Loading...

مقایسه شاهین با سورن پلاس

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :67870
1403/01/11
9953

مقایسه شاهین با سورن پلاس

مقایسه شاهین با سورن پلاس

مقایسه شاهین با سورن پلاس

۱۱ فروردین ۱۴۰۳ بررسی و مقایسه مقایسه شاهین با سورن پلاس

در حال حاضر، بازار خودروهای اقتصادی کشور تنوع چندانی ندارد و مشتری اگر بخواهد یک سدان جمع‌وجور مناسب تهیه کند، باید به سراغ چند مدل معدود از تولیدات ایران خودرو و سایپا برود. در این بین، شاهین و سورن پلاس در یک محدوده قیمتی مشخص می‌توانند رقبای یکدیگر باشند و مشتریان را در خرید یکی از این دو به شک ‌بیندازند. مقایسه شاهین با سورن پلاس می‌تواند اطلاعات دقیقی از نقاط ضعف و قوت این دو سدان را در اختیار شما بگذارد تا اگر قصد خرید هر یک از آنها را دارید، انتخابتان کاملا درست و مطابق انتظار شما از یک سدان جمع و جور داخلی باشد.

مشخصات فنی

شرکت سایپا برای شاهین G، نسخه توربوشارژ موتور M15 را در نظر گرفته است. این موتور که نسخه تنفس طبیعی آن روی ساینا، کوییک و تیبا نیز وجود دارد، دارای سرسیلندر ۸ سوپاپ است و تکنولوژی ساخت نسخه پایه آن به خودرو پراید برمی‌گردد. با این حال، سیستم‌های پاشش سوخت و جرقه در این موتور کاملا به‌روز شده است و با نصب سامانه توربوشارژ، قدرت بسیار بالاتری ارائه می‌دهد.

حداکثر قدرت موتور شاهین برابر با ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور است که از طریق گیربکس دستی ۵ دنده به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. ناگفته نماند که شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT نیز در سبد محصولات سایپا جای گرفته است.

در سمت دیگر، خودرو سورن پلاس با موتور EF7 به قدرت ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن.متر وارد میدان شده است. این موتور از لحاظ ساختاری نسبت به موتور شاهین پیچیدگی فنی بیشتری دارد و تعمیرات آن نیز نسبتا سخت و پرهزینه‌تر است. البته به دلیل تنفس طبیعی بودن، در صورت سرویس و نگهداری مناسب، احتمالا موتور EF7 سورن پلاس با خرابی کمتری نسبت به موتور توربو شاهین روبرو خواهد شد.

موتور شاهین نیاز به سوخت با درجه اکتان بالا دارد که فعلا در کشور ما به سختی پیدا می‌شود و لازم است که مالکان خودرو شاهین از مکمل اکتان استفاده کنند. در غیر این صورت، بروز ناک‌های شدید و خرابی رینگ و پیستون یا حتی شاتون زدن نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود. البته باید بدانید که شرکت سایپا محصولاتی همچون شاهین پلاس با موتور TU5 را نیز به بازار می‌فرستد که احتمالا بسیاری از مشکلات موتوری فعلی سایپا شاهین را مرتفع می‌کند.

کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتا مناسب است و چندان خشک به نظر نمی‌رسد، اما در این بین، سواری سورن پلاس، به‌ویژه در صندلی‌های ردیف عقب، کمی دلنشین‌تر از شاهین باشد و کوبش کمتری را به سرنشینان منتقل کند.

خودرو شاهین حدود ۳۰ کیلوگرم سنگین‌تر از سورن پلاس است و در بحث شتابگیری نیز ضعیف‌تر از حریف ایران خودرویی عمل می‌کند. طبق تست‌های انجام‌شده، می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا ۱۰۰ شاهین G چیزی در حدود ۱۳.۵ ثانیه باشد، اما شتاب صفر تا صد سورن پلاس بین ۱۲ تا ۱۲.۵ ثانیه خواهد بود که حکایت از چالاک‌تر بودن سورن پلاس نسبت به حریف دارد.

حتما بخوانید: ثبت درخواست فروش خودرو

مشخصات کلی

  شاهین سورن پلاس
نوع موتور خودرو خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۷ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۸ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژر تنفس طبیعی
قدرت ۱۱۰ اسب بخار ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۷۸ نیوتن.متر ۱۵۳ نیوتن.متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۳.۵ ثانیه ۱۲ ثانیه
سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵
فرمان برقی هیدرولیک
بدنه سدان کامپکت سدان کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی فولادی / آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

  شاهین سورن پلاس
طول ۴۴۴۶ میلیمتر ۴۵۳۴ میلیمتر
عرض ۱۷۷۱ میلیمتر ۱۷۳۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۵۰ میلیمتر ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص ۱۲۷۰ کیلوگرم ۱۲۴۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۲۰ لیتر ۵۰۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۷ لیتر ۶۳ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی شاهین

 

طراحی سورن پلاس

در مقایسه سورن پلاس با شاهین از نظر طراحی ظاهری، سمند سورن امتیاز بالایی به دست نمی‌آورد. این خودرو نسخه فیس لیفت جزیی از سمند محسوب می‌شود و طراحی بسیار قدیمی دارد. علی‌رغم به‌روزرسانی‌هایی که روی آن انجام گرفته، کماکان چهره این خودرو قدیمی است و جذابیت چندانی به عنوان یک خودروی امروزی ندارد. در سوی دیگر، طراحی شاهین کاملا جدید است و به حدود دوسه سال قبل برمی‌گردد.

درنتیجه، ظاهر شاهین بسیار زیباتر و جذاب‌تر از سورن پلاس است و اگر یک ماشین زیبا و خوش‌پرستیژ می‌خواهید، شاهین باید انتخاب اول شما نسبت به سورن پلاس باشد.

حتما بخوانید: پژو پارس در برابر سورن پلاس

طراحی داخلی

کابین شاهین

کابین سورن پلاس

مقایسه شاهین با سورن پلاس مزایا و معایب این دو سدان را در فضای داخلی نشان می‌دهد. طراحی داخلی شاهین آن‌طور که توقع می‌رفت، زیبا و امروزی از آب در نیامده است و به نظر می‌رسد سایپا تنها با ساخت یک داشبورد ساده قصد کم کردن هزینه‌های تولید را داشته است. با این حال، این سبک طراحی نسبت به داشبورد قدیمی سورن پلاس زیبایی بیشتری دارد و حس بهتری منتقل می‌کند.

البته کیفیت متریال در هر دو خودرو چندان مرغوب و سطح بالا نیست. در مورد میزان فضای داخل کابین نیز باید گفت که هم سورن پلاس و هم شاهین کابین نسبتا جادار و با فضای کافی برای حضور ۵ نفر را در اختیار می‌گذارند. در مورد حجم صندوق عقب هم باید بدانید که ظرفیت صندوق سورن پلاس معادل ۵۰۰ لیتر است، اما این رقم در شاهین به ۴۲۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند.

حتما بخوانید: سایپا شاهین در برابر پژو پارس

آپشن ها و امکانات

در مورد مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر امکانات باید بدانید که شاهین در نسخه‌های جدید تولیدشده از تابستان ۱۴۰۲ به این طرف، به سیستم‌های کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری مجهز شده است که در سورن پلاس موجود نیستند. همچنین امکانات دیگری مثل سانروف، ورود و استارت بدون کلید، اتولایت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، نویگیشن و سنسور فشار باد تایر نیز جزو تجهیزات استاندارد شاهین G به حساب می‌آید. شاهین G کروز کنترل ندارد، اما سورن پلاس دارای کروز کنترل و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو است. همچنین نمایشگر مولتی مدیا نیز به‌صورت سفارشی روی سورن پلاس قابل نصب خواهد بود.

  شاهین (دستی) سورن پلاس
کروز کنترل ندارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد ( از تابستان ۱۴۰۲) ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد ندارد
کنترل کشش دارد (از تابستان ۱۴۰۲) ندارد
کنترل پایداری دارد (از تابستان ۱۴۰۲) ندارد
اتو پارک ندارد ندارد
سنسور جلو ندارد ندارد
سنسور عقب دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییر لاین ندارد ندارد
رادار تصادف جلو ندارد ندارد
رادار تصادف عقب ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز کمکی ندارد ندارد
ترمز اضطراری ندارد ندارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد
پدال شیفتر ندارد ندارد
اتولایت دارد ندارد
چراغ روز دارد دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد دارد
گرم‌کن فرمان ندارد ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد سفارشی
ناوبری دارد ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد ندارد
دوربین عقب دارد سفارشی
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد دارد
ورود بدون کلید دارد ندارد
استارت بدون کلید دارد ندارد
تهویه اتوماتیک دارد دارد
صندلی برقی راننده ندارد دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد دارد
گرمکن صندلی جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد ندارد
آینه بغل برقی دارد دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد دارد
پانوراما ندارد ندارد
سانروف دارد ندارد
حتما بخوانید: شاهین در برابر دنا پلاس

خرید شاهین یا سورن پلاس

نمای عقب شاهین

نمای عقب سورن پلاس

 

اگر از خود می‌پرسید شاهین بخریم یا سورن پلاس، در جواب باید گفت اگر به دنبال ماشینی با طراحی ظاهری زیبا و امروزی، امکانات متنوع‌تر (به استثنای کروز کنترل) و ایمنی بالاتر به دلیل پلتفرم به‌روزتر هستید، خرید شاهین می‌تواند به نیازهای شما پاسخ دهد.

اما اگر ماشینی با موتور تنفس طبیعی و حساسیت کمتر نسبت به کیفیت بنزین، صندوق عقب بزرگ‌تر، شتابگیری بهتر، کروز کنترل و سواری کمی نرم‌تر می‌خواهید، سورن پلاس می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

درخواست فروش خودرو

فروش فوری خودرو

نویسنده حسین باباپور

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام *