هیوندای از طرح مفهومی خودران ماژولار AV pod رونمایی کرد

دسته بندی : کد خبر :6949
1400/10/15
6060

هیوندای از طرح مفهومی خودران ماژولار AV pod رونمایی کرد

هیوندای از طرح مفهومی خودران ماژولار AV pod رونمایی کرد

هیوندای در نمایشگاه CES 2022 از طرح‌های مفهومی آینده‌نگرانه رونمایی کرد که بر پایه‌ی فناوری رباتیک ماژولار ساخته خواهند شد و در همه‌ی سطوح حمل‌ونقل فعالیت خواهند کرد.

چشم‌انداز هیوندای برای آینده‌ی حمل‌ونقل یک دنیای ماژولار است. در نمایشگاه CES 2022 این شرکت خودرو و رباتیک کره‌ای مجموعه‌ای از وسایل نقلیه‌ی مفهومی جابه‌جایی و ربات‌های حمل‌ونقل را معرفی کرد که بر اساس ایده‌های «پلاگ اند درایو» (Plug and Drive) و «درایو اند لیفت» (Drive and Lift) شکل گرفته‌اند.

معمولا هر سال می‌توان از هیوندای انتظار داشت که عجیب‌ترین و هیجان‌انگیزترین انواع حمل‌ونقل آینده را به CES بیاورد. در سال ۲۰۱۹ این ایده‌ی مفهومی، «الویت» (Elevate) بود. در نمایشگاه CES 2020 هم کانسپت «جابه‌جایی هوایی شهری اس-ای۱» (S-A1 Urban Air Mobility) را به نمایش گذاشت و دوباره چشم‌انداز تازه‌ی هیوندای از آینده را نشان داد.

ماژول Plug and Drive هیوندای

ماژول Plug and Drive هیوندای که چرخش ۳۶۰ درجه، سیستم تعلیق، موتور الکتریکی و ترمز را در یک پکیج فشرده یکپارچه کرده است.

امسال بیشتر طرح‌های مفهومی تازه‌ی حمل‌ونقل هیوندای، پیرامون ماژول Plug and Drive یا PnD ساخته شده‌اند. یک کپسول الکتریکی که حرکت ۳۶۰ درجه، موتورهای الکتریکی، ترمزها، یک چرخ ۱۴ سانتی‌متری با لاستیک‌های بدون باد و حسگرهای لیدار و دوربین را در یک پکیج ماژولار ادغام می‌کند. مجموعه‌ای که می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه و ربات‌های حمل بار استفاده شود.

برای نمونه، قرار دادن چهار عدد از این کپسول‌ها درون یک پایه‌ی نگهداری مشترک، یک وسیله‌ی حمل‌ونقل لجستیکی PnD ایجاد می‌کند که می‌تواند برای تحویل بار استفاده شود. هیوندای حتی نمونه‌ای را ارائه می‌کند که می‌تواند یک ربات سگ بوستون داینامیکس (Boston Dynamics Spot) را برای حمل بسته‌ها در آخرین مرحله‌ی توزیع یا مکان‌هایی که PnD Logistics نمی‌تواند به آنجا برود، مانند پله‌های ساختمان، مستقر کند.

ربات سگ هیوندای

یکی از جالب‌ترین کاربردهای بالقوه‌ی ماژول‌های PnD هیوندای کابین جابه‌جایی شخصی PnD Personal است که شامل یک کابین تک صندلی و شفاف برای جابه‌جایی افرادی با تحرک کم به اطراف است. این مابین شفاف متحرک که بر اساس ماژول‌های PnD خودکار توسعه می‌یابد، باید قابلیت عملکرد خودران را هم داشته باشد اما برای کنترل دستی از جوی استیک هم بهره می‌برد.

هیوندای امیدوار است که این کپسول‌های حرکتی به سیستم آسانسور ساختمان متصل شوند، در کنار عابران پیاده در شهر حرکت کنند و در شاتل‌های مادر بزرگ‌تر قرار بگیرند که به چندین کپسول امکان می‌دهد به‌عنوان یک گروه جابه‌جا شوند. به نوعی مانند اتوبوس اما کوچک‌تر و با این تفاوت که مسافران هر کدام کپسول مخصوص خودشان را دارند.

PnD Personal هیوندای متصل به یک شاتل مادر

PnD Personal هیوندای متصل به یک شاتل مادر

به‌نظر می‌رسد که هر طرح مفهومی شاتل مادر، هشت کپسول را در خود نگه می‌دارد و به‌صورت خودران در مسافت‌های طولانی‌تر و با سرعت‌های بالاتر نسبت به هر کپسول مجزا، جابه‌جا می‌شود. شاتل بر پایه‌ی چهار ماژول PnD حرکت می‌کند که بزرگ‌تر و قدرتمندتر از ماژول‌های روی کپسول‌های حرکتی انفرادی هستند اما همچنان همان امکان حرکت ۳۶۰ درجه به هر سو را دارند که مانورپذیری را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از کاربردهای بالقوه‌ی ماژول‌های PnD بزرگ‌تر فضاهای متحرک هدفمند مانند طرح مفهومی بیمارستان متحرک (Hospital Mobility) است؛ یک بیمارستان یا مرکز درمانی که می‌تواند در مکان‌های اضطراری بزرگ مانند نزدیکی محل زمین‌لرزه یا آتش‌سوزی مستقر شود.

برای نیازهای اورژانسی بسیار بزرگ چندین Hospital Mobility می‌توانند به هم متصل شوند تا یک واحد بیمارستانی بزرگ‌تر را تشکیل دهند و پزشکان بتوانند برای خدمت به تعداد بیشتری از بیماران در آن‌ها مستقر شوند. از دیگر کاربردهای این واحدهای ماژولار می‌توان به دسته‌ای از کامیون‌های مواد غذایی مجهز به PnD اشاره کرد که می‌توانند در طول مدت یک جشنواره فعالیت داشته باشند.

کانسپت L7 هیوندای

کانسپت L7 هیوندای

ماژول‌های PnD همچنین ستون فقرات طرح مفهومی L7 را تشکیل می‌دهند، یک پلتفرم ریزمتحرک الکتریکی دیگر از این شرکت که امکان مقیاس‌پذیری خواهد داشت. L7 از ماژول‌های PnD بزرگ‌تر است و از ماژول‌های ۳۰ سانتی‌متری در هر گوشه از یک پلتفرم لگو-مانند استفاده می‌کند. این سیستم را می‌توان طوری پیکربندی کرد که یک صندلی تکی را در خود جای دهد که برای سهولت دسترسی به اطراف می‌چرخد یا به یک طرح اسکیت‌برد کشیده تبدیل کرد که می‌تواند بسته‌ها یا تجهیزات را حمل کند.

علاوه بر اکوسیستم PnD، هیوندای همچنین سیستم حرکتی ماژولار Drive and Lift را به نمایش گذاشت. سامانه‌ی DnL هم مانند PnD سیستم‌های رانندگی، فرمان و ترمز را در یک واحد با هم یکپارچه کرده است اما این پکیج در انتهای یک بازوی چرخشی قرار می‌دهد که به هر چرخ امکان می‌دهد به‌طور مستقل جابه‌جا شود. این موضوع فعالیت‌هایی مانند خم شدن به اطراف برای پایدار نگه داشتن بار در پیچ‌های تند یا در سطوح کاملا ناهموار روی دست‌اندازها و حتی بالا رفتن از پله‌ها را ممکن می‌سازد.

موب‌ای‌دی ربات کمک از راه دور هیوندای

MobED ربات کمک از راه دور هیوندای

هیوندای به دنبال کاربردهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین برای DnL است. اولین نمونه MobED نام دارد؛ یک ربات راهنما با عرض ۶۰ سانتی‌متر و طول ۷۰ سانتی‌متر که بر پایه‌ی یک باتری ۲ کیلووات ساعتی ساخته شده و با نمایشگر تبلت-مانند روی بازوی مفصلی خود، می‌تواند به‌عنوان راهنمای تور یا ربات حضور از راه دور عمل کند.

باید توجه داشت که هیوندای هم مانند بسیاری از غول‌های دنیای فناوری در حال کندوکاو در دنیای عجیب متاورس است و می‌خواهد از قابلیت‌های رباتیک خود در این زمینه استفاده کند.

عکس‌ها: طرح مفهومی فناوری حمل‌ونقل ماژولار هیوندای
Credit: Hyundai

منبع: Roadhshow