Loading...

تجربه سواری نسخه برقی فونیکس FX: اومادا E5

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69860
1403/02/16
3833

تجربه سواری نسخه برقی فونیکس FX: اومادا E5

تجربه سواری نسخه برقی فونیکس FX: اومادا E5

خودرویی که از هر نظر متوسط است اما با تکیه بر برگ برنده خود، مدل‌های کره‌ای و اروپایی را به چالش می‌کشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • طراحی
  • امکانات
  • فضای کابین
  • پیشرانه و عملکرد
  • راندمان و فرمان‌پذیری
  • نتیجه

فروش این کراس‌اوور تمام برقی تابستان امسال و همزمان با رقبایی چون هیوندای کونا برقی، فولکس‌واگن ID3 و رنو مگان ای-تک آغاز می‌شود. این خودروی ۱۳ هزار دلاری از پلتفرم باتری شرکت بی‌وای‌دی موسوم‌به «بلِید» استفاده می‌کند و ظرفیت ۳۱.۴ کیلووات ساعتی دارد (البته ۱ کیلووات ساعت آن غیرقابل استفاده است). باتری موتور برقی ۲۰۳ اسب بخاری این خودرو با مصرف اقتصادی‌اش تا ۴۱۱ کیلومتر، پشتیبان راننده است. بنابراین تصور می‌شود که چری در تولید این کراس‌اوور به اندازه کافی تلاش کرده است اما آیا نتیجه این تلاش‌ها به محصولی درخودر توجه ختم شده است؟

طراحی

مشخصا بد نیست. استفاده به‌روز از خطوط تند، برجستگی‌ها، رنگ بدنه دوگانه با سقف سیاه‌رنگ و چراغ‌های باریک باعث می‌شود چهره این خودرو برای عموم مردم مناسب یا حداقل قابل‌تحمل باشد. طراحان این برند چینی در فرایند آفرینش E5 به مدل‌های مشهورتر کیا، هیوندای و تویوتا هم نظر داشته‌اند و سعی کرده‌اند تا در محصول خود، از المان‌های رایج بازار استفاده کنند.

هر چند E5 یک محصول میان‌رده اقتصادی به شمار می‌رود اما ابعادی نزدیک به نیسان قشقایی دارد که به‌مراتب خودروی کامل‌تری محسوب می‌شود. برند اومادا، مدل بنزینی ۵ را با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری عرضه کرده است که برخلاف ابعاد بدنه، آن را در برابر مدل‌های کوچک‌تر نیسان مانند جوک قرار می‌دهد.

امکانات

طراحان E5 تلاش کرده‌اند تا مشتریان برندهای کره‌ای را هدف قرار دهند. نسخه بالارده این خودرو با پسوند نوبل، با تکیه بر مواد مناسب، سطوح براق پلاستیکی و طرح‌بندی کرومی روی بلندگوها حس عجیبی و گمراه‌کننده‌ای از کیفیت را به سرنشینان متقل می‌کند. با این وجود امکانات خوبی هم در کابین E5 قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به جایگاه تهویه‌شونده گوشی هوشمند و نوار کنترل نور نمایشگرها اشاره کرد. متاسفانه نورپس‌زمینه کلیدهای لمسی روی فرمان با روشن‌کردن چراغ‌ها در روز روشن کاملا محو می‌شوند؛ بنابراین راننده در روز‌های ابری یا بارانی عملا نمی‌تواند روی آن‌ها حساب خاصی باز کند.

نمایشگر ۱۲.۳ اینچی اطلاعات-سرگرمی به‌گفته نمایندگی سازنده، به سیستم‌عاملی روان مجهز خواهد شد؛ درحالی‌که نمونه اولیه آن هنوز لگ و کندی دارد و برای استفاده در سرعت‌های بالا بهینه نیستند. در این قسمت، سیستم‌عامل رقبای کره‌ای و اروپایی به‌مراتب عملکرد بهتری دارد. خوشبختانه کاربر می‌تواند از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده کند.

فضای کابین

فضای سرنشینان عقب بد نیست. سرنشینان ۱۸۰ سانتی‌متری هم در آن بدون مشکل می‌نشینند اما رقبای دیگر در این بخش عملکرد مناسب‌تری را به نمایش گذاشته‌اند و فضای پای بهتری هم دارند. E5 در این قسمت شباهت زیادی به یک خودروی هاچبک دارد. فضای بار زیر کاپوت برای قراردادن شارژر و اقلام همراه خودرو مناسب است. بر پایه ادعای سازنده، صندوق عقب ۲۹۲ لیتر گنجایش دارد که برای یک کراس‌اوور کوچک کافی به نظر می‌‌رسد. خوشبختانه صندوق عقب E5 میزبان یک چرخ زاپاس هم شده که در خودروهای برقی کمیاب است و می‌توان از وجود آن قدردانی کرد.

پیشرانه و عملکرد

تک الکتروموتور ۲۰۳ اسب بخاری این خودرو وظیفه حرکت چرخ‌های جلو را برعهده دارد. پلتفرم چری باعث شده تا وزن E5 به محدوده ۱,۷۱۰ کیلوگرم برسد که برای یک خودروی خانوادگی برقی متوسط، مناسب قلمداد می‌شود. کراس‌اوور اومادا برای رسیدن به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۷.۶ ثانیه زمان نیاز دارد. عملکرد روان است و درصورت نیاز می‌تواند به نیاز سرعت راننده به‌خوبی پاسخ دهد. این خودرو به سیستم بازیابی نیروی ترمز هم مجهز شده که در حالت سبک عملکرد خوبی دارد اما در حالت‌های سنگین، گیج می‌شود. متاسفانه برای تغییر این حالات باید از نمایشگر لمسی مرکزی استفاده کرد.

راندمان و فرمان‌پذیری

ارتفاع بدنه E5 از سطح زمین از سایر رقبای این کلاس بیشتر است و هنگام ورود به پیچ‌ها، حس تکیه کردن و پیچش بدنه را به راننده القا می‌کند که برای بسیاری خوشایند نیست. البته که مالک E5 هم می‌داند که رنو مگان تروفئو سوار نشده است و از آن استفاده متفاوتی می‌کند.

در حالت نرمال، ورودی سبک فرمان حس خاصی را به راننده منتقل نمی‌کند اما در حالت اسپرت، این بی‌حسی تا حدی مرتفع می‌شود. تایرهای ۱۸ اینچی «کومبو» در سرعت‌های پایین سروصدا دارند اما در سرعت‌های بالا به حالت بی‌صدا برمی‌گردند. در این قسمت هیچ نکته خاصی وجود ندارد؛ همان‌قدر که خبری از ویژگی‌های هیجان انگیز نیست، خبری هم از دردسر نیست.

نتیجه

اومادا E5 را می‌توان به یک کارمند اداری میان‌رده تشبیه کرد که کار خود را سر وقت انجام می‌دهد و علاقه‌ای به اضافه‌کاری ندارد. تجربه سواری این کراس‌اوور ثابت کرد E5 راندمان بهینه‌ای دارد و با اعتمادبه‌نفس حرکت می‌کند. هرچند خبری از راندمان اسپرت و عملکرد خیره‌کننده نیست اما می‌توان برای استفاده خانوادگی مناسب روی آن حساب باز کرد.

مزیت اصلی این کراس‌اوور، قیمت ۱۳ تا ۱۸ هزار دلاری آن محسوب می‌شود که در نسخه استاندارد هم به بیشتری امکانات یادشده مجهز خواهد شد. مزیت نسخه بالارده نوبل بهره‌مندی از سقف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه پارک و… است که قیمت آن را به MG4 نزدیک می‌کند.  هرچند اومادا E5 جزو بهترین‌های کلاس خود نیست اما خودروی بدی هم محسوب نمی‌شود. با توجه به شرایط فروشی که چری برای این محصول درنظر گرفته است، E5 می‌تواند محصولات ام‌جی را به‌راحتی به چالش بکشد. نظر شما درباره این کراس‌اوور خانوادگی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۳ رای برچسب هاالکتریکی بررسی فنی و تخصصی کراس اوور