Loading...

قوی‌ترین دوو ماتیز جهان با موتور V6؛ قلبی بزرگ در سینه‌ای کوچک!

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :77329
1403/08/18
12600

قوی‌ترین دوو ماتیز جهان با موتور V6؛ قلبی بزرگ در سینه‌ای کوچک!

قوی‌ترین دوو ماتیز جهان با موتور V6؛ قلبی بزرگ در سینه‌ای کوچک!

تیونری در بریتانیا، یک دوو ماتیز را به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 جنرال موتورز با ۲۲۰ اسب بخار قدرت مجهز کرده است.

اکستریم VX اکستریم VX

دوو ماتیز خودروی آشنایی برای ما ایرانیان است. این هاچبک کوچک کره‌ای در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ شمسی توسط کرمان موتور در کشورمان مونتاژ شد و سپس کپی چینی آن با نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ به ایران آمد. این هاچ‌بک کوچک شهری با پیشرانهٔ ضعیف، هرگز برای پرفورمنس طراحی نشده بود؛ اما یک نمونهٔ خاص از بریتانیا، با اقدامی عجیب و شاید باورنکردنی، ماتیز را به یک هاچ‌بک داغ تبدیل کرده است! در سینهٔ کوچک این خودرو، یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 ساخت جنرال موتورز نصب شده است!

این جایگزینی دیوانه‌وار موتور توسط تیونری بنام پاورکریزی (PowerCrazy) صورت گرفته است. این تیم موفق شده یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 متعلق به سدان اوپل را در سینهٔ کوچک ماتیز جای دهد و آرزوی مالک که خواهان کوچک‌ترین خودرو با بزرگ‌ترین پیشرانهٔ ممکن بود را برآورده کند. این کار اما هرگز آسان نبوده است زیرا نصب موتور V6 زیر کاپوت کوچک ماتیز نیاز به دسته‌موتورهای سفارشی داشته است. تصاویر و ویدئوهایی که از این خودرو منتشر شده نشان می‌دهد که هر سانتی‌متر از محفظهٔ موتور کوچک ماتیز با پیشرانهٔ جدید اشغال شده که البته تعجبی هم ندارد.

این موتور V6 حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که چهار برابر بیشتر از قدرت ۵۰ اسب بخاری پیشرانهٔ سه سیلندر ۸۰۰ سی‌سی استاندارد ماتیز است. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این ماتیز V6 در نمای بیرونی تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده و تا زمانی که روشن نشود کسی نخواهد فهمید زیر کاپوت آن چه خبر است. تنها تغییری که در ظاهر این خودرو نسبت به ماتیز استاندارد دیده می‌شود، استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی پورشه است که برای خودرویی با ۳.۵ متر طول بیش‌ازحد بزرگ به نظر می‌رسند.

پاورکریزی غیر از پیشرانه، این دووی کوچک را به دیسک‌های ترمز بسیار بزرگ‌تری مجهز کرده که از فورد فوکوس RS گرفته شده‌اند. البته هنوز هم استفاده از یک خودروی شهری سبک‌وزن با شاسی استاندارد و پیشرانهٔ V6 به‌عنوان خودرویی روزمره ترسناک و خطرناک است و به همین دلیل، مالک از ماتیز V6 خود بیشتر به‌عنوان خودرویی نمایشی استفاده می‌کند. دوو ماتیز که ابتدا در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد، توسط ایتال‌دیزاین طراحی شد. این طرح ابتدا به فیات ارائه و منجر به ساخت کانسپتی بنام فیات چینکوچنتو در سال ۱۹۹۳ شد ولی فیات این کانسپت را رد کرد و نهایتاً به دوو رسید. زمانی که دوو در سال ۲۰۰۲ توسط جنرال موتورز خریداری شد، ماتیز دوباره متولد و با نام شورلت اسپارک در بازارهای مختلفی عرضه شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۵ رای برچسب هاتیونینگ دوو