Loading...

تماشا کنید: نگاه نزدیک به گران ترین لامبورگینی جهان، وننو رودستر

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69763
1403/02/13
6301

تماشا کنید: نگاه نزدیک به گران ترین لامبورگینی جهان، وننو رودستر

تماشا کنید: نگاه نزدیک به گران ترین لامبورگینی جهان، وننو رودستر

نگاه نزدیک به لامبورگینی وننو؛ یکی از محبوب‌ترین و خاص‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ.

وننو نام یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین سوپراسپرت‌های جهات است که در میان سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در تعداد محدود تولید شد. شرکت ایتالیایی لامبورگینی به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیسش از این نمونه خاص که بر پایه پلتفرم سوپراسپرت آونتادور توسعه یافته بود، رونمایی کرد. وننو نخستین‌بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ در معرض دید عموم قرار گرفت. سازنده قیمت مدل نو این خودرو را برابر ۴ میلیون دلار اعلام کرده بود که آن را به‌عنوان گران‌ترین لامبورگینی تاریخ و یکی از گران‌ترین خودروهای جهان به مردم شناساند.

مشخصا نمی‌شود از یک سوپراسپرت منحصربه‌فرد صحبت کرد و سخنی از پیشرانه آن به میان نیاید. این گاو وحشی ایتالیایی از موتور ۱۲ سیلندر V شکل برادر بزرگش، آونتادور، بهره‌مند شده که در دورهای ۸,۴۰۰rpm و ۵,۵۰۰rpm به‌ترتیب ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. دستیابی به قدرت بیشتر این مدل به‌لطف بزرگ‌تر کردن دریچه ورودی هوا و تقویت سیستم اگزوز ممکن شده بود.

هر چند پیشرانه پر سروصدای این لامبورگینی توجه هر خودرودوستی را به خود جلب می‌کند اما این طراحی بی‌نظیر، یکتا و ویژه وننو است که در نگاه اول، بینندگان را به خود جذب می‌کند. فلسفه طراحی این خودرو، تولید یک مدل پروتوتایپ برای جاده است که در آن، به بهبود جریان هوا اطراف بدنه و نیروی عمودی بیشتر تاکید شده است. طاق چرخ‌های جدید که اتفاقا با زبان طراحی لامبورگینی همخوانی کامل دارد، به‌منظور کاهش اثر بالابرنده باد و تولید نیروی عمودی بیشتر، هوای اطراف بدنه را در جهت معین هدایت می‌کند.

زبان طراحی این خودرو شامل المان‌های گوناگونی است که هر کدام ریشه در بخشی از تاریخچه لامبورگینی دارد؛ برای نمونه المان‌های Y شکل مانند چراغ‌ها از آونتادور به عاریه گرفته شده‌اند درحالی‌که طاق چرخ‌ها یادگار مدل کلاسیک کانتاش قلمداد می‌شوند.

از آنجا که قرار بود وننو به خودرویی ویژه و خاص تبدیل شود، لامبورگینی تنها ۴ دستگاه از آن را تولید کردند که همه به رنگ نقره‌ای «گریگیو متالورو» مزین شده‌اند. یک نمونه از این دسته چهارتایی هم‌اکنون در موزه این شرکت در سنت‌آگاتا نگهداری می‌شود و باقی به فروش رسیده‌اند. ایتالیایی‌ها بعدا ۹ دستگاه دیگر وننو را به‌صورت رودستر تولید کردند که همه آن‌ها مطابق میل خریداران سفارشی‌سازی شدند.

بدنه ۱,۴۵۰ کیلوگرمی این خودرو در نمونه کوپه بر رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی و تایرهای «پیرلی P زیرو» سوار است و برای توقف به دیسک ترمزهای کربن‌سرامیکی خود تکیه می‌کند. دیگر ویژگی مهم وننو، شاسی تمام فیبرکربنی آن محسوب می‌شود که به ساب‌فریم آلومینیومی مجهز شده است و از همان سیستم تعلیق آونتادور استفاده می‌کند. جعبه‌دنده این خودرو یک نمونه ۷ سرعتی است که به‌لطف حضور در مدل بالاتر، به حالت ویژه «پیست» مجهز شده تا عملکرد آن در پیست‌های اتوموبیلرانی بهبود پیدا کند.

کابین وننو همانند سایر بخش‌های بیرونی و داخلی این خودرو با الهام و بر پایه کابین آونتادور طراحی شده است اما برای اینکه حس نشستن در آن در حد یک خودروی چند میلیون دلاری اعتلا پیدا کند، طراحان آن را به بخش‌ها و قطعات فیبرکربنی گوناگون مزین کرده‌اند که پیشتر در نسخه تولدمحدود آونتادور J دیده شده بود.

آخرین مدل‌های به‌فروش رسیده وننو در سال ۲۰۲۲ با قیمت ۵ تا ۶.۵ میلیون دلار به فروش رسیده‌اند. برخی از مدل‌های آن هم نزدیک به ۱۰ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. با نگاه به ارزش بالای این خودرو می‌توان به‌سادگی درک کرد که امروزه وننو یک خودروی تماما کلکسیونی به شمار می‌رود. هرچند محبوبیت رسانه‌ای این خودرو بسیار بالا بود، لامبورگینی هیچ‌گاه نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر آن را روانه بازار نکرد. حال که صنعت خودروی جهان به سمت و سوی برقی‌شدن پیش می‌رود، یقین داریم خودروهایی مانند لامبورگینی وننو به خاطره‌ها خواهند پیوست؛ نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۱ رای برچسب هاسوپراسپرت لامبورگینی وننو هایپرکار ویدئو کلیپ