Loading...

آیا برنامه صادرات خودرو به روسیه برای سال 1403 موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69903
1403/02/16
5596

آیا برنامه صادرات خودرو به روسیه برای سال 1403 موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

آیا برنامه صادرات خودرو به روسیه برای سال 1403 موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

ایران‌خودرو و سایپا در زمینه صادرات خودرو طی سال‌های 1401 و 1402 عملکرد ضعیفی از خود بر جای گذاشتند. برنامه‌های صادراتی این دو خودروساز به روسیه و بلاروس به صورت نیمه‌کاره رها شد. نیمه‌کاره‌ماندن صادرات، انتقاد شرکای روس ایرانی‌ها را نیز در پی داشت. بااین‌حال ایران‌خودرو قصد دارد تا عملکرد خود را در حوزه صادرات خودرو به روسیه بهبود بخشد. براساس گزارش رسانه رسمی ایران‌خودرو موسوم به ایکوپرس، ایران‌خودرو تصمیم گرفته است تا محصول جدید خود یعنی تارا را به روسیه بفرستد.

«امیرعباس فرنودی» معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو در مورد صادرات به خبرگزاری ایکوپرس گفت: «فرایند دریافت استاندارد برای تارا و سایر خودروهایی که قرار است در بازار روسیه به فروش برسید همچنان در جریان است. در صورت اخذ گواهی‌نامه استاندارد برای تارا، این خودرو ظرفیت صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را نیز خواهد داشت.»

صادرات قطعات و لوازم، سودآورتر از صادرات خودرو است

به گفته فرنودی، برنامه‌های صادراتی با جدیت هرچه تمام‌تر پی‌گیری می‌شود. البته باید در نظر داشت که اولویت‌های ایران‌خودرو در وهله اول تأمین بازار داخلی است. فرنودی از علاقه مشتریان روس به تارا سخن گفت و شانس این خودرو برای موفقیت در بازار روسیه را بالا ارزیابی کرد. به بیان فرنودی، در نیمه دوم امسال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول به کشور روسیه را نیز پی‌گیری خواهیم کرد.

صادرات خودرو

پیش از این و در ابتدای سال 1403 «کامبیز میرکریمی»، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه از بی‌توجهی خودروسازان ایرانی به صادرات گلایه کرده بود. به گفته او، اولویت خودروسازان ایرانی صادرات نیست و آن‌ها ترجیح می‌دهند تا به صادرات قطعات اتومبیل اکتفا کنند. این موضوع در گفتگوی فرنودی با ایکوپرس تأیید شد، زمانی که او از سودآوربودن صادرات قطعات خودرو، قطعات ریخته‌گری، قطعات غیر ریخته‌گری و لوازم موتورسیکلت به روسیه سخن گفت. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که ایران‌خودرو در هر دو حوزه تأمین نیاز بازار داخلی و صادرات خودرو عملکرد بهتری نسبت به سایپا داشته است.