Loading...

Purosangue به‌عنوان نخستین خودروی خانوادگی فراری معرفی شد

دسته بندی : کد خبر :24368
1401/06/28
2097

Purosangue به‌عنوان نخستین خودروی خانوادگی فراری معرفی شد

Purosangue به‌عنوان نخستین خودروی خانوادگی فراری معرفی شد

شاید فراری با عرضه‌ی Purosangue 2023 خیلی دیر به جمع شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای لوکس وارد شده باشد اما طراحی زیبای الهام گرفته از فراری روما، بهره‌گیری از یک موتور V12 و حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت، ارزش این انتظار را داشته است.

در حقیقت انتظار برای عرضه‌ی اولین خودروی چهار در تولیدی فراری ۷۵ سال طول کشید! خودرویی که با گران‌ترین نسخه‌های استون مارتین DBX، لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا و رولز رویس کولینان رقابت خواهد کرد. حالا تنها مک‌لارن است که در پذیرش تمایل بازار، کندتر از بقیه عمل کرده است.

خودروی کراس‌اوور «پیورسانگوئی ۲۰۲۳» (Purosangue 2023) دارای فضای کافی برای خانواده، درهای عقب، دریچه‌ی مخصوص چمدان و سیستم چهار چرخ محرک است و بدین ترتیب یک خودروی ایدئال برای استفاده در تمام طول سال محسوب می‌شود.

بر خلاف رقبا که تصمیم به ساخت خودروهایی به سبک شاسی‌بلند گرفته‌اند، فراری یک ظاهر کراس‌اوور را انتخاب کرده است که ۱۵۸۹ میلی‌متر ارتفاع دارد. بدین ترتیب هرچند نسبت به رقبا فضای کابین آن کم‌تر است اما به ظاهر شیک‌تر و مرکز ثقل پایین‌تر آن (با کمک پانل کربنی سقف) کمک می‌کند و هندلینگ بهتری هم به همراه دارد.

کراس اوور فراری Purosangueکراس اوور فراری Purosangueکراس اوور فراری Purosangueکراس اوور فراری Purosangue

طراحی بیرونی بدنه‌ی آلومینیومی با طول ۴۹۷۳ میلی‌متر، به‌شدت بر خودروی شاخص فراری یعنی روما کوپه استوار است. به همان صورت بخش میانی آن فشرده شده و بخش‌های دیگر از جمله پانل دیفیوزر عقب با اگزوز چهارگانه و چراغ‌های جلو و عقب نیز همه ویژگی‌های طراحی خودروی دو در روما را تداعی می‌کنند و زیبایی بی‌نظیری به Purosangue می‌بخشند.

چیز دیگری که آن را نسبت به همه‌ی رقبای دیگر به جز رولز رویس کولینان شاخص می‌کند، درهای لولا عقب آن است. تزئینات نامتعارف کمانی گلگیر هم، تعریف تازه‌ای را از افزونه‌های گلگیر به نمایش می‌گذارند و از چرخ‌های ۲۲ اینچی در جلو و ۲۳ اینچی در عقب بهره می‌برند که البته خیلی بزرگ به‌نظر نمی‌رسند.

پیشرانه‌ی V12

اما جایی که Purosangue واقعا تلاش کرده تا برتری خود را نسبت به سایر شاسی‌بلندهای لوکس نشان دهد، در قلب و زیر کاپوت کشیده‌ی آن نهفته است. اگرچه احتمالا در آینده موتورهای V6، V8 و پیشرانه‌ی هیبریدی هم عرضه شوند، اما مدل فعلی، دارای یک موتور ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی است که ۷۱۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و سرعت چرخش آن به ۸۲۵۰ دور در دقیقه می‌رسد.

کراس اوور فراری Purosangueکراس اوور فراری Purosangueکراس اوور فراری Purosangue

این سیستم درست مانند خودروهای GT فراری، توسط یک جعبه دنده‌ی هشت سرعته و دو کلاچه در عقب، به یک سیستم چهار چرخ محرک متصل می‌شود و به Purosangue کمک می‌کند تا توزیع وزنی فوق‌العاده‌ی ۴۹:۵۱ را برای جلو و عقب داشته باشد.

DBX707 استون مارتین با پیشرانه‌ی ۶۹۷ اسب بخار به قدرت موتور فراری پیورسانگوئی نزدیک است اما از موتور V12 بهره نمی‌برد. لامبورگینی اوروس پرفورمانته جدید هم تنها ۶۵۷ اسب یبخار قدرت تولید می‌کند و بنتلی بنتاگیا اگرچه با موتور W12 در دسترس است اما آن هم تنها می‌تواند ۶۲۶ اسب بخار قدرت تولید کند و به اندازه‌ی خودروی فراری چابک نیست.

کراس اوور فراری Purosangue

شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر DBX و اوروس، ۳.۳ ثانیه و مشابه Purosangue است و اگرچه حداکثر لامبورگینی اوروس ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت است، خودروی استون مارتین با حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت، با فراری برابری می‌کند.

این اولین خودروی چهار چرخ محرک فراری محسوب نمی‌شود، اما نخستین خودروی این شرکت با قابلیت کنترل سرازیری است؛ چیزی که ۲۰ سال پیش غیرقابل تصور به‌نظر می‌رسید.

همچنین اولین خودروی فراری است که از کنترل غلت (رول) فعال بهره می‌برد. میله‌های ضد غلت فعال در خودروهای لوکس بزرگ رایج شده است، اما فراری توانایی کنترل رول خود را با کمک دمپرهای اسپول ولو مولتی‌ماتیک به همراه کنترل الکترونیکی به‌دست می‌آورد.

این قابلیت باید به اتصالات بهتر محور خودرو در سطوح ناهموار کمک و در عین حال شاسی را برای رانندگی با سرعت بالا مستحکم کند. اما قابلیت افزایش سواری را ندارند و این ارتفاع در ۱۸۳ میلی‌متر ثابت شده است که توانایی آن را در بیراهه محدود می‌کند.

کراس اوور فراری Purosangueکراس اوور فراری Purosangueکراس اوور فراری Purosangue

بدون نمایشگر لمسی مرکزی

Purosangue یک مدل بسیار متفاوت از فراری است و طراحی داخلی متفاوتی نسبت به خودروهای دیگر این شرکت ارائه می‌دهد. با وجود آن‌که خودروسازان دیگر مانند پورشه تمایل به استفاده از داشبوردهای مشابه در خودروهای خود دارند، به‌نظر می‌رسد که فراری سبک خود را از خودرویی به خودروی دیگر تغییر می‌دهد.

بدین ترتیب هرچند Purosangue از نگاه بیرونی شبیه یک روما به‌نظر می‌رسد، اما در داخل بسیار متفاوت و بیشتر شبیه کابین داخلی ۲۹۶ GTB است. در این خودرو نمایشگر بزرگ و لمسی مرکزی وجود ندارد و به جای آن راننده و مسافر هر دو صفحه نمایش مخصوص به خود را دارند.

فراری قیمت Purosangue را اعلام نکرده است، اما احتمالا حدود ۴۰۰ هزار هزینه خواهد داشت که بسیار گران‌تر از سایر خودروهای شاسی‌بلند سوپراسپرت موجود در بازار خواهد بود.

عکس‌ها: خودروی جدید فراری
Credit: Ferrari

منبع: Carscoops