Loading...

علت تاخیر ایران خودرو در تحویل خودروها + پیگیری و شکایت

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69690
1403/02/12
6249

علت تاخیر ایران خودرو در تحویل خودروها + پیگیری و شکایت

علت تاخیر ایران خودرو در تحویل خودروها + پیگیری و شکایت


<?xml encoding="utf-8" ?>

ایران خودرو و سایپا برای تاخیر در تحویل خودروهای خود کورس گذاشته‌اند و تاخیر در تحویل خودرو به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. تا جایی که علی‌رغم گله و شکایت مشتریان، تاخیر ایران خودرو در تحویل خودرو همچنان ادامه دارد. یکی از مسائل مهم و مناقشه‌برانگیز در این زمینه، تفاوت در میزان تاخیر از نگاه این کارخانه و مشتریان است، به‌نحوی‌که ایران خودرو تاخیر تحویل برخی از خودروهای خود مثل سورن پلاس را تنها 30 روز می‌داند و برخی از مشتریان معتقدند که این تاخیر از 60 روز هم گذشته است.

اگر در طرح یکپارچه از ایران خودرو محصولی خریداری کرده‌اید و نسبت به تاخیر در تحویل خودرو ایران خودرو گله دارید و به دنبال گرفتن خسارت هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید؛ چون در آن به نحوه شکایت از ایران خودرو بابت تاخیر در تحویل خودرو و محاسبه جریمه تاخیر در تحویل ایران خودرو پرداخته‌ایم. اگر هم قصد دارید در طرح یکپارچه خودروهای این شرکت را بخرید، این مقاله را حتماً بخوانید که به دلیل محتمل بودن تاخیر ایران خودرو، محتویات آن بعداً به کارتان می‌آید.

 

دلیل تاخیر در تحویل ایران خودرو چیست؟

در زمستان 1402 و پس از طولانی شدن تاخیرهای ایران خودرو، خبرگزاری‌های مختلف موارد زیر را به عنوان علت تاخیر ایران خودرو در تحویل خودرو اعلام کردند. برخی از موارد فهرست زیر از زبان معاون مدیرعامل ایران خودرو (مدیر عملیات فروش این کارخانه) اعلام شده است:

  • نرسیدن خودروهای دنا پلاس به برنامه زمانی تعیین شده برای بازدید پلیس و پلاک‌گذاری
  • بیشتر بودن تقاضا برای خودروهای پژو 207 و هایما نسبت به میزان پیش بینی شده
  • مشکل تخصیص ارز و خرید برخی از قطعات برای خودروهایی مثل تارا
  • ممکن نبودن رعایت اصول استانداردهای 85 گانه در تولید پژو پارس و امکان توقف تولید این خودرو
  • جایگزین شدن پژو پارس‌های ثبت نامی با سمند سورن پلاس (با موتور جدید)
  • عدم هماهنگی با سازمان محیط‌زیست در مورد استانداردهای 85 گانه و یورو 5

البته معاون مدیرعامل این شرکت خودروسازی در مصاحبه خود اعلام کرده بود که حداکثر تاخیر تحویل ایران خودرو 30 روزه است؛ درحالی‌که تحویل 45 روزه برخی از طرح‌ها مثل طرح جوانی جمعیت تا 7 ماه هم طول کشیده است. مشخص نیست که چه زمانی ایران خودرو به پذیرش واقعیت و پرداخت خسارت تاخیر روی می‌آورد.

بیشتر بخوانید:
  •  مراحل تحویل خودرو ایران خودرو + جدول زمان‌بندی

 

جریمه تاخیر در تحویل ایران خودروجریمه تاخیر در تحویل ایران خودرو

 

سود تاخیر ایران خودرو چقدر است؟

فارغ از علت تاخیر ایران خودرو در تحویل خودرو، شما می‌توانید برای دریافت خسارت تاخیر تحویل ایران خودرو اقدام کنید. این سود به نوع قرارداد فروش و شرایط آن بستگی دارد و اگر در قرارداد به آن اشاره شده باشد، کار شما برای دریافت آن راحت‌تر است. البته درج نشدن بند مربوط به محاسبه خسارت تاخیر هم به این معنی نیست که به شما خسارتی تعلق نمی‌گیرد و باز هم می‌توانید برای دریافت آن اقدام کنید. پیش از پرداختن به راه‌های شکایت، ابتدا بیایید ببینیم جریمه تاخیر در تحویل ایران خودرو چگونه محاسبه می‌شود:

  • درصورتی‌که محصولات این خودروساز را از بورس کالا خریده باشید، جریمه تاخیر در تحویل خودرو ایران خودرو 2.5 درصد مبلغ واریزشده به‌صورت ماهانه و 0.25 درصد به‌صورت روزشمار است.
  • در قراردادهای فروش فوری، حداکثر زمان تحویل 30 روزه است و در صورت تاخیر، سود آن همان 2.5 درصد ماهانه خواهد بود.
  • در طرح‌های پیش‌فروش و مشارکت در تولید هم جریمه تاخیر ایران خودرو در تحویل خودرو معادل حداقل سود سالانه سپرده‌های بانکی است.

 

شکایت از ایران خودرو بابت تاخیر در تحویل خودروشکایت از ایران خودرو بابت تاخیر در تحویل خودرو

 

نحوه شکایت از ایران خودرو بابت تاخیر در تحویل خودرو

اگر در اینترنت به دنبال راه و روش شکایت بابت تاخیر ایران خودرو در تحویل خودرو بگردید، احتمالاً با موجی از نظرات ناامیدکننده دیگر خریداران محصولات این شرکت روبرو می‌شوید که شما را از این کار منع می‌کنند و اعتقاد دارند که بی‌فایده است.

با این حال ما توصیه می‌کنیم که حتماً پیگیر شکایت از ایران خودرو بابت تاخیر در تحویل خودرو باشید و قید آن را نزنید؛ چون همان‌طور که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در شهریور 1402 اعلام کرده، میزان جریمه‌های تاخیر پرداختی توسط ایران خودرو تا آن زمان به 10 میلیارد تومان رسیده بود و احتمال دارد که در صورت پیگیری به شما هم این جریمه تعلق بگیرد.

برای گرفتن جریمه تاخیر ایران خودرو در تحویل خودرو می‌توانید به یکی از روش‌های زیر عمل کنید؛ فقط یادتان باشد که باید اسناد و مدارک لازم مثل قرارداد و … را هم ارائه کنید:

  • سایت سازمان حمایت از مصرف‌کننده (cppo.mimt.gov.ir)
  • سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات (124.ir)
  • دفاتر وزارت صمت در هر استان
  • شکایت به کارگزاری (در صورت خرید از بورس کالا)
  • سایت سازمان بازرسی کل کشور (136.bazresi.ir)
  • ثبت دادخواست مطالبه خسارت تأخیر تأدیه در دفاتر خدمات قضایی
  • میز خدمات مشتریان ایران خودرو (customer.ikco.ir)

 

سود تاخیر ایران خودرو کی واریز می‌شود؟

پرداخت جریمه تاخیر ایران خودرو در تحویل خودرو از آن دست خبرهایی است که نه می‌توان آن را تأیید و نه تکذیب کرد. اگر بخواهیم به حرف‌های رئیس سازمان بورس اتکا کنیم، این سود قابل‌پرداخت است و اگر بخواهیم پویش‌های مردمی (مثل پویش خبرگزاری فارس) و نظرات کاربران در سایت‌های خبری مختلف را باور کنیم، این سود قابل‌وصول نیست. مثلاً در سامانه یکپارچه برای دور زدن جریمه تاخیر در تحویل خودرو تبصره‌های زیادی مثل الزام به تصفیه‌حساب صددرصدی، عدم اعلام زمان مشخص برای تحویل خودرو و … وجود دارد.

در این مقاله به علت تاخیر در تحویل محصولات ایران خودرو، نحوه محاسبه جریمه تاخیر در تحویل خودرو ایران خودرو و راه‌های شکایت بابت جریمه تاخیر پرداختیم. توصیه می‌کنیم که برای گرفتن جریمه تاخیر اول از طریق سایت خود ایران خودرو (میز خدمات مشتری) اقدام کنید و بعد سراغ روش‌هایی مثل مراجعه به دفاتر خدمات قضایی بروید.