Loading...

ام وی‌ام 550 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، مزایا و معایب

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69403
1403/02/08
4548

ام وی‌ام 550 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، مزایا و معایب

ام وی‌ام 550 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، مزایا و معایب

ام‌وی‌ام ۵۵۰ مدت نسبتاً کوتاهی بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ توسط مدیران خودرو تولید شد و امروز می‌توان نمونه‌های کارکرده آن را با قیمت مناسبی خرید. در ادامه خواهیم دید این سدان چینی ارزش خرید دارد یا نه.
ام وی ام 550

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • معرفی ام‌وی‌ام ۵۵۰
  • طراحی بیرونی ام‌وی‌ام ۵۵۰
  • داخل ام‌وی‌ام ۵۵۰
  • پیشرانه و گیربکس ام‌وی‌ام ۵۵۰
  • تجهیزات ام‌وی‌ام ۵۵۰
  • مزایای ام‌وی‌ام ۵۵۰
  • معایب ام‌وی‌ام ۵۵۰
  • قیمت و رقبای ام‌وی‌ام ۵۵۰
  • جمع‌بندی
  • مشخصات فنی ام‌وی‌ام ۵۵۰

معرفی ام‌وی‌ام ۵۵۰

مدیران خودرو که کار خود را با مونتاژ چری QQ یا همان ام‌وی‌ام ۱۱۰ آغاز کرده بود، در سال ۱۳۸۹ سدان چری A5 را با نام ام‌وی‌ام ۵۳۰ به‌عنوان دومین محصول خود روی خط تولید برد. این خودرو که توانست نظر خریداران را در بازار کم‌تنوع خودروی کشورمان جلب کند، در سال ۱۳۹۴ جای خود را به مدل جدید ۵۵۰ داد. این خودرو درواقع چری E5 نام داشت که فیس‌لیفتی نسبتاً کلی روی همان A5 یا ۵۳۰ محسوب می‌شد. E5 در سال ۲۰۱۱ در چین به بازار آمد و تا سال ۲۰۱۶ به تولید رسید و سپس با سدان جدید آریزو ۵ جایگزین شد. در کشورمان ام‌وی‌ام ۵۵۰ به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند، آپشن‌های بیشتر نسبت به خودروهای داخلی و شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو، فروش نسبتاً مناسبی را تجربه کرد اما پس از عرضهٔ سدان جدیدتر آریزو ۵ از سال ۱۳۹۵، ام‌وی‌ام ۵۵۰ کم‌کم به حاشیه رفت و درنهایت در سال ۱۳۹۷ مدیران خودرو به تولید آن پایان داد.

ام وی ام 550

طراحی بیرونی ام‌وی‌ام ۵۵۰

همان‌طور که گفته شد، ۵۵۰ درواقع یک فیس‌لیفت بزرگ روی ۵۳۰ محسوب می‌شود و این موضوع را می‌توان از روی طراحی پروفیل جانبی که کاملاً با ۵۳۰ یکسان است فهمید. بااین‌حال، چری نمای جلو و عقب خودرو را بازطراحی کرده بود تا ظاهری مدرن‌تر به این سدان کامپکت ببخشد ولی همین طراحی جدید جلو و عقب که با خطوط نرم‌تری نسبت به ۵۳۰ همراه است، در ترکیب با فرم دست‌نخورده جانبی با نمای بسیار ساده و خطوط تیز و شارپ، نمای نسبتاً ناهماهنگی را ایجاد کرده درحالی‌که رینگ‌های کوچک نیز به ظاهر خودرو لطمه زده است. همچنین مقایسه ظاهر ۵۵۰ با خودروهای چینی جدید کاملاً نشان می‌دهد که چینی‌ها تا همین چند سال پیش در طراحی خودرو چقدر عقب بوده‌اند. با همهٔ این‌ها اما ۵۵۰ در قیاس با خودروهای داخلی در حال تولید مثل پژو پارس و سورن پلاس ظاهر به‌مراتب مدرن‌تری دارد. این سدان چینی با ۴,۵۸۰ میلی‌متر طول، ۱,۷۶۰ میلی‌متر عرض و ۱,۴۸۳ میلی‌متر ارتفاع، هم‌اندازهٔ آریزو ۵ است.

ام وی ام 550

داخل ام‌وی‌ام ۵۵۰

چری برای داخل ۵۵۰ هم داشبورد جدیدی را طراحی کرده بود تا آن را بیشتر از ۵۳۰ متمایز کند. این داشبورد با تریم دورنگ مشکی و کرم هرچند در قیاس با خودروهای جدید چینی کاملاً از مد افتاده و قدیمی بندر می‌رسد اما اگر آن را با خودروهای داخلی مثل شاهین و تارا مقایسه کنیم قابل‌قبول خواهد بود. دریچه‌های تهویهٔ عمودی، غربیلک فرمان ساده با تریم نقره‌ای و کنترل‌های تهویه دوار ازجملهٔ ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند درحالی‌که نمایشگر لمسی هفت اینچی آن طبق استانداردهای امروز کوچک به نظر می‌رسد. همچنین کل کابین خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده که حس و حال ارزان‌قیمتی دارد اما از یک سدان کامپکت اقتصادی چینی متعلق به یک دهه پیش نمی‌توان انتظار زیادی داشت.

ام وی ام 550

پیشرانه و گیربکس ام‌وی‌ام ۵۵۰

۵۵۰ متعلق به زمانی است که خودروسازان چینی هنوز به‌طور کامل به سمت پیشرانه‌های کم‌حجم توربو نرفته بودند و به همین دلیل، این سدان کامپکت در کشورمان با همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ۵۳۰ عرضه شد که با سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانهٔ سوپاپ، ۱۳۲ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یکی از نقاط قوت ۵۵۰ همین پیشرانه است که با استهلاک پایین، قدرت مناسبی را ارائه می‌کند. مدیران خودرو این ماشین را در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک عرضه می‌کرد که البته عرضهٔ نسخهٔ دستی بسیار کمتر بود و عمدهٔ تولید ۵۵۰ با گیربکس اتوماتیک انجام گرفت. گیربکس این نسخه از نوع CVT است. پیشرانهٔ ۲ لیتری ۵۵۰ هرچند در قیاس با نمونه‌هایی که از برندهای معتبر می‌بینیم خروجی پایینی دارد اما برای وزن ۱۴۰۰ کیلوگرمی خودرو نسبتاً کافی است و شتاب صفرتاصد ۱۱.۵ ثانیه‌ای را فراهم می‌کند. مصرف سوخت این خودرو نیز در دنیای واقعی به‌صورت ترکیبی حدود ۹ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که با وزن و حجم موتور ۵۵۰ مطابقت دارد.

ام وی ام 550

تجهیزات ام‌وی‌ام ۵۵۰

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، یکی از نقاط قوت ۵۵۰ برخورداری از تجهیزات مناسب در قیاس با رقبای داخلی بود. این امکانات عبارت‌اند از:

  • دو ایربگ
  • نمایشگر ۷ اینچی لمسی با USB و بلوتوث
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
  • کامپیوتر سفری
  • سنسور پارک عقب
  • سانروف
  • سیستم صوتی با ۴ بلندگو
  • صندلی‌های چرمی
  • رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی
  • سیستم تهویه الکتریکی
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • دوربین دید عقب
ام وی ام 550 ام وی ام 550

مزایای ام‌وی‌ام ۵۵۰

اصلی‌ترین مزیت ۵۵۰ برخورداری از پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی است. درحالی‌که این روزها اکثر خودروهای چینی به پیشرانه‌های توربو مجهز شده‌اند، این سدان چری با موتور تنفس طبیعی استهلاک پایینی دارد. هرچند این موتور از لحاظ بازدهی و مصرف سوخت ضعیف‌تر از همتایان توربوشارژ خود است اما در عوض با بنزین کشورمان سازگاری بهتری دارد و برای خودروی کامپکتی مثل ۵۵۰ قدرت کتفی را فراهم می‌کند. به همین دلیل، اگر در نگهداری این خودرو بی‌مبالاتی نشود، خرابی‌های بزرگی نخواهد داشت و خودروی بی‌آزاری خواهد بود. یکی دیگر از نقاط قوت ۵۵۰ سواری نرم است که در مسافت‌های طولانی رضایت سرنشینان را جلب می‌کند. البته این نرمی تا حدودی روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی گذاشته اما در یک سدان خانوادگی مثل ۵۵۰ کیفیت سواری اهمیت بیشتری دارد.

ام وی ام 550

مزیت بعدی، امکانات است. هرچند لیست تجهیزات ۵۵۰ در قیاس با سدان‌های جدید چینی پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد اما در برابر رقبای هم سن و سالش و حتی برخی خودروهای داخلی در حال تولید حرف‌هایی برای گفتن دارد و امکانات مناسبی مثل سانروف، دوربین دید عقب و نمایشگر لمسی را ارائه می‌کند. علاوه بر این، ۵۵۰ از کابین جاداری برخوردار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفاده‌های خانوادگی تبدیل می‌کند. به‌عنوان آخرین نقطهٔ قوت ام‌وی‌ام ۵۵۰ هم می‌توان به قیمت مناسب در بین خودروهای کارکرده اشاره کرد. در حال حاضر قیمت نمونه‌های کارکردهٔ تمیز این خودرو از بسیاری از ماشین‌های صفرکیلومتر داخلی ارزان‌تر است.

معایب ام‌وی‌ام ۵۵۰

یکی از مشکلات ۵۵۰ که در نگاه اول خود را نشان می‌دهد، طراحی قدیمی و ناهماهنگ است. ازآنجایی‌که پیشینهٔ این خودرو به چری A5 و سال ۲۰۰۶ بازمی‌گردد، حتی در برابر رقبای هم‌دوره‌ای مثل جک J7 هم حرفی برای گفتن ندارد و ظاهر آن کاملاً کسل‌کننده و فاقد هیجان به نظر می‌رسد. مشکل بعدی که در بالا هم اشاره کردیم، فراوانی پلاستیک خشک در داخل کابین است. هرچند داشبورد ۵۵۰ دوام خوبی دارد اما این پلاستیک‌ها حس ارزان‌قیمتی را ایجاد کرده‌اند. مورد بعدی گیربکس CVT در نسخهٔ اتوماتیک است. ازآنجایی‌که این گیربکس از نسل قبلی گیربکس‌های CVT است، عملکرد آن به‌اندازهٔ نمونه‌های جدید هوشمندانه نیست و در سرعت‌های بالا دور موتور را بیش‌ازحد بالا می‌برد. مشکل آخر این خودرو هم باز فروش ضعیف است زیرا خودروهای چینی به‌طورکلی سخت‌تر از نمونه‌های ایرانی فروش می‌روند که ۵۵۰ که از خط تولید کنار رفته شرایط بدتری دارد.

ام وی ام 550

قیمت و رقبای ام‌وی‌ام ۵۵۰

در حال حاضر، قیمت ام‌وی‌ام ۵۵۰ کارکرده در نسخهٔ اتوماتیک در نمونه‌های تمیز و کم‌کار بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان است. با این رقم اگر به دنبال خودرویی اتوماتیک صفرکیلومتر باشید انتخابی جز کوییک نخواهید داشت و در بین خودروهای دستی صفرکیلومتر نیز در بهترین حالت می‌توانید سراغ رنا پلاس یا سورن پلاس با موتور XU7P بروید که همگی از لحاظ قدرت موتور و امکانات در پس ام‌وی‌ام قرار می‌گیرند. بااین‌حال، اگر خواهان نسخهٔ دستی ام‌وی‌ام ۵۵۰ باشید باید خیلی بگردید زیرا این نسخه بسیار کم پیدا می‌شود و اکثر نمونه‌های دست‌دوم ۵۵۰ از نوع اتوماتیک هستند.

ام وی ام 550

جمع‌بندی

به‌طورکلی، اگر خودروی یک خودروی خانوادگی بی‌دردسر و کم‌استهلاک با قیمت مناسب هستید و نمی‌خواهید سراغ خودروهای داخلی بروید، ام‌وی‌ام ۵۵۰ گزینهٔ مناسبی خواهد بود. همچنین درحالی‌که ارزان‌ترین سدان‌های اتوماتیک حال حاضر بازار ایران یعنی شاهین و جک J4 حدود ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارند، با ۲۰۰ میلیون کمتر می‌توانید سدان اتوماتیک جادارتر، قوی‌تر و مجهزتری داشته باشید. بااین‌حال، زودبه‌زود خودرو عوض می‌کنید و نمی‌توانید با ظاهر فاقد هیجان ۵۵۰ کنار بیایید بهتر است به خودروهای داخلی فکر کنید.

نقاط مثبت

  • استهلاک پایین
  • پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی
  • کابین جادار
  • تجهیزات مناسب
  • سواری نرم
  • قیمت مناسب

نقاط منفی

  • طراحی بیرونی کسل‌کننده
  • عملکرد نه‌چندان بی‌نقص گیربکس CVT
  • پلاستیک خشک فراوان در داخل
  • بازار دست‌دوم ضعیف

مشخصات فنی ام‌وی‌ام ۵۵۰

سال‌های تولید ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۳۲ اسب بخار
گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۹.۰ لیتر ترکیبی
طول ۴,۵۸۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۰۰ میلی‌متر
وزن ۱۴۱۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۴۵ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچی ۱۹۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۲ رای برچسب هاراهنمای خرید سدان