Loading...

خداحافظی نیسان با ماکسیما از نیمه‌های ۲۰۲۳

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :20577
1401/05/14
7273

خداحافظی نیسان با ماکسیما از نیمه‌های ۲۰۲۳

خداحافظی نیسان با ماکسیما از نیمه‌های ۲۰۲۳

به نظر می‌آید به پایان یک عصر در تولید سدان های ژاپنی رسیده‌ایم. شنیده‌ها حاکی از آن اند که تولید نیسان ماکسیما از میانه های سال ۲۰۲۳ برای همیشه متوقف خواهد شد و این، پایان ۴۲ سال حضور این نام به عنوان پرچم‌دار سدان‌های نیسان خواهد بود.

ماکسیما اولین بار سال ۱۹۸۰ بود که تحت مدل سال ۱۹۸۱ به بازار آمد، البته تحت نشان داتسون. به لطف بهره‌مندی از پیشرانه V6 محرک محور عقب، ماکسیما به عنوان یک پرچم‌دار فول‌سایز معرفی شد که هم در اتاق سدان، و هم در اتاق استیشن عرضه می‌شد. در نسل دوم اما نیسان به پیکربندی دیفرانسیل-جلو روی آورد و به جای نشان داتسون، ماکسیما را با نشان خود عرضه کرد. این خودرو که همیشه به عنوان یک سدان با ماهیتی اسپرتی شناخته می‌شد، در اواسط دهه ۱۹۹۰ و اوایل هزاره سوم که هم‌زمان بود با عرضه نسل های چهارم و پنجم، بهترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت.

نیسان ماکسیما ۲۰۲۳نیسان ماکسیما ۲۰۲۳نیسان ماکسیما ۲۰۲۳نیسان ماکسیما ۲۰۲۳

نیسان ماکسیما در تازه‌ترین نسل که از سال ۲۰۱۵ به بازار آمده نیز همچون روزهای اوج، از پیشرانه V6 بهره می‌برد، آن هم با ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت. البته برخلاف گیربکس دستی آن نسل‌ها، نسل هشتم ماکسیما تنها با گیربکس CVT عرضه شده و با وجود عملکرد فنی خوب (حداقل در مسیر های مستقیم)، فروش در محدوده قیمتی خود را دو دستی تقدیم SUV ها و کراس‌اوور ها کرده؛ اتفاقی که طی سال‌های گذشته تقریبا برای تمامی سدان های بزرگ افتاده. اما در مورد ماکسیما، کاهش تقاضا بسیار محسوس‌تر بوده به این اندازه که فروش شش ماهه نخست سال ۲۰۲۲ این نیسان در آمریکا تنها ۳ هزار و ۷۵۳ دستگاه اعلام شده یعنی ۶۲ درصد کمتر از مدت مشابه ۲۰۲۱.

درست است که نیسان برای همیشه قرار است به تولید ماکسیما پایان دهد، اما بعید نیست در آینده نزدیک، شاهد بازگشت این نام پرافتخار باشیم؛ البته این بار در هیبت یک خودرو تمام-الکتریکی. نیسان برای این آینده نزدیک، برنامه‌ریزی های جاه‌طلبانه ای داشته و قرار است تا ۲۰۳۰ دست‌کم ۴۰ درصد از سبد تولیدات خود را به محصولات تمام‌الکتریکی اختصاص دهد. اولویت تحقیق و توسعه سال‌های آتی نیز با تکنولوژی‌های پیشرفته و خودروهای تمام-الکتریکی خواهد بود.

نیسان ماکسیما ۲۰۲۳2023 Nissan Maxima2023 Nissan Maximaنیسان ماکسیما ۲۰۲۳نیسان ماکسیما ۲۰۲۳نیسان ماکسیما ۲۰۲۳2023 Nissan Maximaنیسان ماکسیما ۲۰۲۳2023 Nissan Maxima2023 Nissan Maxima2023 Nissan Maxima2023 Nissan Maxima2023 Nissan Maxima

انتهای پیام

نوشته خداحافظی نیسان با ماکسیما از نیمه‌های ۲۰۲۳ اولین بار در FarsiCar.com. پدیدار شد.