
برند موتورسیکلت سازی ایتالیایی پیاجیو به تازگی یک نسخه جذاب و کلاسیک از وسپا پریماورا معرفی کرده است، که این نسخه با هنر باتیک تزیین شده است.
همیشه مدل پریماورا، قابل دسترس ترین مدل وسپا بوده است، موتورسیکلتی که پیاجیو از یک پیشرانه ۵۰ سی سی دوزمانه کوچک تا یک موتور ۱۲۵ سی سی دوزمانه آن را توسعه داد. تمام این اتفاقات در سال ۱۹۶۸ بود و پریماورا به عنوان یک مدل جوان پسند با ترکیبی هوشمندانه از چابکی، عملکرد خوب و چندکاربردی با قیمت جذاب در بازارهای جهانی عرضه می شد. در طول ۵۶ سال حیات بسیار موفق خود، پریماورا وسپا به تدریج به یک مدل بسیار محبوب و پرفروش در سراسر جهان تبدیل شد.


این که طراحان پیاجیو برای بهروزرسانی ظاهر پریماورا از پارچههای باتیک اندونزیایی، که به دلیل طرح منحصر به فرد و فرآیند پالایش بسیار ظریف آن که نقش اساسی را در آن ایفا میکند، الهام گرفتهاند، امری قابل توجه است.
هنر باتیک از حدود قرن دوازدهم شروع شده و به تدریج در صنایع مختلف توسعه یافته است، در ابتدا به عنوان یک تزیین گران بها برای پادشاه و اعضای خانواده سلطنتی استفاده میشده و به یک هنر بسیار با ارزش و لوکس تبدیل شده است.
هنر باتیک در نخ کشی و طراحی دارای مشخصات مختلفی است. پارانگ راساک بزرگترین نماد این هنر است و هنر باتیک را برای اعضای خانواده سلطنتی و اشراف اجرا می کرده است.
با تزیین نسخه ویژه وسپا پریماورا با نمادهای باتیک، طراحان پیاجیو قصد دارند به فرهنگ اندونزیایی که توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده است، ادای احترام کنند. این پروژه پیامدهایی چندگانه دارد: شادی، رفاه، قدرت، طول عمر، احترام به همه فرهنگها و حکمت.


بافتهای رنگارنگ فلاپ جلو، کنسول میانی، صفحه کف و جاپایی ها همگی با هنر باتیک تزیین شده اند که نمایی جذاب و کلاسیک را به وسپا پریماورا بخشیده اند. همچنین برای تکمیل گرافیک بسیار جذاب، صندلی در رنگ قهوهای روشن کاپوچینو با دوخت سبز عرضه شده است.
مهمترین گامهای تحول در طراحی وسپا پریماورا، رشد اندک ابعادی بود، که با شاسی یکپارچه بازطراحیشده و قویتر همراه بود، همچنین با به کارگیری نسل جدیدی از موتورهای تک سیلندر چهارزمانه، خنک شونده با هوا با حجم ۱۲۵ و ۱۵۰ سی سی، که مخصوصاً برای ارائه بهترین عملکرد به مدل پریماورا با قیمت رقابتی اضافه شده بودند.
این امر چندان حیرت انگیز نیست که پریماورا وسپا امروز نیز همان موفقیت ۵۰ سال پیش را دارد، این اسکوتر شهری به یک وسیله نقلیه راحت، ایمن و چندمنظوره تبدیل شده است که در ترافیک شهری بسیار کاربردی است، به ویژه نسخه ۱۵۰ سی سی که از ۱۲.۸ اسب بخار و ۱۳ نیوتن متر گشتاور خود بسیار خوب استفاده میکند، که توان پیشرانه از طریق یک گیربگس CVT به چرخ عقب منتقل می شود. رینگ های ۱۲ اینچی بزرگتر و ترمز دیسکی ۲۰۰ میلیمتری جلو پایداری بیش تر، هندلینگ بهتر و ایمنی بیش تری را برای مدل پریماورا به ارمغان آورده اند.
پیاجیو هنوز قیمت نهایی برای نسخه پریماورا باتیک اعلام نکرده است، اما در کل از این موتورسیکلت جذاب تعداد محدودی ساخته خواهد شد.
نوشته معرفی وسپا پریماورا مدل 2024 که با هنر باتیک تزیین شده است اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.