توقف پروژه تغییر مدیران جاده مخصوص با تشر مجلس ؟

توقف پروژه تغییر مدیران جاده مخصوص با تشر مجلس ؟

توقف پروژه تغییر مدیران جاده مخصوص با تشر مجلس ؟
توقف پروژه تغییر مدیران جاده مخصوص با تشر مجلس ؟توقف پروژه تغییر مدیران جاده مخصوص با تشر مجلس ؟توقف پروژه تغییر مدیران جاده مخصوص با تشر مجلس ؟

با عتاب مجلس به وزیر صمت، پروژه تغییر مدیران در جاده مخصوص متوقف شده است. اما جدا از بررسی کارنامه مدیران دو خودروساز بزرگ کشور به نظر می رسد که فاطمی امین زمان نامناسبی را برای این کار انتخاب کرد بود.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بر اساس اخباری که بسیاری آن ها را از منابع موثق شنیده بودند، قرار بود امروز (۲۰ دی) محمد علی تیموری، جانشین سید جواد سلیمانی در سایپا شود و آخر هفته نیز یکی از میان پورشکیب و محمدرضا مدرس خیابانی ساکن کیلومتر ۱۴ شود. در واقع بسیار آماده بودند که امروز اخبار تودیع و معارفه سلیمانی را منتشر و تیموری را معرفی کنند.

حمله تند وکیل مجلس به وزیر دولت

در پی انتشار این اخبار، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که پیش تر نیز نسبت به عملکرد خودروسازان انتقاد داشت، در واکنش به این موضوع با اشاره به سهام اندک دولت در ایران خودرو (۶٪) و سایپا (۱۷٪) گفت: « دخالت‌های وزیر صمت در عزل و نصب‌های مدیران ارشد دو خودروساز (سایپا و ایران خودرو) وجهه قانونی ندارد و کمیسیون صنایع و معادن برخورد قانونی خواهد کرد ».

عزت الله اکبری تالارپشتی اکبری با بیان اینکه سایپا و ایران خودرو حیات خلوت دولت نیست، ادامه داد: « بنده مکرر به وزیر صمت جناب فاطمی امین تذکر داده ام به این دو خودروساز بزرگ همچون گذشته به منزله حیات خلوت دولت نگاه نکنید، این نگاه مغایر با منافع ملی و قواعد درست اداره یک بنگاه اقتصادی است.عدم دخالت دولت در این دو خودروساز، موجب شکوفایی استعداد‌هایی می‌شود که از درون و برون می‌توانند به این‌ها کمک نمایند ».

این نماینده مجلس اظهار کرد: « دولت باید در اصلاح ساختار سایپا و ایران خودرو کمک نماید، تا در شرایط مساوی با خودروسازان بخش خصوصی بتواند رقابت نماید، آنچه که تاکنون بوده نادیده گرفتن ظرفیت‌ها و توان بالای فنی و مدیریتی داخلی این دو خودرو ساز از طرف دولت بوده که همواره نگاه دستوری و هزینه ساز بوده، وموجب نارضایتی مردم شده است ».

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به فاطمی امین گوشزد کرد: « در هر صورت وقتی وزیر صمت با کمک کمیسیون صنایع و معادن و نمایندگان مجلس موفق به اخذ رای اعتماد شده، خودش را بی نیاز از مشورت با مجلس و کمیسیون نداند، موفقیت وزیر صمت در بخش عظیم صنعت و معدن و خدمات وابسته که موتور حرکت اقتصاد کشور است در گرو مشورت و همکاری مجلس و اعتنا به نظرات دلسوزانه نمایندگان محترم است ».

زمانی برای تغییر مدیران نیست

هر چند این سخنان و انتقادهای آشکار و پنهان باعث شده است که فعلا مدیریت کلان خودروسازان بزرگ جاده مخصوص دست خوش تغییر نشوند، اما در عین حال باید یادآور شد که وزیر صمت در شرایط فعلی برای اعمال تغییرات مد نظر خود زمان بسیار نامناسبی را انتخاب کرده است.

در واقع این تغییرات در زمانی قرار بود رخ بدهد که رفته رفته شرکت ها خود را برای بازار شب عید آماده می کند. این آمادگی بر اساس مطالعات و برنامه ریزی ها صورت می گیرد. به بیان ساده خرید و فروش ها برای سال جدید عملاً از بهمن ماه آغاز می شوند. این شرکت ها نیز برای اینکه بتوانند از یک سو آرامش بازار را حفظ کرده و از سوی دیگر بتوانند به تعهدات و برنامه هایی که به منظور افزایش تولید و عرضه عمل کنند،روش ها و راهکار های مختلفی را در دستور کار قرار داده و بر اساس آن حرکت می کنند.

تکلیف پروژه های توسعه چه خواهد شد

از سوی دیگر مدیران سایپا و ایران خودرو که از اواخر سال ۹۷ و درست در بحبوحه بحران تحریم ها و کرونا بر این سمت منصوب شده اند،پس از عبور از این پیچ پر خبر برنامه های متوعی برای توسعه محصول در نظر گرفته و در مسیر اجرایی کردن آن گام برداشته اند.به عنوان مثال سایپا بعد از توقف تولید پراید و معرفی شاهین،قرار است خودروهایی مانند اطلس، کارون، سهند و سپهر معرفی و تولید کند.یا ایران خودرو پس از  معرفی تارا،سراغ تولید تارای برقی ، کی ۱۲۵ و کی ۱۲۱ را در دستور کار دارد.این پروژه ها بر اساس کارهای مطالعاتی و نیازسنجی های صورت گرفته وارد پروسه شده اند. بنابراین مشخص نیست که مدیران جدید با این پروژه ها چه برخوردی خواهند داشت،پروژه هایی که در شرایط سخت اقتصادی هزینه های بسیاری را به این خودروسازان تحمیل کرده اند.همچنین برای تولید آنها قطعه سازان زیادی نیز وارد ماجرا شده و برای تولید قطعات مورد نیاز بنا به قرارداد سرمایه گذاری کرده اند. در این وضعیت مشخص نیست که آیا روند تولید این پروژه ها ادامه خواهد یافت یا مانند سدان X502 کنسل خواهند شد.

تغییر مدیر ارشد ، طوفان داخلی

اگر قرار است که همین روش فعلی ادامه داشته باشد و مدیران جدید با همین فرمان پیش بروند، در وهله اول باید پرسید که چرا اصلا باید دست به تغییر آن ها زد. اگر هم قرار است که سکانداران جدید روش جدید را در پیش بگیرند، باید در ابتدا تکلیف این پروژه ها و سرمایه گذاری ها و هزینه های صورت گرفته مشخص شود. ضمن اینکه تغییرات مدیریتی در شرایط فعلی از جهت دیگری نیز می تواند، ثبات نسبی موجود را دوباره متزلزل کرده و روند تولید را با اخلال مواجه کند. به طور طبیعی با ورود مدیر جدید به هر یک از این دو خودروساز شاهد تغییر طوفان داخلی و تغییرترکیب مدیریتی درون شرکتی نیز خواهیم بود. این مساله تا انتخاب مدیران جدید و سوار شدن آن ها بر کار باعث وقفه در روند حرکتی خواهد شد. این اتفاق در زمانی در حال رخ دادن است که از فعلا شرایط صنعت و اقتصاد کشور در فضایی نسبتا ثبت به سر می برد.

بوی خوش وین

به بیان ساده بوی خوشی که از وین رسیده است، باعث ریزشی شدن نرخ دلار و در نتیجه کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شده است. این مساله برای تولید کنندگان نیز حائز اهمیت است؛ چرا که با کاهش نرخ ارز قدرت خرید آن ها از نظر سفارش گذاری با حجم بالاتر نیز افزایش می یابد. این افزایش منجر به کاهش قیمت تمام شده همراه با افزایش تولید خواهد شد که می تواند بر قیمت های بازار تاثیر اساسی داشته باشد. بنابراین در این شرایط مدیران فعلی ( بدون قضاوت درباره نحوه مدیریت) بهتر و بیشتر از مدیران جدید می توانند از عهده کار برآمده و سامان بهتری به بازار بدهند.

آشفته بازار در آستانه سال نو

اما اگر عکس این قضیه صورت بگیرد به نظر می رسد که با آشفته بازار خودرو و تولید در آستانه سال نو همراه خواهیم شد. به بیان ساده هر چه طی سال های بعد از تحریم رشته ایم پنبه خواهد شد. البته تغییر مدیران حق وزیر صمت است. اما این حق نباید باعث زایل شدن حق مردم و لطمه زدن به صنعت باشد. با این حال فعلا پروژه تودیع و معارفه در جاده مخصوص متوقف شده است و اگر وزیر صمت همچنان اصرار بر تغییرات دارد، از یک سو باید زمان مناسبی برای این کار انتخاب کند و از سوی دیگر باید دلایل این امر را بیان کند. چرا که بعد از ۳ سال، کارنامه مدیران سایپا و ایران خودرو قابل بررسی است. البته در این میان نباید از پروژه یار کشی و گرو کشی دولت و مجلس برای اجرای طرح ها نیز غافل شد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.