Loading...

وزارت صمت در باند دلال ها!

وزارت صمت در باند دلال ها!

وزارت صمت در باند دلال ها!
بازار خودروبازار خودرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره تلاش کرده به بهانه ای کنترل بازار دست به قیمت گذاری دستوری و غیرکارشناسی بزند و همین موضوع باعث شده اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار آزاد تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند، در حالی که خودروهای با قیمت حاشیه سود کمتر برای قرعه کشی هم تقاضای چندانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از مردم سالاری: نوسانات قیمت بازار خودرو صدای همه را درآورده و این مساله تنها به مصرف کننده ها بر نمی گردد و حتی تولید کننده و تامین کننده های قطعات خودرو هم نسبت به شرایط موجود ناراضی هستند و این مساله تحت تاثیر سیاست های غلط وزارت صنعت، معدن و تجارت است که همواره تلاش کرده به بهانه ای کنترل بازار دست به قیمت گذاری دستوری و غیرکارشناسی بزند و همین موضوع باعث شده اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار آزاد تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.
به عبارت دیگر برخی خودروها که در بازار آزاد تقاضای چندانی ندارند براساس سیاست وزارت صنعت در سامانه یکپارچه قیمت بالاتری نسبت به خودروهای پرتقاضا تعیین شده اند و همین موضوع عاملی شده تا تقاضا برای خودروهای ایرانخودرو بیشتر شود و نوسانات بازار هم بیشتر شود.

پژو ۲۰۶ در انواع مختلفی به بازار عرضه شده که هر کدام دارای آپشن‌های متفاوت است، از این رو در بازار آزاد قیمت ۲۰۶ صعودی بوده و از ابتدای ۱۴۰۱ با روند صعودی روبرو بوده، به طوری که از اردیبهشت قیمت ۲۰۶ صفر در بازار به کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان نرسیده است، در حالی که این محصول در کارخانه به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آمار متقاضیان در سامانه یکپارچه نشان می دهد که تقاضای کاذب و بیش از حدی برای خودروهای گروه پژو وجود دارد و این مساله کاملا دلیل منطقی دارد، زیرا ایران خودرو در سال های اخیر تیپ‌های مختلفی از این خودروی فوق‌العاده را به بازار ارائه کرده که در میان تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶، تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ رونق زیادی داشته و محبوبیت خاصی در کشور رسیده و این ناشی از این است که خودرو پژو ۲۰۶ نسبت به سایر خودروهای تولید شده، اقتصادی‌تر و ایمن‌تر است. 

 بدیهی است تقاضای که برای این خودرو در بازار آزاد وجود دارد دلیل اصلی ثبت نام در سامانه یکپارچه بوده، چراکه حاشیه سود زیاد در معامله خودرو ۲۰۶ نسبت به سایر خودروهای هم قیمت است. اما نکته عجیب آنجاست که قیمت آن با قیمتی کمتر از کوییک S و کوییک R در کارخانه به فروش می رسد. در واقع کوییک S و R به دلیل اینکه در سامانه یکپارچه ۱۶۹ میلیون تومان قیمت گذاری شده با حاشیه سود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی در بازار معامله می شود، به همین دلیل کم کم به سمتی می روند که از قرعه کشی خارج و فروش فوری شوند.

 بنابراین سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در نوسانات قیمت و حتی زیان زدن به یک خودروساز نقش موثری دارد، زیرا مدیران ایران خودرو پیشتر از زیان حدود ۴۰ میلیون تومانی برای هر دستگاه پژو صحبت کرده و در مقابل تولید کوییک سودی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان داشته است، به همین دلیل سهم بازار کوئیک به دلیل افزایش تولید همچنان در حال افزایش است و در مقابل سهم بازار محصولات ایران خودرو رو به کاهش است، این در حالی است که مدیران جوان ایران خودرو در چند وقت اخیر با وجود زیانی که این سیاست ها برای آنها ساخته تلاش کرده اند با بهره وری و کاهش هزینه های سربار، تولید را کم زیانتر کنند تا بتوانند به سیاست های کلان کشور و توصیه های رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند و به نسبت تقاضای که در بازار وجود دارند تولید را بهبود ببخشند و این هدف تا حدودی محقق شده است، با این حال نباید همه قطعات یک پازل را فراموش کرد قیمت گذاری غیرکارشناسی به نوعی سنگ اندازی جلوی پای تولیدکننده است و سبب شده تا محصولاتی مانند کوییک از فرایند قرعه کشی خارج شوند و به یک ثبات نسبی در بحث عرضه و تقاضا برسند و در مقابل تقاضای کاذب برای خرید پژو ادامه دار شود که تنها دستاورد آن زیان انباشته برای ایران خودرو است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.