Loading...

استارت صادرات خودروسازان و قطعه‌ سازان در سال جدید زده شد

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69934
1403/02/17
3611

استارت صادرات خودروسازان و قطعه‌ سازان در سال جدید زده شد

استارت صادرات خودروسازان و قطعه‌ سازان در سال جدید زده شد

نمادهای خودروساز درجا زدند

در دادوستدهای روز یکشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی روند خنثی را پشت سر گذاشتند و به نوعی درجا زدند. به‌رغم اینکه کلیت بازار سهام نیز به رنگ قرمز درآمد اما روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۲۴هزار نوبت معاملاتی ۵۳۴ میلیون سهم به ارزش ۲۰۹ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز چهارشنبه با کاهش روبه‌رو شد.

بورس همچنان بر مدار نزول

روز یکشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، شاخص‌کل بورس با کاهش ۵.۱۸۶واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۵۹هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل‌ هم‌وزن اما با رشد ۱۹۲واحدی در محدوده ۷۵۰ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۸.۳میلیارد سهم به ارزش بیش‌از ۸.۵ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۸واحدی در محدوده ۲۵ هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس هم ۴.۳ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۵.۶ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

آخرین وضعیت تجدید ارزیابی خودروسازان

یکی از مهم‌ترین محرک‌هایی که می‌تواند باعث رشد بورس شود، انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. در این زمینه افزایش سرمایه دو شرکت بزرگ خودروساز برای خروج از زیاندهی و باقی ماندن در بورس تهران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در این رابطه عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از تجدید ارزیابی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس به فاصله زمانی هر سه‌سال یک‌بار برای بهبود شرایط بازار سرمایه خبر داد.

محسن علیزاده در رابطه با حمایت مجلس از بازار سرمایه در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی گفت: طبق وعده‌های پیشین وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس، قرار است بحث تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی در بودجه ۱۴۰۳ مورد بررسی ویژه قرار گیرد. این تصمیم ازجمله موارد ضروری است و در صورت اجرا محرک مناسبی برای بازار سرمایه خواهد بود.

وی اظهار کرد: زمانی که شرکت‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی و به‌روزشدن دارایی‌های خود می‌کنند، به نحو بهتر و شایسته‌تری می‌توانند در حوزه طرح‌های توسعه‌ای و نیز افزایش سرمایه‌های آتی آنها از محل سود انباشته یا مطالبات و آورده نقدی ورود کرده و نسبت‌به سرمایه‌گذاری مجدد اقدام کنند.

بر این اساس، تجدید ارزیابی شامل به‌روزرسانی دارایی‌های غیرنقدی یک بنگاه تجاری است. طبق استانداردهای حسابداری، دارایی‌های غیرجاری بنگاه‌های اقتصادی بر مبنای بهای تاریخی در دفاتر ثبت می‌شوند و با توجه به تورم حاکم در اقتصاد، هرچه از زمان این ثبت بیشتر بگذرد، اختلاف بین ارزش دفتری و ارزش بازاری افزایش خواهد یافت.

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به رقیق شدن قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود. بازار این موضوع را به عنوان مساله‌ای مثبت تلقی می‌کند زیرا باعث افزایش ارزش بازار شرکت‌ها خواهد شد.