Loading...

مصرف‌کنندگان اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :68641
1403/01/25
9178

مصرف‌کنندگان اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند

مصرف‌کنندگان اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند

به نظر می‌رسد سلیقه مشتریان در بازارهای مختلف، با نظرات سیاستمداران تفاوت دارد. درحالی‌که کشورهای مختلف اروپایی از لزوم حذف کامل خودروهای درون‌سوز و جایگزینی آن‌ها با خودروهای برقی سخن می‌گویند، فروش خودروهای بنزینی در اروپا دوباره اوج گرفته است.

به گفته خبرگزاری‌های اروپایی، افزایش تمایل مصرف‌کنندگان اروپایی به خرید خودروهای بنزینی باعث شده است تا فروش خودروهای الکرتیکی فولکس واگن طی سه ماهه نخست سال 2024 میلادی 24 درصد کاهش یابد. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که فروش خودروهای برقی فولکس واگن به مشتریان چینی طی همین زمان، 91 درصد رشد را نشان می‌دهد.

کاهش فروش خودروهای الکتریکی فولکس واگن در بازار اروپا سبب شده است تا این شرکت به‌دنبال بازارهای جایگزین باشد. به گفته مدیران فولکس واگن، سه منطقه چین، آمریکای جنوبی و آمریکای جنوبی بیشترین متقاضیان خرید خودروهای الکتریکی را در خود جای داده‌اند.

چرا فروش خودروهای بنزینی در اروپا رونق گرفت؟

پارلمان اروپا در ماه فوریه 2024، قانونی را به تصویب رساند که براساس آن فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2035 ممنوع خواهد شد. این قانون، بخشی از تلاش‌های اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است. سیاستمداران اروپایی انتظار داشتند با تصویب این قانون فروش خودروهای الکتریکی در اروپا سرعت بیشتری بگیرد اما آمارها روند متفاوتی را نشان می‌دهند.

به گفته مجمع جهانی اقتصاد، قیمت بالاتر خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی در کنار کمبود زیرساخت شارژ، باعث شده است تا فروش خودروهای برقی در قاره سبز کاهش یابد. حتی با وجود یارانه‌های دولتی برای خرید خودروهای برقی، بازهم اختلاف قیمت این خودروها و اتومبیل‌های برقی پابرجا است. درنتیجه مشتریان تمایلی به خرید خودروهای الکتریکی نشان نمی‌دهند و خودروهای بنزینی را برای مصرف انتخاب می‌کنند.

خودروهای بنزینی

بنابر اعلام مجمع جهانی اقتصاد، قیمت خودروهای برقی به‌طور متوسط یک‌چهارم گران‌تر از خودروهای بنزینی و دیزلی مشابه است. همچنین نبود زیرساخت شارژ باعث شده تا رونق بازار خودروهای برقی تحت تأثیر منفی قرار گیرد.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود خطاب به اتحادیه اروپا، توسعه سریع ایستگاه‌های شارژ را متذکر شده است. به گفته این نهاد، تا زمانی که ایستگاه‌های شارژ افزایش پیدا نکنند، نمی‌توان به رشد فروش خودروهای برقی امید داشت. افرادی که سفرهای طولانی انجام می‌دهند یا قادر به شارژ خودرو در پارکینگ خانه خود نیستند، درحال‌حاضر نمی‌توانند از خودروهای برقی استفاده کنند.