، کابین هر یک از این دو خودرو می‌تواند زیبا و مدرن‌تر به نظر بیاید. همچنین به دلیل فاصله محوری یکسان می‌شود گفت که میزان فضای اختصاص یافته به سرنشینان در هر دو خودرو تقریبا مشابه بوده و پنج سرنشین بزرگسال می‌توانند بدون محدودیت آزاردهنده از کابین فیدلیتی و فردا تی۵ استفاده کنند.

ناگفته نماند که صندوق عقب فیدلیتی فضای بسیار گسترده در حد ۱۶۸۰ لیتر را جهت جا دادن اسباب و وسایل، به‌ویژه هنگام مسافرت‌های خانوادگی در دسترس سرنشینان قرار داده است. اما فرداموتورز T5 از این جهت بسیار محدودتر ظاهر شده و تنها فضایی معادل ۵۱۵ لیتر را به این بخش اختصاص داده است.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

مقایسه مشخصات فنی فیدلیتی و فردا T5

این دو شاسی بلند چینی که از این به بعد بیشتر از آنها خواهید شنید، از نظر مشخصات فنی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند؛ زیرا هر دوی آنها از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ نیرو دریافت می‌کنند. قدرت موتور فیدلیتی معادل ۱۵۵ اسب بخار اعلام شده و این رقم در فردا t5 برابر ۱۵۶ واحد است که عملا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. ضمنا هر دو حریف گیربکس شش سرعته اتوماتیک دارند؛ با این تفاوت که جعبه دنده فیدلیتی از نوع دوکلاچه خشک است اما فردا تی ۵ از گیربکس ۶ دنده اتوماتیک متعارف استفاده می‌کند. حتی وزن این دو خودرو برابر بوده و معادل ۱۵۷۵ کیلوگرم اعلام شده است. بنابراین انتظار می‌رود که از نظر چابکی و عملکرد فنی تفاوت فاحشی بین این دو کراس اوور مونتاژی احساس نشود.

 

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

 البته باید گفت که به دلیل عملکرد تندوتیزتر گیربکس‌های دو کلاچه، احتمالا فیدلیتی از لحاظ شتاب و همچنین دقت تعویض دنده‌ها نسبت به فردا تی پنج عملکرد اسپرت‌تری ارائه دهد، ولی با این وجود نمی‌توان اختلاف فنی محسوس بین این دو خودرو را توقع داشت. از لحاظ کیفیت سواری هم باید گفت که سیستم تعلیق هر دو حریف کمی اسپرت بوده و سواری آنها تا حدی خشک احساس می‌شود. در این بین به نظر می‌رسد که فردا تی ۵ اندکی لطیف‌تر عمل کند و سواری کمی نرم‌تر را به کاربران خود هدیه دهد.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

در بحث مصرف سوخت هم آن طور که شرکت فردا موتور ادعا می‌کند، میانگین مصرف ترکیبی مدل تی ۵ حدود ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. اما فیدلیتی بنزین بیشتری نیاز دارد و میانگین مصرف سوخت آن به صورت رسمی معادل ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است.

مقایسه امکانات رفاهی فیدلیتی با فردا T5

هر دو شرکت‌های فردا و بهمن سعی کرده‌اند تا امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی را برای این دو شاسی بلند تقریبا نیمه لوکس در نظر بگیرند تا بتوانند مشتریان را هر چه بیشتر مجذوب محصول خود کنند. در این راستا شرکت بهمن امکاناتی به شرح زیر را در فهرست تجهیزات فیدلیتی جا داده است:

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف خودرو در سراشیبی، سیستم ایمنی برخورد مانع با شیشه بالابر، اتوهلد و ترمز پارک برقی، رادار تغییر لاین، رادار هشدار نقاط کور، حسگر فشار باد تایرها TPMS، کیسه های هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، تنظیمات برقی به همراه گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور باران، فرمان چرمی مجهز به کلید کنترل، تهویه مطبوع با دریچه عقب، بلندگو، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به علاوه بلوتوث، سیستم کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ ، دوربین دید عقب، روشن شدن اتومات چراغ‌ها، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرمکن، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها سانروف پانوراما، دی لایت حسگر پارک جلو و عقب سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق توسط پا، جک هیدرولیکی درب موتور و سیستم تشخیص مانع درب صندوق.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

کمپانی فردا هم سعی کرده در این باره کم نگذارد و آپشن‌های زیر را به مدل شاسی بلند T5 اختصاص داده است:

 

سقف پانوراما با قابلیت تنظیم برقی، نورپردازی داخل کابین، چراغ های LED دی لایت، اتولایت، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ هدایت مسیر، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، ۶ کیسه هوا سرنشینان جلو و پرده ای و جانبی جلو، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، اتوهلد، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم هشدار رانندگی بین خطوط، سیستم هشدار فاصله ایمنی از جلو، سنسور فشار باد تایرها، سامانه مالتی مدیا مجهز به نمایشگر ۱۲ اینچ لمسی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، ریموت سانروف و شیشه‌ها، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم ۸ حالته، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک دو کاناله، سیستم تصفیه هوا، قابلیت اتصال وای فای، مسیریاب ماهواره‌ای، دوربین ثبت وقایع، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، چراغ مشایعت و نقطه کور، کامپیوتر سفری ۷ اینچی با امکان شخصی سازی صفحه آمپر، درب صندوق عقب برقی با امکان تنظیم زاویه، ترمز پارک برقی.

بنابراین به نظر می‌رسد امکانات هر دو خودرو تقریبا در یک سطح بوده و اختلافات کمی میان آنها موجود باشد.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

نتیجه‌گیری

با این تفاسیر برنده مقایسه فیدلیتی و فردا t5 کدام مدل است؟ آیا محصول بهمن موتور شاسی بلند بهتری است یا کراس اوور جدید فردا موتورز مزایای بالاتری نسبت به حریف دارد؟ 

به طور کلی شاید بتوان گفت که این سوالات پاسخ صریح و واضحی ندارند؛ چرا که هر دو خودروی حاضر در این رقابت از ویژگی‌های بسیار مثبت و دلچسبی سود می‌برند؛ هر دو خودرو ظاهر جذابی دارند، از امکانات مناسبی بهره‌مند هستند، کیفیت ساخت قابل قبولی دارند و از لحاظ فنی نیز بسیار نزدیک به هم عمل می‌کنند.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

با این وجود اختلافاتی در این بین مشاهده می‌شود که شاید هر کدام از آنها بتوانند مشتریان را به سمت خرید یکی از این دو شاسی بلند چینی متمایل سازند. به عنوان مثال در بحث طراحی بیرونی و داخلی، محصول فردا موتورز کمی مجلل‌تر احساس می‌شود و المان‌های مدرن در طراحی آن بیشتر به‌ کار رفته است. نکته دیگر استفاده از گیربکس شش سرعته اتوماتیک متعارف AT در فرداموتورز T5 است. این‌گونه جعبه دنده‌ها نسبت به انواع دوکلاچه استهلاک کمتری داشته و به خصوص در ترافیک‌های سنگین دمای آنها همچون گیربکس‌های DCT خشک، به سرعت افزایش پیدا نمی‌کند.

 

 چنین مشکلی بعضا در فیدلیتی دیده شده و موجبات نارضایتی برخی مشتریان را فراهم آورده است. البته باید خاطرنشان کرد هنگامی که در ترافیک گیر افتاده و یا پشت چراغ قرمزهای طولانی مجبور به توقف هستید، باید گیربکس dct را در حالت خلاص قرار دهید؛ بدین ترتیب از گرم شدن بیش از حد صفحه کلاچ آن تا حد زیادی جلوگیری به عمل می‌آورید. با این وجود باز هم گیربکس‌های اتوماتیک متعارف استهلاک و خرابی کمتری نسبت به جعبه دنده‌های دو کلاچه دارند. بنابراین از این جهت شاید برخی مشتریان ترجیح دهند که به سراغ فردا موتورز تی ۵ بروند و دردسرهای گیربکس‌های دو کلاچه را به جان نخرند.

فیدلیتی بهمن موتور بخریم یا فردا T۵؟

 در سمت مقابل گیربکس دو کلاچه عملکرد نسبتا دقیق و تندوتیزتری دارد و هیجان بیشتری به تجربه رانندگی با یک خودرو اضافه می‌کند. همچنین یک نکته مثبت دیگر درباره فیدلیتی، قیمت پایین‌تر آن در مقایسه با فردا تی ۵ است . البته منظور از قیمت پایین‌تر، قیمت کارخانه‌ای این شاسی بلند چینی خواهد بود؛ چرا که احتمالا در بازار آزاد، فیدلیتی و فردا تی ۵ اختلاف قیمتی چندانی نخواهند داشت اما اگر مشتریان بتوانند فیدلیتی را با قیمت مصوب از کارخانه تحویل بگیرند، قطعا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بهای کمتری نسبت به حریف پرداخت خواهند کرد که این مورد به تنهایی می‌تواند نتیجه را به طور کامل به نفع محصول بهمن موتور تغییر دهد و فیدلیتی را با اختلاف برنده این رقابت حساس کند.