مرگ سدان‌های جعبه‌ای مرسدس بنز؛ نقدی بر زبان طراحی کانسپت جدید مرسدس بنز Vision EQXX

مرگ سدان‌های جعبه‌ای مرسدس بنز؛ نقدی بر زبان طراحی کانسپت جدید مرسدس بنز Vision EQXX

مرگ سدان‌های جعبه‌ای مرسدس بنز؛ نقدی بر زبان طراحی کانسپت جدید مرسدس بنز Vision EQXX

با معرفی کانسپت جدید مرسدس بنز Vision EQXX با طراحی آیرودینامیکی کاملا متفاوت باید مرگ سدان‌های جعبه ای مرسدس بنز را به طور رسمی اعلام کرد. گوردن واگنر مدیر طراحی برند مرسدس بنز بر روی این مسئله تاکید دارد که برای تولید نسل جدید خودروهای تمام برقی نیاز به استفاده از نسل جدید آیرودینامیک وجود دارد.

این مسئله باعث می‌شود که طراحی جعبه‌ای سدان‌های پر شکوه و دوست داشتنی این برند برای همیشه از میان برود.

سدان‌های جعبه‌ای از نمای بغل به خوبی فضای بین اتاق، صندوق و موتور را از هم تمییز می‌دهند که در سالهای سال دچار دگرگونی در طراحی و تولید شده‌اند اما بدون هیچ شکی زیبایی های خاص به خود را دارند.

در سال‌های گذشته طراحی فست بک به مرور در صنعت خودروسازی استفاده شد که از آنها با نام کوپه‌های 4 درب یاد می‌شود. حال این طراحی فست بک به اوج خود رسیده است و عملا تاثیر آیرودینامیکی آن غیر قابل چشم پوشی است.

در حال حاضر برد حرکتی و میزان مصرف انرژی بزرگ‌ترین نگرانی مشتریان برای خودروهای برقی است. در نتیجه خودروسازان حاضر به فدا کردن هرچیزی برای رسیدن به مصرف بهینه هستند.

در طراحی جدید ستون‌های C به طور کامل حذف شده‌اند و جای آن ستون‌های قوسی شکل و طویل را می‌گیرد.

این طراحی به خصوص در محصولات پورشه نیز به وفور دیده می‌شود.

همچنین شیشه جلو نیز از یک قوس کاملا متفاوت بهره می‌برد تا کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد.

جلو پنجره سنتی محصولات مرسدس بنز نیز باید به طور کامل حذف شود. به جای جلو پنجره از طرح‌های جدید و مدرن با نوارهای رنگی استفاده خواهد شد تا تاثیری بر روی آیرودینامیک خودرو نداشته باشند.

مرسدس زمان بیشتری را برای طراحی چراغ‌های جلو صرف خواهد کرد و از شکل ستاره 3 پر مرسدس در طراحی چراغ های جلو استفاده کرده است.

مرسدس از پنل خورشیدی به جای سقف تمام شیشه‌ای یا تمام فلزی استفاده کرده و قصد دارد در سال 2024 میلادی نیز  از این پنل‌های خورشیدی در محصولات خود استفاده کند.

در نتیجه این پنل امکان افزایش برد حرکتی به میزان 24 کیلومتر را فراهم می‌کند.

مرسدس جزئیاتی از زبان طراحی جدید خودروهای شاسی بلند خود منتشر نکرده است اما از آنجا که امروزه تنها خودروهای شاسی بلند در بازار خودرو پر طرفدار است و خودروهای سدان حرفی برای گفتن در برابر فروش شاسی بلندها ندارند.

در نتیجه مرسدس کار بسیار سخت‌تری برای بازطراحی آنها دارد زیرا می‌تواند بر روی میزان فروش آنها تاثیر بگذارد.

قابل توجه است که شاسی بلند محبوب مرسدس بنز یعنی G کلاس یکی از غیر آیرودینامیک ترین خودروهای صنعت خودروسازی است که هنوز در حال عرضه است و از محبوب ترین‌ها نیز به حساب می‌آید. در نتیجه مرسدس هرگز قصد ندارد تا طراحی چنین مدل پر طرفدار و دوست داشتنی را تغییر دهد.

پیش از این نیز در مطلبی به این مسئله پرداخته بودیم که می‌توانید مطلب مرتبط را در اینجا بخوانید.