مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با فولکس‌ واگن گل و رنو ساندرو

مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با فولکس‌ واگن گل و رنو ساندرو

مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با فولکس‌ واگن گل و رنو ساندرو

اپل کورسا یک هاچ‌بک خانوادگی کم‌استهلاک، باکیفیت، طراحی ظاهری متعادل و کم‌مصرف است. در این مقاله، ما به مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با فولکس‌ واگن گل و رنو ساندرو می‌پردازیم.

عناوین این مطلب

  • مقدمه‌ای بر مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید
  • مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با فولکس‌ واگن گل
  • مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با رنو ساندرو
  • جمع‌بندی

مقدمه‌ای بر مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید

اپل کورسا در اولین سال‌های ورودش به ایران رقیبی چون دوو ماتیز و فولکس‌ واگن گلف و حتی یک رقیب هم‌خانواده مثل اپل آسترای هاچ‌بک داشت. کمی بعدتر به این رقبا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و فولکس‌ واگن گل نیز اضافه شد. کورسا حتی بعد از ۱۰ سال حضور و کارکرد در کشور، همچنان رقبایی کارکرده و صفر داشت. کورسا دنده‌دستی و دنده‌اتوماتیک ۲۰۱۴ نیز در زمان ورودشان از شرق و غرب رقیب داشت. رقبایی چون هیوندای i20، تویوتا یاریس، هیوندای i30 و رنو ساندرو که هم در عرصه قیمت و هم کیفیت قدم‌به‌قدم پیش می‌رفت.

نمای جلو اپل کورسا جدیدنمای جلو اپل کورسا جدید

مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با فولکس‌ واگن گل

اولین خودرویی که ما در مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید به آن می‌پردازیم، فولکس‌ واگن گل است. فولکس‌ واگن گل که زاده ۱۹۸۰ است، در فولکس برزیل متولد شد، اما سال‌ها بعد برای اولین‌بار به بازار ایران آمد و برای مدتی توسط کرمان‌موتور داخل کشور مونتاژ شد. درواقع این ورود و مونتاژ حدود ۵ سال پس از کورسا اتفاق افتاد، اما از آنجا که دو خودرو در بازار جهانی رقبای سرسختی بود، در ایران نیز به این رقابت ادامه داد. این خودرو را با اپل کورسا با حجم موتور ۱۲۰۰ سی‌سی مقایسه می‌کنیم.

فولکس گل مونتاژشده توسط کرمان‌موتور با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ۸ سوپاپ عرضه می‌شد که توان تولید ۱۰۰ اسب‌ بخار را داشت. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۱ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت بود. تا اینجای کار درمی‌یابیم که موتور گل از موتور ۱۲۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ۸ سوپاپ کورسا با توان تولید ۴۵ اسب‌ بخار و سقف سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه‌ای بسیار قوی‌تر محسوب می‌شود. اما مصرف سوخت گل ۷٫۲ لیتر است، یعنی حدود ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با مصرف ۶٫۲ لیتری بیشتر خواهد بود.

ناگفته نماند که از عمر جوان‌ترین کورسای ۱۹۹۴ بیش از ۲۰ سال می‌گذرد، اما گل‌های تولیدشده در کرمان‌موتور حداکثر ۱۴ سال دارد. بنابراین عمر بیشتر کورسا ممکن است موتوری ضعیف‌تر و پرمصرف‌تر را برجای گذاشته باشد. با مقایسه ابعاد دو خودرو باید گفت گل طول و کورسا عرض و ارتفاع بیشتری دارد. ارتفاع بیشتر در کشور ما با وجود خیابان‌های ناهموار مزیت است، اما طول بیشتر نشان از ابعاد بزرگ‌تر کابین و صندوق‌بار دارد. البته کوچکی کورسا همیشه نوعی مزیت آن برای رانندگی‌های شهری و سرکردن در ترافیک محسوب می‌شود. بنابراین در این بخش باید ببینید که خودرو را برای چه مصارفی می‌خواهید؛ شهری یا مسافرتی و خانوادگی یا مجردی.

لازم به ذکر است هرچند فولکس گل نیز از معضل کمبود قطعات رنج می‌برد، اما قطعاً این مشکل در کورسا که هم تولید داخل نبوده و هم قدیمی‌تر است بیش‌تر احساس می‌شود. قیمت گل در حال‌ حاضر (بهمن‌ماه ۹۷) درحدود ۳۵ میلیون تومان است، یعنی بیش از ۵ میلیون تومان گران‌تر در مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومانیش است.

قیمت خرید و فروش فولکس‌ واگن گل

نمای عقب اپل کورسا جدیدنمای عقب اپل کورسا جدید

مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید با رنو ساندرو

خودروی دیگری که در مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید قرار می‌گیرد، رنو ساندرو است. رنو ساندرو که برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ متولد شد، چند سالی است توسط پارس‌خودرو برای جذب آن دسته از مشتریانی که نسبت به تندر۹۰ اقبال خوبی نشان ندادند مونتاژ می‌شود. پلتفرم مشترک آن با تندر۹۰ باعث شد که در بدو ورودش در اعتماد چندین‌ ساله کسب‌شده توسط آن شریک شود. بنابراین کورسا که فقط نام و خاطره‌ای قدیمی در ذهن‌ها دارد، کارش در این رقابت سخت‌تر است.

ساندرو طراحی ظاهری جذاب و گیرایی دارد و چون بر اساس پلتفرم x90 یعنی همان پلتفرم تندر۹۰ ساخته شده، از کابینی جادار و راحت برخوردار است. اما در مقابل کورسا دارای طراحی‌ نه‌چندان آلمانی و کمی شبیه به تولیدات کره‌ای است و داخل کابین آن نیز طراحی جذاب و دل‌ربایی ندارد، گرچه به‌وضوح به‌روزتر، مدرن‌تر و ارگونومیک‌تر از ساندرو محسوب می‌شود.

طراحی داخل کابین ساندرو کاملاً شبیه تندر۹۰ و بیش‌ از حد ساده و کسالت‌آور است. فضای داخلی کابین در کورسا کافی نیست و به‌ خصوص سرنشینان عقب خودرو با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین کیفیت متریال به‌کاررفته در کورسا از نقاط ضعف این خودروی آلمانی به‌ شمار می‌رود.

در بخش فنی ساندرو از موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶سوپاپ، با ۱۰۵ اسب‌ بخار قدرت و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۱۱٫۵ ثانیه بهره می‌برد. در مقابل کورسای واردشده به ایران موتوری ۱۴۰۰ سی‌سی با ۱۰۰ اسب‌ بخار دارد که ۱۷۳ کیلومتر سقف سرعت و ۱۲٫۵ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ را به نام خود ثبت کرده است. در مقایسه اعداد و ارقام می‌بینیم که قدرت و کشش موتور ساندرو در مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید بیشتر است، اما به‌ همان نسبت مصرف سوخت آن نیز زیاد است.

مصرف سوخت ترکیبی ساندرو ۸٫۳ و مصرف سوخت ترکیبی کورسا ۵٫۹ است. اما درباره قیمت دو خودرو اوضاع بسیار متفاوت است. شما اکنون (بهمن‌ماه ۹۷) می‌توانید با پرداخت نهایتاً ۱۳۵ میلیون تومان صاحب خودرویی ساندروی صفر شوید، درحالی‌که ممکن است برای داشتن یک کورسای کارکرده تا ۲۵۰ میلیون تومان پول نیاز داشته باشید.

قیمت خرید و فروش رنو ساندرو

بیشتر بخوانید: مقایسه مزدا ۲ با رنو ساندرو و هیوندای i20

نمای داخل اپل کورسا جدیدنمای داخل اپل کورسا جدید

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه اپل کورسا قدیمی و جدید در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

قیمت خرید و فروش اپل کورسا

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.