معرفی هایپرکار هیدروژنی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و وزن کمتر از ۱ تن

دسته بندی : کد خبر :17686
1401/04/08
1029

معرفی هایپرکار هیدروژنی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و وزن کمتر از ۱ تن

معرفی هایپرکار هیدروژنی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و وزن کمتر از ۱ تن

استارت‌آپ بریتانیایی«Viritech»، هایپرکار زیبا و منحصر به فرد Apricale را با همکاری طراحان پرآوازه‌ی پینین فارینا در فستیوال سرعت Goodwood به جهانیان معرفی کرده است. این هایپرکار یا بهتر بگوییم ابرخودرو  قرار است برخی از استانداردهای خودروهای سوپراسپورت را به یکباره بازنویسی کند.

برای شروع باید بگوییم که نسبت قدرت به وزن این هیولای هیدروژنی به ازای هر کیلوگرم یک اسب بخار است. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید این نسبت برای خودروی بوگاتی شیرون سوپراسپرت  ۲۰۲۲ عددی حدودا ۰.۸ اسب بخار به ازای هر کیلوگرم وزن ماشین است.

فستیوال سرعت Goodwood یک رویداد سالانه است که در Goodwood، واقع در غرب ساسکس، انگلستان برگزار می‌شود. در این فستیوال، رانندگان در مسیرهایی که مختلفی به رقابت با هم می‌پردازند. تاریخ برگزاری فستیوال سرعت گوودوود معمولا در اواخر ژوئن و یا اوایل جولای هر سال است.

وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم (۲۲۰۵ پوند) Apricale را به یکی از سبک‌ترین خودروها تبدیل کرده است از همین رو این خودرو در کلوپ هزار کیلوگرمی‌ها جایگاهی رو برای خود دست و پا کرده است، اوج مهندسی و نوآوری این شرکت در طراحی زیرکانه مخازن هیدروژن خودرو است، مخازن سبک وزن ذخیره‌سازی هیدروژن که «Graph-Pro» نامیده می‌شود در ساختار شاسی فیبرکربنی این هایپرکار ساخته شده است. در سایر خودروهای هیدروژنی اغلب مخازن سنگین هیدروژن با پیچ و مهره به شاسی خودرو متصل می‌شوند که وزن آنها ۲۰ برابر بیشتر از هیدروژنی است که حمل می‌کنند.

Apricale حدود ۵.۴ کیلوگرم (۱۱.۹ پوند) هیدروژن را با فشار ۷۰۰ بار حمل می‌کند. این هیدروژن از طریق یک پیل سوختی چند صد کیلوواتی برای تولید الکتریسیته مصرف می‌شود که یا مستقیماً به دو موتور الکتریکی ۴۰۰ کیلوواتی (۵۳۶ اسب بخار) در محورهای جلو و عقب فرستاده می‌شود یا برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شود. در این هایپرکار از سیستم بسیار هوشمند مدیریت انرژی به نام “Tri-Volt” استفاده می‌شود. البته طبق محاسبات انجام شده این خودرو حداکثر می‌تواند ۲۷ ثانیه با توان ۱۰۰۰ اسب در مسیر حرکت کند.

پس از اتمام باتری، خودرو به حالت چند صد کیلووات «multi-hundred killowatt» محدود خواهد شد. و راستش باید این مطلب رو بازگو کنم که ۲۰ ثانیه تخت گاز سوار بر وسیله‌ای که به ازای هر کیلوگرم یک اسب بخار قدرت دارد، واقعاً ۲۰ ثانیه طولانی خواهد بود، در ادامه بد نیست که بدانید تنها ۲۵ نسخه از این هایپرکار ساخته خواهد شد و تحویل آنها از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

Viritech قول می‌دهد در صورتی که با سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت (۳۲۲ کیلومتر بر ساعت) حرکت کنید با یک مخزن پر می‌توانید مسافت ۳۵۰ مایل (۵۶۰ کیلومتر) را طی کنید. ولی در حقیقت موضوع برای این استارت‌آپ بازگو کردن این اعداد نیست. این هایپرکار بیشتر نمایش مهندسی در سیستم ذخیره‌سازی گاز سبک و سیستم‌های مدیریت انرژی هیدروژن/باتری است.

وقتی در مورد این شرکت تحقیق کردیم دریافتیم بیشتر از اینکه این شرکت علاقمند به تبدیل شدن به یک خودروساز تولید محدود باشد، علاقه شدیدی به تبدیل شدن به یک تامین‌کننده درجه یک یا دوم فناوری هیدروژنی برای صنایع خودروسازی، حمل و نقل سنگین و حتی هوانوردی دارد، که هدف واقعی آنها کمک به بشریت خواهد بود.

  • هایپرکار هیبریدی خیره‌کننده پژو ۹X8 در راه پیست مونزا

منبع: Viritech / New Atlas