Loading...

همکاری فاکسکان و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان برای تولید خودروهای برقی

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :5798
1400/09/14
9628

همکاری فاکسکان و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان برای تولید خودروهای برقی

همکاری فاکسکان و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان برای تولید خودروهای برقی

فاکسکان که بیشتر بخاطر تولید گوشی‌های آیفون شهرت پیدا کرده، چندی پیش با پایه‌گذاری برند فاکستران ورود خود به صنعت خودرو را رسانه‌ای کرد. اکنون خبر می‌رسد این کمپانی در حال رایزنی با دولت عربستان برای ایجاد یک شرکت مشترک خودروسازی است. در صورت توافق این شرکت مشترک به تولید خودروهای برقی مشغول خواهد شد.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با ایجاد نهادی به نام Velocity در شرکت مذکور، اکثریت سهام آن را تصاحب خواهد کرد. در این همکاری ماموریتِ تامین نرم‌افزار، تجهیزات الکترونیکی و پلتفرم‌های اختصاصی بر عهده فاکسکان خواهد بود.

فاکسکان با پرداخت ۲۸۰ میلیون دلار کارخانه لردزتاون در اوهایو را خریداری کرده است

به گفته برخی منابع، شرکت مشترک یا همان جوینت ونچر عربستان سعودی و فاکسکان از پلتفرم‌های تحت لیسانس ب‌ام‌و در ساخت محصولات خود استفاده خواهد کرد.

بد نیست اشاره کنیم برخی خودروسازان برای جبران بخشی از هزینه‌های سنگین صرف شده برای توسعه پلتفرم‌های جدید برقی، به دنبال فروش یا اعطای مجوز استفاده از پلتفرم به دیگر شرکت‌ها هستند.

کمپانی آلمانی ب‌ام‌و جزو این خودروسازان است که پیش‌تر با برند ویتنامی وینفست برای استفاده از پلتفرم‌ X5 به توافق رسیده است.

شاید بدانید عربستان سعودی مدت‌هاست می‌خواهد از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد. به همین جهت این کشور طرح جامعی را تدارک دیده که ایجاد صنعت خودروسازی یکی از بندهای آن است. در این راستا قبلا تلاش‌هایی صورت گرفته که البته همگی بدون نتیجه باقی مانده‌اند.

ناگفته نماند صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در سال ۲۰۱۸ در استارتاپ لوسید موتورز نیز سرمایه‌گذاری کرده و سهامدار اصلی آن به شمار می‌رود.

این ارگان به دنبال تشویق لوسید موتورز برای احداث کارخانه و تولید خودرو در جده است. علاوه‌بر این، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان از گروه مشاوره‌ای بوستون درخواست کرده تحقیقاتی را در زمینه پیش‌نیازهای راه‌اندازی صنعت خودروی برقی آغاز کند.

عربستان سعودی تاسیس کارخانه تولید باتری را نیز بطور جدی دنبال می‌کند. گفته می‌شود این کارخانه تا سال ۲۰۲۸ ظرفیت تولید ۱۵ گیگاوات ساعت را دارا خواهد بود و باتری‌های آن در محصولات لوسید و دیگر برندهای حاضر در خاک این کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت.