Loading...

بهای تمام‌شده تولید خودرو در ایران بالاتر از کشورهای پیشرفته است

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69856
1403/02/16
4194

بهای تمام‌شده تولید خودرو در ایران بالاتر از کشورهای پیشرفته است

بهای تمام‌شده تولید خودرو در ایران بالاتر از کشورهای پیشرفته است

در مورد سهام خودرویی‌ها مباحث بسیاری مطرح است. چرا سهام آنها رشد نمی‌کند؟

بسیاری مطرح می‌کنند چرا سهام شرکت‌هایی مانند خودروسازی‌ها با وجود گران شدن قیمت محصولات تولیدی آن‌ها، رشد نمی‌یابد. در جواب باید گفت برخی شرکت‌ها زیان انباشته سنگینی دارند و هرچه هم سود کنند، تازه بخشی از زیان آن‌ها کاهش می‌یابد و با این سود شرکت به درجه مطلوبی نمی‌رسند، مانند فردی که به درآمد مناسبی می‌رسد اما تازه باید بدهی‌های قبلی خود را پرداخت کند، البته این افزایش قیمت می‌تواند به‌عنوان یک خبر مثبت باشد.

چرا قیمت تمام‌شده خودروها گران تمام می‌شود؟

بهای تمام‌شده تولید اقلام مصرفی در کشور ما بالاتر از متوسط قیمت تولید در کشورهای پیشرفته و متوسط است؛ به‌عنوان‌مثال اگر قیمت تولید هر تن آهن در ایران یک عدد مشخص باشد در سایر کشورها این عدد کمتر است. دانش فنی و تکنولوژی پایین در بخشی از صنایع و ارزان بودن حامل‌های انرژی که انگیزه‌ای برای بهبود این وضعیت ایجاد نمی‌کند، همچنین سوءمدیریت نیز موجب بالا بودن بهای تمام‌شده تولید شده است.

وضعیت قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

پیشنهاد ما این بود که با سازوکار بازار سرمایه می‌توان کشف قیمت انجام داد با این روش قیمت بالا شکسته و کاهش یابد درواقع زمانی‌که خودرو در حجم سنگین در قیمت بالا عرضه شود، قیمت خود به خود پایین می‌آید. به جای اینکه ما قیمت را پایین نگه داریم که به‌واسطه این وضعیت تقاضا افزایش یابد، در قیمت بالا حجم زیاد عرضه شود تا قیمت به تدریج کاهش یابد، روش رسیدن ما به قیمت‌های پایین این نیست که دستوری قیمت را پایین نگه داریم باید نرخ بازار را از بالا با عرضه سنگین و ایجاد مزیت‌هایی در کیفیت خودروها مهارقیمتی کنیم. اما متاسفانه سیاست دولت در دو قیمتی کردن، تحریک تقاضاست.