Loading...

مشخصات فوتون g7 از نظر فنی، ظاهری و ارزش خرید

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69854
1403/02/16
4641

مشخصات فوتون g7 از نظر فنی، ظاهری و ارزش خرید

مشخصات فوتون g7 از نظر فنی، ظاهری و ارزش خرید


<?xml encoding="utf-8" ?>

شرکت ایران خودرو دیزل حدود یک دهه پیش و با عرضه پیکاپ فوتون تونلند، برای نخستین بار وارد بازار خودروهای تجاری سبک شد. موفقیت نسخه‌های مختلف فوتون تونلند در بازار ایران باعث شد تا ایران خودرو دیزل نسخه جدید این پیکاپ چینی که با نام فوتون تونلند g7 یا به اختصار فوتون g7 شناخته می‌شود را هم روی خط مونتاژ خود بیاورد.

هرچند تیراژ تولید فوتون g7 هنوز چندان بالا نیست اما مشخصات فنی خوب و آپشن‌های بسیار بیش‌تر این خودرو نسبت به رقبا، نامش را بر سر زبان‌ها انداخته است. به همین بهانه امروز به سراغ بررسی مشخصات فوتون g7 رفته‌ایم تا این پیکاپ متمایز بازار کشورمان را بهتر بشناسیم. 

اگر شما هم تمایل دارید یک پیکاپ آفرودی در اختیار داشته باشید که از نظر آپشن نزدیک به خودروهای سواری باشد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان بررسی مشخصات پیکاپ فوتون g7 همراه ما باشید.

 

معرفی فوتون g7

قبل از پرداختن به مشخصات ماشین فوتون g7 بهتر است طبق رسم همیشگی نگاهی به تاریخچه این خودرو و حضورش در بازار ایران داشته باشیم. پیکاپ فوتون تونلند (تانلند) نخستین بار در سال 2011 معرفی و با مدل 2012 روانه بازار شد.

این پیکاپ چینی از سال 1393 روی خط مونتاژ ایران خودرو دیزل آمد و تاکنون در نسخه‌های مختلفی به بازار کشورمان عرضه شده است. اما موضوع بحث امروز ما یعنی فوتون g7 برخلاف تصور بسیاری از افراد، نسلی جدید از فوتون تونلند نیست و در واقع نسخه‌ای متفاوت از پیکاپ مذکور محسوب می‌شود که از سال 2019 به موازات نسخه قبلی روی خط تولید آمده است.

 

معرفی فوتون g7 معرفی فوتون g7

 

فوتون g7 که در برخی بازارها با نام فوتون تونلند یوتو (yutu) نیز شناخته می‌شود، از اواخر سال 1401 روی خط مونتاژ ایران خودرو دیزل آمده و تاکنون با استقبال مناسبی روبه‌رو شده است.

 

مشخصات فوتون g7 از نظر ظاهری

در نمای جلو فوتون g7 جلوپنجره‌ای تنومند با لوگوتایپ بزرگ FOTON را می‌بینیم که در ترکیب با چراغ‌های اصلی نسبتاً باریک، چهره‌ای نافذ به این نما بخشیده است. البته طراحان فوتون در این نما نیم نگاهی به نسل هشتم تویوتا هایلوکس داشته‌اند اما این کپی کاری تاحدودی نامحسوس انجام شده است و حس بدی به بیننده منتقل نمی‌کند.

در نمای جانبی فوتون g7 برآمدگی گلگیرها جلب توجه می‌کند اما رول بار خودرو طراحی چندان جذابی ندارد و روی زیبایی این نما تأثیر منفی گذاشته است.

 

طراحی فوتون g7 طراحی فوتون g7

 

طراحی نمای عقب فوتون g7 هم متداول و شبیه به اکثر پیکاپ‌های هم‌رده است. البته یک پوشش پلاستیکی مشکی با لوگوتایپ بزرگ FOTON روی درب قسمت بار وجود دارد که این نما را کمی متفاوت کرده است. اما میزان جذابیتش سلیقه‌ای است و برخی افراد آن را نمی‌پسندند.

اما نقطه قوت اصلی مشخصات پیکاپ فوتون g7 از نظر ظاهری در طراحی کابین آن نهفته است. جایی که المان‌های به‌روزی مثل لیور دنده الکترونیکی، مانیتور ایستاده در قسمت بالایی داشبورد و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، در کنار کیفیت مناسب متریال، فضایی نسبتاً لوکس و فراتر از این سگمنت را ایجاد کرده است.

 

مشخصات فوتون g7 از نظر فنی

قلب تپنده فوتون g7 یک پیشرانه 2 لیتری توربو GDI با تکنولوژی بورگوارد است که حداکثر قدرت 238 اسب بخار و حداکثر گشتاور 360 نیوتن متر را تولید می‌کند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF و سیستم 4WD به هر دو محور این پیکاپ چینی منتقل می‌شود.

با توجه به این اعداد و ارقام باید مشخصات فنی فوتون g7 را مشخصاتی کاملاً جذاب و رقابتی بدانیم که آن را به یکی از چابک‌ترین پیکاپ‌های حال حاضر بازار کشورمان تبدیل کرده است. اما این چابکی به بهای حساسیت نسبتاً بالا پیشرانه نسبت به کیفیت سوخت مصرفی به دست آمده است.

 

مشخصات فنی فوتون g7 مشخصات فنی فوتون g7

 

یک نکته جذاب و متمایزکننده در مشخصات ماشین فوتون g7 سیستم انتقال قدرت (ترنسفرکیس) آن است که علاوه بر حالت‌های متداول 2H، 4H و 4L از حالت AUTO هم بهره می‌برد. در حالت مذکور، ECU با توجه به اطلاعاتی که توسط سنسورهای مختلف از سطح مسیر دریافت می‌کند؛ وضعیت انتقال قدرت به چرخ‌ها را بدون دخالت راننده تغییر می‌دهد.

از دیگر مشخصات وانت فوتون g7 هم می‌توانیم به حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت و حداکثر ظرفیت حمل بار 820 کیلوگرم اشاره کنیم.

برای آشنایی کامل با مشخصات فنی خودرو فوتون g7 می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

مدل خودرو

فوتون تونلند G7

پیشرانه

چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI)

حجم موتور (cc)

1981

حداکثر قدرت

238 اسب بخار در 5500 دور

حداکثر گشتاور

360 نیوتن متر در 1750 – 4000 دور

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک

سیستم انتقال قدرت

4WD چهار حالته با تنظیم برقی و مجهز به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب

حداکثر سرعت (Km/h)

170

حجم مخزن سوخت (L)

76

ابعاد لاستیک‌ها

265/60R18

سیستم تعلیق جلو

جناغی دوبل

سیستم تعلیق عقب

یکپارچه با فنر تخت (شمش)

وزن خالص (Kg)

1955

حداکثر ظرفیت حمل بار (Kg)

820

طول×عرض×ارتفاع (mm)

5340 × 1940 × 1880

فاصله بین دو محور (mm)

3110

 

مشخصات فوتون g7 از نظر آپشن

مشخصات فوتون g7 علاوه بر جنبه‌های فنی از نظر آپشن هم جذابیت‌ بالایی دارد و این خودرو را می‌توانیم یکی از پیکاپ‌های آپشنال بازار کشورمان محسوب کنیم.

 

امکانات فوتون g7 امکانات فوتون g7

 

 از امکانات جذاب فوتون g7 که در اکثر پیکاپ‌های بازار ایران وجود ندارند می‌توانیم به مواردی مثل دوربین 360 درجه، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی با اتوهلد، درایو مد دوحالته، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده خطر تصادف از جلو (FCW)، 6 ایربگ و… اشاره کنیم.

برای آشنایی کامل با مشخصات فوتون g7 اتوماتیک از نظر آپشن می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

تجهیزات

فوتون تونلند G7

چراغ

چراغ‌های عقب LED، دی‌لایت، چراغ خوشامدگویی زیر آینه‌های جانبی، چراغ بدرقه، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور نور (اتولایت)

سیستم‌های مالتی مدیا

USB، بلوتوث، مانیتور 10.25 اینچی لمسی، 4 بلندگو

رینگ ها

18 اینچی آلومینیومی

شیشه و آینه

شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشو برقی

تهویه مطبوع

اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

روکش چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گرم‌کن سه حالته صندلی‌های جلو، کنسول میانی (Arm Rest) صندلی عقب

ایمنی

ترمز کمکی اضطراری (BA)، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)، سیستم بوستر ترمز وکیوم هیدرولیکی (HBB)، سیستم قطع عملکرد پدال گاز در صورت فشردن هم‌زمان پدال گاز و ترمز (BOS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل دینامیکی خودرو (VDC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC)، کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده خطر تصادف از جلو (FCW)، 6 ایربگ

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سنسور باران، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، درایو مد دو حالته (ECO – SPORT)، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز پارک برقی با اتوهلد

 

کلام پایانی و بررسی ارزش خرید

در پایان باید بگوییم که مشخصات فوتون g7 در مقام یک پیکاپ چینی، جذاب و قابل احترام است. البته که قیمت فوتون g7 هم بالاتر از اکثر رقبا است اما مشخصات برتر این خودرو نسبت به هم‌رده‌هایش در بازار ایران، تاحدود زیادی این اختلاف قیمت را توجیه می‌کند.

بنابراین اگر در عین علاقمندی به پیکاپ‌های آفرودی، با آپشن‌های متنوع و به‌روز هم ارتباط خوبی برقرار می‌کنید؛ می‌توانیم خرید فوتون g7 را به شما پیشنهاد کنیم.

در حال حاضر مهم‌ترین رقیب فوتون g7 در بازار ایران را بایستی بهمن G9 بدانیم اما این پیکاپ تنومند چینی هنوز عرضه چندان گسترده‌ای ندارد و در بازار با ارقامی بسیار بالاتر از فوتون g7 خرید و فروش می‌شود. البته که در آینده نزدیک KMC T9 هم رقابت سختی را با فوتون g7 شروع خواهد کرد.