Loading...

امنیت جانی عابران پیاده در تهران تهدید می‌شود!

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69963
1403/02/17
4930

امنیت جانی عابران پیاده در تهران تهدید می‌شود!

امنیت جانی عابران پیاده در تهران تهدید می‌شود!


<?xml encoding="utf-8" ?>

در فروردین امسال، شاهد افزایش ۱۰ درصدی جانباختگان عابر پیاده در تصادفات رانندگی تهران بوده‌ایم.

معاون پلیس راهور تهران‌، سرهنگ احسان مومنی، روز دوشنبه به آمار نگران‌کننده‌ای از مرگ عابران اشاره کرد و گفت: در فروردین ماه سال جاری، شاهد افزایش ۱۰ درصدی در تعداد جانباختگان عابران در تصادفات شهری نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، به طوری که ۴۹ درصد از تصادفات منجر به مرگ در معابر شهری پایتخت مربوط به عابران پیاده بوده است. این آمار نگران‌کننده نشان‌دهنده خطرات جدی‌ای است که عابران پیاده در خیابان‌های تهران با آن مواجه هستند.

به گفته سرهنگ مومنی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از این تصادفات در بزرگراه‌ها رخ داده و ۱۲ درصد نیز در میادین و تقاطع‌ها، علی‌رغم وجود خط‌کشی و گذرگاه عابر پیاده، به وقوع پیوسته است. در پی این آمار نگران‌کننده، پلیس راهور تهران بزرگ با تشکیل کارگروهی و با سه رویکرد به دنبال حل این معضل است:

  • مهندسی ترافیک: ایمن‌سازی معابر و گذرگاه‌های عابر پیاده، احداث پل‌های هوایی و زیرگذر در نقاط پرتردد.
  • آموزش و فرهنگ‌سازی: ارتقای آگاهی عابران پیاده از قوانین و مقررات رانندگی و همچنین رانندگان نسبت به حقوق عابران.
  • اعمال قانون: اعمال جریمه برای رانندگانی که قوانین مربوط به عبور عابر پیاده را نقض می‌کنند.

سرهنگ احسانی در ادامه این آمار اظهار کرد: عابران پیاده نیز در این میان مسئولیت‌هایی دارند. آن‌ها باید از گذرگاه‌های مخصوص عبور و مرور استفاده کنند، در هنگام عبور از خیابان به چراغ راهنمایی و رانندگی توجه کنند و از تردد غیرمجاز در بزرگراه‌ها خودداری کنند.

پلیس راهور تهران با استقرار افسران در ۶۲ نقطه از تقاطع‌های مهم شهر و اعمال جریمه برای رانندگانی که مرتکب تخلف می‌شوند، در تلاش برای ارتقای ایمنی عابران پیاده است.

به گفته معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، در سال گذشته، ۵۴۰ هزار وسیله نقلیه که در خط‌کشی عابر پیاده در تهران توقف کرده بودند، جریمه شدند. این رقم در دو هفته ابتدایی اردیبهشت امسال به ۳۰ هزار وسیله رسیده است که نشان می‌دهد روزانه بالای ۲ هزار مورد گزارش شده‌اند.

سرهنگ مومنی در نهایت به راهکارهای این مسئله پرداخت و اشاره کرد: برای حل این معضل نیازمند همکاری و مشارکت همه‌جانبه نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط، رانندگان و عابران پیاده هستیم. ارتقای فرهنگ رانندگی، اصلاح معابر و گذرگاه‌های عابر پیاده، تشدید اعمال قانون و اجرای دقیق قوانین و مقررات رانندگی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به کاهش چشمگیر این آمار ناگوار کمک کند. کاهش جانباختگان عابر پیاده، وظیفه‌ای شهروندی و همگانی است.