استاندارد PCIe 6.0 پیش‌از همه‌گیری PCIe 5.0 و با سرعت دو برابری معرفی شد

استاندارد PCIe 6.0 پیش‌از همه‌گیری PCIe 5.0 و با سرعت دو برابری معرفی شد

استاندارد PCIe 6.0 پیش‌از همه‌گیری PCIe 5.0 و با سرعت دو برابری معرفی شد

کنسرسیوم صنعت الکترونیک PCI-SIG رسماً مشخصات PCIe 6.0 را برای ارائه‌ی عملکردی استثنایی در پردازش داده‌ها منتشر کرد. مهم‌ترین نکته‌ی منتشرشده در مشخصات فنی این استاندارد، به افزایش سرعت انتقال داده به ۶۴ گیگاترنسفر بر‌ ثانیه به‌ازای هر پین (GT/s per Pin) بازمی‌گردد؛ بدین‌ترتیب PCIe 6.0 از استاندارد PCIe 5.0 دو برابر و از استاندارد PCIe 4.0 چهار برابر سریع‌تر است.

مشخصات فنی PCIe 6.0

  • نرخ خام انتقال داده‌: ۶۴ گیگاترنسفربر‌ثانیه و بالغ‌بر ۲۵۶ گیگابایت‌‌بر‌ثانیه [به‌صورت رفت و برگشت با اتصال ۱۶ مسیره (x16)]
  • مدولاسیون دامنه پالس با سیگنال‌دهی در ۴ سطح (PAM4) برای انتقال دو بیت به ازای هر پالس
  • تصحیح خطای FEC و کد افزونگی چرخشی (CRC) برای تشخیص وقوع خطا و تصحیح آن
  • رمزگذاری مبتنی بر واحد کنترل جریان با طول ثابت (Flit) برای افزایش دو برابری پهنای باند
  • به‌کارگیری چینشی جدید در حالت Flit برای ارائه‌ی کارایی بیشتر و ساده‌سازی پردازش
  • سازگاری با تمام استاندارهای قبلی فناوری PCIe

به گزارش AnandTech، استاندارد PCIe 6.0 با نسخه‌های قبلی این استاندارد سازگاری دارد و امکان دستیابی به نرخ انتقال داده‌ی ۶۴ گیگاترنسفر بر ثانیه را فراهم می‌کند؛ درحالی‌که نرخ انتقال داده در استاندارد PCIe 5.0 برابر با ۳۲ گیگاترنسفر بر ثانیه بود.

pcie-6-slide-deck-03-678x452

PCIe 6.0 بهره وری انرژی و پهنای باند بیشتری را به ‌ارمغان می‌آورد و سطح تأخیر را کاهش می‌دهد. در کل استاندارد PCIe مهم‌ترین ابزار برای پردازش داده‌ها در دو دهه‌ی گذشته محسوب می‌شود و کنسرسیوم PCI-SIG از عملکرد خود بابت ارائه‌ی استاندارد PCIe 6.0 در بازه زمانی کمتر از سه سال پس از معرفی استاندارد PCIe 5.0 رضایت کامل دارد.

آل یانس، مدیرعامل کنسرسیوم PCI-SIG درباره فناوری PCIe 6.0 گفت:

فناوری PCIe 6.0 راه‌حلی برای اتصال سریع، مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر تجهیزات و قطعات جانبی است که بر‌ حوزه‌های مبتنی بر داده مانند مرکز داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، رایانش فوق سریع، خودروها، اینترنت اشیاء، ارتش و هوافضا تأثیر می‌گذارد؛ سازگاری این فناوری با نسل‌های قبلی امکان حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی را نیز فراهم می‌کند.

پهنای باند PCI Express بر مبنای نرخ انتقال داده به‌ازای هرجهت (GB/second/direction)پهنای باند اسلاتPCIe 1.0
(۲۰۰۳)PCIe 2.0
(۲۰۰۷)PCIe 3.0
(۲۰۱۰)PCIe 4.0
(۲۰۱۷)PCIe 5.0
(۲۰۱۹)PCIe 6.0
(۲۰۲۲)
x1۰٫۲۵ گیگابایت بر ثانیه۰٫۵ گیگابایت بر ثانیه۱ گیگابایت بر ثانیه۲ گیگابایت بر ثانیه۴ گیگابایت بر ثانیه۸ گیگابایت بر ثانیه
x2۰٫۵ گیگابایت بر ثانیه۱ گیگابایت بر ثانیه۲ گیگابایت بر ثانیه۴ گیگابایت بر ثانیه۸ گیگابایت بر ثانیه۱۶ گیگابایت بر ثانیه
x4۱ گیگابایت بر ثانیه۲ گیگابایت بر ثانیه۴ گیگابایت بر ثانیه۸ گیگابایت بر ثانیه۱۶ گیگابایت بر ثانیه۳۲ گیگابایت بر ثانیه
x8۲ گیگا‌بیت‌برثانیه۴ گیگابایت بر ثانیه۸ گیگابایت بر ثانیه۱۶ گیگابایت بر ثانیه۳۲ گیگابایت بر ثانیه۶۴ گیگابایت بر ثانیه
x16۴ گیگابایت بر ثانیه۸ گیگابایت بر ثانیه۱۶ گیگابایت بر ثانیه۳۲ گیگابایت بر ثانیه۶۴ گیگابایت بر ثانیه۱۲۸ گیگابایت بر ثانیه

مشخصات فنی PCIe 6.0 انتقال حجم زیادی از داده‌ها مانند داده‌های مربوط به مراکز داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، رایانش فوق سریع، خودروها، اینترنت اشیاء، ارتش و هوافضا را امکان‌پذیر می‌کند. در حال‌ ‌حاضر هنوز SSD-هایی که از استاندارد PCIe 5.0 استفاده می‌کنند، در ابتدای راه خود هستند و بسیاری از کاربران نیز هنوز از استاندارد PCIe 4.0 استفاده می‌کنند.

PCIe 6.0 احتمالاً در سه تا پنج سال آینده مراکز داده، صنعتی، اتومبیل، نظامی و کاربردهای فضایی را هدف می‌گیرد و شرکت‌ها نیز تا آن زمان نقشه‌ی راه خود را بر این اساس به‌روز خواهند کرد. پیشرفت استاندارد تثبیت‌شده‌ای مانند PCIe 6.0 برای ایجاد زیرساخت‌های قابل ترکیب در محاسبات فشرده بسیار مؤثر خواهد بود.