Loading...

گران‌فروشی خودروسازان چینی در اروپا، فروش خودرو به دوبرابر قیمت واقعی!

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69759
1403/02/13
7978

گران‌فروشی خودروسازان چینی در اروپا، فروش خودرو به دوبرابر قیمت واقعی!

گران‌فروشی خودروسازان چینی در اروپا، فروش خودرو به دوبرابر قیمت واقعی!

بیشتر مردم جهان نگران این هستند که خودروسازان چینی با کاهش قیمت محصولات برقی خود، بازارهای بین‌المللی را اشباع کرده‌اند. اما طبق یک گزارش جدید، بسیاری از برندهای چینی برعکس عمل می‌کنند. شرکت‌های چینی قیمت خودروهای صادراتی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند تا سود خود در خارج از کشور را به حداکثر برسانند.  

بی وای دی که در بازار داخلی با رقابت فزاینده‌ای مواجه است پیشگام این استراتژی محسوب می‌شود. چندین خودروساز چینی درگیر جنگ قیمت خودروهای برقی در این کشور هستند، در حالی که دولت محلی برای استفاده از خودروهای برقی برندهای خارجی و داخلی یارانه اختصاص داده است. این به طور طبیعی باعث کاهش سود می‌شود.

فونیکس FX

راه حل بی وای دی به حداکثر رساندن سود در مدل‌های خارجی خودش است. در برخی موارد، این شرکت چینی محصولات خود را با قیمتی نزدیک به سه برابر قیمت داخلی به فروش می‌رساند. با این حال، شرکت‌های چینی در بسیاری از موارد قیمت رقابتی‌تری نسبت به برندهای غربی ارائه می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که خودروسازان چینی اغلب خودروها را دقیقاً کمتر از برندهای اروپایی قیمت‌گذاری می‌کنند. آن‌ها این کار را در حالی انجام می‌دهند که تجهیزات و فناوری استاندارد بیشتری را نسبت به همتایان غربی خود ارائه می‌دهند.  

سود سرشار خودروسازان چینی از فروش خودرو به اروپایی‌ها

در حالی که صادرات شامل هزینه‌های اضافی مانند حمل و نقل نیز می‌شود اما شواهد حاکی از آن است که به ازای هر مدل برقی هزاران دلار سود اضافی نصیب شرکت‌های چینی می‌شود. چون تولیدکنندگان چینی هزینه‌ها در هر مرحله از فرآیند ساخت خودرو، از تولید باتری تا استخراج مواد خام، را به حداقل رسانده‌اند.  

هزینه تولید باتری در چین 18 درصد کمتر از سایر مناطق دنیا برآورد شده است. شرکتی مانند بی وای دی که باتری‌های خود را تولید می‌کند، می‌تواند برای تخفیف‌های بیشتر با زنجیره تامین مذاکره کند، در حالی که خودروسازان چینی همچنین از زمین یارانه‌ای دولتی، برق ارزان‌تر و هزینه نیروی کار کمتر نسبت به اروپا بهره می‌برند.

خودروسازان چینی

بر اساس گزارش رویترز، بی وای دی آتو ۳ در برخی از بازارهای صادراتی بین 81 تا ۱۷۴ درصد بیشتر از چین قیمت‌گذاری شده است. قیمت مدل دلفین 39 تا 178 درصد بیشتر از چین بوده است - بی وای دی دلفین در آلمان معادل ۳۷۴۳۹ دلار قیمت دارد، در حالی که همین مدل در چین با قیمتی معادل ۱۶۵۲۴ دلار به فروش می‌رسد. قیمت بی وای دی سیل در اروپا 30 تا ۱۳۶ درصد بیشتر بوده است. این در حالی است که تسلا مدل 3 ساخت چین در آلمان فقط 37 درصد گران‌تر از بازار چین به فروش می‌رسد.

بسیاری از خودروسازان اروپایی نگران آزادی عمل خودروسازان چینی هستند، که ممکن است به آن‌ها اجازه دهد قیمت‌ها را کاهش داده و وارد جنگ فروش بین خودشان شوند. همچنین به احتمال زیاد خودروسازان بزرگتر چینی می‌توانند به راحتی هرگونه تعرفه‌ای که اتحادیه اروپا به خودروهای وارداتی اعمال می‌کند را تحمل کنند.