Loading...

آیا متقاضیان متقاعد به خرید خودروهای برقی می‌شوند؟

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :70093
1403/02/19
8221

آیا متقاضیان متقاعد به خرید خودروهای برقی می‌شوند؟

آیا متقاضیان متقاعد به خرید خودروهای برقی می‌شوند؟

از طرفی برخی کارشناسان معتقدند نبود زیرساخت و ایستگاه‌های شارژ، ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه یکپارچه را نسبت به‌خرید برقی‌ها دچار تردید کرده است. از سوی دیگر متقاضیان خودروهای برقی در بخش عمومی همچون تاکسی نیز به‌دلیل قیمت بالا و عدم تخصیص یارانه دولتی انگیزه‌ای برای خرید ندارند.

ورود خودروهای برقی به‌کشور در حالی عصر یکشنبه و با ثبت‌نام از متقاضیان مرحله اول سامانه یکپارچه خودرو کلید خورد که به نظر می‌رسد فعال‌سازی بخش عرضه، الزاما به‌پویایی سمت تقاضا منجر نخواهد شد.

هرچند از یک دهه پیش نیز چگونگی ورود و تولید برقی‌ها به‌خصوص در شورای سیاستگزاری خودرو مورد بحث و گفت‌وگو بوده، اما مدتی است این سیاست به‌طور جدی پیگیری می‌شود؛ تا جایی که شاهد ورود نخستین خودروهای برقی به‌کشور هستیم.

از یکشنبه بعدازظهر ۵ مدل خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه شد که از میان آن‌ها، سه محصول برقی برای عرضه به‌ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده است.

سه مدل خودرو برقی وارداتی عرضه‌شده در سامانه یکپارچه، بالای یک‌میلیارد تومان قیمت دارند و به‌گفته برخی از دست‌اندرکاران صنعت‌خودرو، خرید آن‌ها با توجه به‌نبود زیرساخت‌ها و ایستگاه‌های شارژ از سوی ثبت‌نام‌کنندگان سامانه یکپارچه با تردیدهایی همراه است.

ظاهرا این خودروها قرار بود به‌عنوان تاکسی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار گیرند؛ این در شرایطی است که به‌دلیل عدم‌تخصیص یارانه به‌رانندگان تاکسی برای خرید این محصولات، خودروهای یادشده برای فروش به شخص، در سامانه یکپارچه قرار گرفته‌اند.

هرچند ورود این خودروها انگشت‌شمار است و تنها سه مدل خودرو برقی وارد کشور شده، بااین ‌حال واردکنندگان از این موضوع نگرانی دارند که برقی‌ها چندان مورد استقبال متقاضیان خودروهای خارجی قرار نگیرند.

از سوی دیگر متقاضیانی که از سال ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام کردند به‌دلیل نبود ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی، ظاهرا تمایلی به‌خرید میلیاردی این محصولات ندارند و خودروهای احتراقی انتخاب اول آن‌هاست.

حال این سوال مطرح است که آیا نخست باید زیرساخت‌ها مهیا باشد و بعد تولید و ورود برقی‌ها توسعه یابد یا بالعکس، اول برقی‌ها به بازار ورود کنند و بعد زیرساخت‌ها کم‌کم شکل بگیرد؟
در هر دو گزینه این نکته مورد توجه قرار می‌گیرد که دولت در هر دو حالت باید سرمایه‌گذاری کند. بسیاری از کشورهایی که برای حذف خودروهای احتراقی و استفاده تمام‌وکمال از برقی‌ها چشم‌اندازی را در نظر گرفته‌اند، از حمایت و سرمایه‌گذاری سنگین دولتی در این زمینه برخوردارند.

افزایش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۳۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۱ میلیون‌تومان و سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ ‌میلیارد و ۱۷۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۶۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.