Loading...

هدف‌گذاری بهبود ۴۰ درصدی کیفیت قطعات خودرو در زنجیره تامین

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :68853
1403/01/28
6271

هدف‌گذاری بهبود ۴۰ درصدی کیفیت قطعات خودرو در زنجیره تامین

هدف‌گذاری بهبود ۴۰ درصدی کیفیت قطعات خودرو در زنجیره تامین

معاون کیفیت ایران‌خودرو با بیان این‌که پس از اجرای طرح بهبود کیفی زنجیره تامین در سال ۱۴۰۳، بهبودهای چشمگیری در زمینه کیفیت محصولات ایجاد خواهد شد، گفت: «براساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته، شاخص‌های کلان کیفیت در حوزه تامین دست‌کم به میزان ۴۰درصد بهبود خواهند یافت.»

سهراب برفروشان با اشاره به برنامه‌های کیفی گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: «شاخص‌های کلان کیفیت در حوزه تامین نظیر میزان قطعات تعویضی در شبکه خدمات پس از فروش در سه‌ماهه اول مالکیت (C۱۰۰)، میزان برگشتی قطعات از خطوط تولید (PPM)، سهم قطعات در آدیت‌های داخلی و اثربخشی سیستم حل مساله بهبود خواهند داشت.»

وی افزود: «ایران‌خودرو با اتکا به تجربیات موفق و دستاوردهای کیفی حاصل از اجرای گام دوم طرح جهش کیفیت در حوزه ارتقای سازندگان و تامین‌کنندگان گروه و هم‌چنین در راستای تحقق استراتژی‌ها و محورهای شش‌گانه ابلاغی مدیرعامل این خودروساز مبنی‌بر ارتقای کیفیت محصولات و سامان‌دهی شبکه تامین، هم‌سو با اجرای گام سوم طرح جهش کیفیت در سال ۱۴۰۳ به تعریف و اجرای برنامه‌های بهبود کیفی در زنجیره تامین اقدام کرده است.»

استقرار نظام‌های کیفی و تولیدی در ۵۰ تامین‌کننده خصوصی

برفروشان با اشاره به اهم برنامه‌های بهبود کیفی در زنجیره تامین بیان کرد: «بهبود سطح کیفیت ۲۶ قطعه منتخب تحت ریسک در شبکه تامین با تعمیق الزامات و استحکامات کیفیت در فرآیندهای سازندگان منتخب، استقرار نظام‌های کیفی و تولیدی در ۵۰ تامین‌کننده خصوصی گروه صنعتی ایران‌خودرو، مرحله دوم ارتقا و تثبیت سیستم‌های تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایران‌خودرو، بازنگری ۱۲ فرآیند اساسی با تشکیل کارگروه تخصصی، ارتقا و توسعه فرآیند نظارت کیفی بر قطعات تامینی، ایجاد منبع برای قطعات منتخب دارای تک‌منبع تامین تحت ریسک کیفی و همچنین ایجاد بانک دانشی هم‌گرا و متمرکز در طراحی و تامین و ارتقای کیفی قطعات ازجمله برنامه‌های این خودروساز است.»

بهبود سطح کیفیت ۳۴ قطعه منتخب تحت ریسک

معاون کیفیت ایران‌خودرو، با اشاره به اجرای موفق مرحله دوم طرح جهش کیفیت در سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: «باتوجه به میزان سهم کیفیت قطعات در کیفیت محصول نهایی و لزوم ارتقای عملکرد سازندگان و تضمین کیفیت زنجیره تامین گروه صنعتی ایران‌خودرو، در سال گذشته با طرح‌ریزی و اجرای بیش‌از ۴۰ برنامه بهبود زیرساختی و محصولی نسبت به پیشبرد اهداف و ایجاد یکپارچگی در ساختار کیفیت گروه اقدام شد.»

وی با اشاره به اهم اقدامات صورت‌گرفته کیفی در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: «بهبود سطح کیفیت ۳۴ قطعه منتخب تحت ریسک شبکه با تعمیق الزامات و استحکامات کیفیت در فرآیندهای سازندگان منتخب، مرحله نخست استقرار سیستم‌های تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایران‌خودرو، یکپارچه‌سازی فرآیندهای کیفی حوزه تامین در گروه صنعتی ایران‌خودرو، اصلاح مشخصات و ویژگی‌های طراحی و تست پلن مواد و قطعات تحت ریسک و نیز کنترل ویژه فرآیند و محصول قطعات اثرگذار در شماره‌گذاری خودرو و الزامات قانونی COP ازجمله اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته به شمار می‌رود.»

کیفیت محصولات ایران‌خودرو؛ بالاتر از امتیاز متوسط صنعت

براساس گزارش منتشرشده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، امتیاز محصولات ایران‌خودرو در شاخص‌های کیفی اندازه‌گیری‌شده، بالاتر از متوسط صنعت قرار دارد.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو در اسفندماه سال گذشته، در این خصوص گفته بود: «بررسی روند شاخص‌ها و نتایج ارزیابی‌های کیفی محصولات ایران‌خودرو در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۲، بیانگر اثربخشی اقدامات جامع و برنامه‌های بهبود کیفیت محصولات ایران‌خودرو است.»

برفروشان با بیان این‌که در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سبد محصولات ایران‌خودرو در شاخص‌های مختلف ارزیابی‌شده بالاتر از متوسط امتیاز صنعت قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: «در شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول (CSI)، امتیاز ۷۰۱ کسب‌شده که بهترین عملکرد این شاخص در سنوات اخیر به شمار می‌آید و ۱۳ امتیاز بالاتر از متوسط صنعت است.»

وی افزود: «در شاخص موارد اظهارشده مشتریان درخصوص سطح کیفی محصولات (ISQ) نیز با کسب نمره ۲۵۹، توانسته‌ایم با اختلاف ۲۲ امتیازی نسبت به متوسط صنعت، بهترین نتیجه این شاخص در ادوار گذشته را کسب کنیم.»

بهبود ۴۰ درصدی شاخص سلامت خودرو در زمان تحویل

برفروشان با اعلام این‌که در شاخص میزان مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش در بازه زمانی سه‌ماهه پس از تحویل خودرو در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۲ کاهش ۱۵درصدی نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم، تصریح کرد: «با بهبود و رفع ایرادات شایع، مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.»

به گفته وی، در شاخص ارزشیابی خودرو صفر توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، برای سبد محصولات تولیدی ایران‌خودرو، با کسب نمره ۷۵.۸، بهبود ۶.۲ نمره‌ای نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱ رقم خورده است که بهترین نتیجه این شاخص در طی ادوار گذشته محسوب می‌شود.»

برفروشان همچنین از بهبود ۴۰درصدی شاخص سلامت خودرو در زمان تحویل به مشتریان در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به میانگین عملکرد سال ۱۴۰۱ خبر داد.

اجرای ۱۹۰ پروژه ارتقا و بهبود کیفیت در ایران‌خودرو

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو دستاوردهای یادشده را نتیجه اجرای برنامه‌های متعدد بهبود کیفیت در زنجیره ارزش خودرو دانست و گفت: «در سال ۱۴۰۲ با هدف ایجاد هویت ممتاز کیفی، ۱۹۰ پروژه ارتقا و بهبود کیفیت محصولات و خدمات به اجرا گذاشته شده که در دو حوزه کیفیت محصولی و زیرساختی عملیاتی شده است.»

وی مهم‌ترین برنامه‌های اجراشده را جاری‌سازی سیستم‌های تولید و کیفیت در ۱۷سازنده و تامین‌کننده ایران‌خودرو، اجرای طرح قطعات منتخب و ارتقای کیفیت ۳۴ قطعه موثر در مراجعات مشتریان به شبکه خدمات دانست و افزود: «ارتقای تمامی محصولات به استانداردهای ۸۵گانه، طراحی، تولید و عرضه محصولات ارتقایافته براساس بازخوردهای دریافتی از رضایت‌سنجی مشتریان، ارتقای کیفیت شبکه خدمات پس از فروش و نظارت بر عملکرد نمایندگی‌ها، استقرار نظام کیفیت در خرید از منابع خارجی و ارتقای رضایت از دوام کیفیت محصولات نیز بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته است.»