Loading...

بررسی نسل های فولکس واگن تیگوان

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69662
1403/02/11
4418

بررسی نسل های فولکس واگن تیگوان

بررسی نسل های فولکس واگن تیگوان

از جمله کراس‌اوورهای دوست‌داشتنی آلمانی که فولکس واگن به‌تازگی نسل سوم آن را معرفی کرده است، فولکس واگن تیگوان است که در نسل دوم نیز در کشورمان به‌صورت محدودی، عرضه شد. نسل های فولکس واگن تیگوان، هر سه نسل از طراحی ساده و زیبایی برخوردار است، رقیبی برای خودروهای شناخته‌شده آسیایی، اروپایی و آمریکایی مثل هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، فورد اج، آئودی Q3، تویوتا راوفور، بی ام و X1 و نیسان قشقایی محسوب می‌شود. تیگوان یک کراس‌اوور کامپکت و فشرده است که این روزها طرفداران زیادی در بین خریداران پیدا کرده است.

فولکس واگن تیگوان در بازار کراس اوورها

هرچند ساخت کراس‌اوورها از دهه نود میلادی استارت خورد، اما از ابتدای قرن ۲۱ بود که اکثر شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا به سمت تولید خودروهای کراس اوور حرکت کردند. در این مدت، محصولات مختلفی به بازار فرستاده شده است که برخی از آنها همچنان در مسیر فروش قرار دارند و برخی از این خودروها نیز به خاطر ناتوانی در رقابت با رقبا، به خاطره‌ها پیوسته‌اند.

فولکس واگن یکی از شرکت‌هایی است که در سبد محصولاتش، به تازگی و در چند سال اخیر، طیف وسیعی از خودروهای کلاس کراس اوور را طراحی و تولید می‌کند. اما یکی از قدیمی‌ترین کراس‌اوورهای این شرکت بزرگ خودروسازی، تیگوان است که از سال ۲۰۰۷ تا امروز، روی خط تولید باقی مانده و به تازگی نسل سوم آن نیز معرفی شده است.

این خودرو در بازارهای مهمی مثل آمریکا و چین، فروش بسیار خوبی دارد و توانسته با وجود کاهش فروشی که در برخی از سال‌ها تجربه کرده است، همچنان یکی از محصولاتی باشد که در بین خودروهای سودده این شرکت قرار دارد.

فولکس تیگوان در رده کراس‌اوورهای کامپکت قرار دارد که از نظر ابعاد بدنه می‌توان گفت بالاتر از تایگو و T-Roc و پایین‌تر از توارگ جای می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین محصولات حاضر در این کلاس می‌توان به کیا اسپورتیج و هیوندای توسان، فورد اج، آئودی Q3، تویوتا راوفور، نیسان قشقایی و… اشاره کرد که همگی از پرفروش‌ترین خودروهای سازندگانشان محسوب می‌شوند و این قضیه نشان می‌دهد که این کلاس، یکی از استراتژیک‌ترین و محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در دنیاست.

نام تیگوان برگرفته از دو کلمه Tiger به معنای ببر و Leguan به معنای ایگوآنا است که در همان سال نیز توانست به عنوان برترین نام خودرویی از سوی مجله معتبر آلمانی Auto Bild انتخاب شود.

فولکس واگن تیگوان تا بهار سال ۲۰۲۰ توانست در حدود ۶ میلیون دستگاه بفروشد که بیشتر از ۹۰۰ هزار دستگاه آن در سال ۲۰۱۹ بود و آن را به پرفروش‌ترین کراس‌اوور تاریخ فولکس واگن و اروپا تبدیل کرده است.

حتما بخوانید: بررسی فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸

نسل اول فولکس واگن تیگوان: از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸

نسل اول فولکس واگن تیگوان

اولین نسل فولکس واگن تیگوان در سال ۲۰۰۷ معرفی و عرضه شد. این خودرو در اروپا به عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط شناخته می‌شود، اما در آمریکا و به خاطر وجود خودروهای با سایزهای بزرگ، به عنوان یک کراس‌اوور کامپکت دسته‌بندی می‌شود. نمونه مفهومی این خودرو در نمایشگاه لس آنجلس معرفی شد و نسخه تولیدی در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درآمد. نسل اول تیگوان در ظاهر بیشتر از اینکه یک کراس‌اوور باشد، یک هاچبک کراس به نظر می‌آید. به همین دلیل در فیس لیفت این خودرو، چهره خشن‌تری برای آن در نظر گرفته شد و زاویه حمله آن نیز بیشتر شد تا نمایی نزدیک‌تر به کراس‌اوورها داشته باشد. جلوپنجره و نمای جلو در نسل اول از زبان طراحی همان سال‌های فولکس واگن که در دیگر خودروهایش نیز دیده می‌شود، بهره می‌برد.

در ابتدا یک موتور ۱۳۸ اسبی دیزل و یک موتور توربوبنزینی ۱۴۸ اسبی برای آن در نظر گرفته شد. اما بعدها گستره پیشرانه‌های این خودرو بیشتر شد و در بالاترین قدرت، یک موتور ۲ لیتری توربو بنزینی با ۱۹۷ اسب بخار روی آن قرار گرفت. در ابتدا یک گیربکس دستی ۶ سرعته دستی روی این خودرو نصب شد، اما بعد یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز در دسترس خریداران قرار گرفت. ضمن اینکه در سال‌های بعد نیز گیربکس ۶ و ۷ سرعته دوکلاچه نیز برای تیگوان قابل سفارش شد. نسل اول در سال ۲۰۱۲ فیس لیفت را تجربه کرد که همراه با تغییراتی در سپر جلو، چراغ‌ها و آینه‌ها و کمی هم در نمای داخلی بود.

نسل اول تیگوان در سال ۲۰۱۸ از خط تولید کنار رفت. اما تا دو سال بعد نیز در چین همچنان تولید و عرضه می‌شد. در سال ۲۰۱۶ این خودرو در منطقه آمریکای شمالی، توانایی گذشته را برای رقابت با رقبا نداشت و به همین خاطر نسخه‌ای خاص از آن را به نام لیمیتد عرضه کردند که آن هم فروش بالایی به دست نیاورد و در نهایت در سال ۲۰۱۸ با نسل دومش که در همان روزها در بازار آمریکا نیز حاضر بود، جایگزین شد. فولکس واگن تیگوان نسل اول یکی از ایمن‌ترین خودروهای کلاس خود بود که از موسسات ایمنی آمریکا و اروپا، توانست نمرات بالایی کسب کند. همچنین از این خودرو یک نسخه آزمایشی هیدروژنی به نام HyMotion نیز ساخته شد که قدرت آن در حدود ۱۰۷ اسب بخار بود و در حالت ترکیبی با باتری‌ها به قدرت ۱۳۴ اسب بخار می‌رسید.

حتما بخوانید: ثبت درخواست فروش خودرو

نسل دوم فولکس واگن تیگوان: از ۲۰۱۶ تا امروز

نسل دوم فولکس واگن تیگوان

نسل دوم فولکس واگن تیگوان در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و برای برخی از بازارها مثل کشور چین که به خودروهای کشیده‌تر علاقه زیادی دارند، نسخه تیگوان L با حدود ۱۱ سانتیمتر فاصله محوری بیشتر، تولید شد. نسل دوم در همه زوایا و ابعاد از نسل اول بزرگ‌تر طراحی شد و این افزایش ابعاد در جادارتر بودن فضای داخلی نیز خود را نشان می‌دهد. نسخه کشیده یا همان L به صورت هفت نفره طراحی شده است و یک نسخه کوپه به نام تیگوان X نیز در کنار دیگر مدل‌های این نسل روی خط تولید رفت تا با ذائقه جدید مشتریان یعنی کراس‌اوورهای کوپه، همخوانی بیشتری داشته باشد.

نسل دوم با وجود سادگی در طراحی و استفاده از خطوط تیز، به وضوح از زیباترین خودروهای کلاس خودش است و با تغییر چهره‌ای که در سال ۲۰۲۰ روی آن انجام شد، این زیبایی بیشتر شد و همچنان در بین رقبا به‌روز ماند. در این فیس‌لیفت، گرافیک چراغ‌های عقب و جلو، سپر عقب و جلو و همچنین داشبورد تغییر کرد. در حالی که پیشرانه‌ها همان ۱.۴ و ۱.۵ و ۲ لیتری بنزینی و ۱.۶ و ۲ لیتری توربودیزل بودند.

برای اولین بار نسخه R برای فولکس تیگوان نیز معرفی شد. پیشرانه این مدل بنزینی ۲ لیتری توربو به قدرت ۲۱۶ اسب بخار با ۴۲۰ نیوتن.متر گشتاور است که روی نسل هشتم گلف R نیز نصب شد. همچنین برای فولکس واگن تیگوان X نیز دو موتور ۱۸۷ اسب بخاری و ۲۱۷ اسبی در دسترس قرار گرفت تا ماهیت اسپرت بودن آن، بیشتر از نسخه استیشن آن باشد.

برای نسل دوم تیگوان، انواع مختلفی از جعبه دنده از انواع ۶ سرعته دستی، ۶ و ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه و همچنین ۸ سرعته اتوماتیک در دسترس خریداران قرار گرفت. ضمن اینکه برای این مدل یک نمونه پلاگین هیبریدی با موتور برقی ۱۱۴ اسب بخاری نیز طراحی و ساخته شد تا افرادی که به دنبال داشتن یک نسخه با آلایندگی کمتر هستند، امکان خرید مدل هیبریدی را داشته باشند.

نسل دوم فولکس واگن تیگوان از نظر ایمنی یکی از موفق‌ترین و ایمن‌ترین خودروهای کلاس خودش شناخته می‌شود و برای آن سیستم اتوپارک نیز به‌صورت سفارشی قرار داده شده است.

حتما بخوانید: بررسی فولکس واگن تیگوان ۲۰۲۴

نسل سوم فولکس واگن تیگوان: از ۲۰۲۴

نسل سوم فولکس واگن تیگوان

تا امروز بیش از ۷ میلیون دستگاه از تیگوان فروخته شده است و هم‌اکنون این خودرو به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات VW به حساب می‌آید. نسل سوم فولکس واگن تیگوان در سال ۲۰۲۳ و برای عرضه به عنوان مدل ۲۰۲۴ معرفی شد. از ابتدا با توجه به بازار چین، اعلام شد که نسخه محور بلند آن با نام فولکس واگن تیگوان L Pro نیز در بین مدل‌های این خودرو وجود دارد.

نمای بیرونی با توجه به زبان طراحی محصولات این روزهای فولکس واگن تغییر چشمگیری کرده است و داخل کابین نیز به سبک خودروهای امروزی، تا حد بسیار زیادی دیجیتالی شده و یک صفحه ۱۵ اینچی در وسط داشبورد به همراه صفحه نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان برای این خودرو در نظر گرفته شده است. احتمالا در نسخه پایه، نمایشگر ۱۲ اینچی جای نمونه ۱۵ اینچی را بگیرد. ظاهر خودرو تنومندتر شده و نسبت به دو نسل قبل، بیشتر به کراس‌اوورها شباهت دارد.

در نسل سوم هم آپشن‌های زیادی برای خریداری وجود دارد که باعث شده قیمت مدل پایه در محدوده ۳۰ هزار دلار و نسخه فول در رنج قیمتی ۴۰ هزار دلار باشد. اتفاقی که در دیگر نسل‌های این خودرو نیز دیده می‌شد.

برای این خودرو، مدل‌های هیبریدی بیشتری در نظر گرفته شده است. این مدل‌ها عبارتند از دو مدل هیبرید ملایم با موتورهای ۱.۵ لیتری توربو بنزینی با ۱۲۸ و ۱۴۸ اسب بخار قدرت که دارای سیستم استارت/استاپ هستند و یک پلاگین هیبرید با موتور ۱.۵ لیتری توربو بنزینی که در دو قدرت ۲۰۱ و ۲۶۸ اسب بخاری عرضه می‌شود و در حالت کاملا الکتریکی می‌تواند در حدود صد کیلومتر را با موتور برقی طی کند.

فعلا فقط گیربکس‌های اتوماتیک دوکلاچه DSG از نوع ۶ و ۷ سرعته با قابلیت تعویض از پشت فرمان برای این خودرو در دسترس است و گفته شده که احتمالا گیربکس دوکلاچه ۸ سرعته و موتور ۲ لیتری توربو نیز برای این خودرو نیز در دسترس و سفارش خریداران قرار بگیرد.

همچنین برای علاقه‌مندان به کراس‌اوورهای دو دیفرانسیل، نسخه AWD تیگوان با تکنولوژی چهار چرخ محرک فولکس واگن به نام 4Motion نیز تولید خواهد شد. اما از آنجایی که بسیاری از خریداران خودرو در منطقه اروپا به خودروهای دیزلی تمایل دارند، یک پیشرانه ۲ لیتری توربودیزل با ۱۴۸ اسب بخار قدرت نیز در بین موتورهای این خودرو دیده می‌شود.

نتیجه گیری

کمپانی فولکس واگن که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیاست، در چند سال اخیر چندین کراس‌اوور دیگر نیز به جمع محصولاتش اضافه کرده است که ناشی از علاقه مردم دنیا به این قبیل خودروهاست. تیگوان حدود دو دهه است که در بین محصولات فولکس واگن حضور دارد و یکی از موفق‌ترین و سودآورترین خودروهای این شرکت قلمداد می‌شود. این خودرو به عنوان برادر کوچک‌تر فولکس واگن توارگ و اطلس شناخته می‌شود و از نظر ابعاد نیز بالاتر از T-ROC، تائوس و تایگو قرار می‌گیرد.

فولکس واگن تیگوان که از سال ۲۰۰۷ فروخته می‌شود، به‌تازگی نسل سومش وارد بازار شده است. این در حالی‌ست که همچنان نسل دوم این خودرو در برخی از سایت‌های تولیدی در دنیا، روی خط تولید قرار دارد. قیمت نسل سوم فولکس واگن تیگوان در حدود ۲۸ هزار تا ۴۵ هزار دلار است.

درخواست فروش خودرو

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی