ایران خودرو میراث به جامانده از برادران خیامی که سالها در مدیریت دولتی بود، با وجود تمام مقاومتها، به دست بخش خصوصی فتح شد. در این سالها همواره به بهانه زیانده بودنِ این خودروساز، حتی با وجود بازار انحصاری این چند ساله، در تحویلها تاخیر بود، در افزایش قیمتها شتاب و در کیفیت محصولات کاستی. این خبر که شاید مهمترین خبر خودرویی چند دههی اخیر است را تنها با این تیتر میتوان منتشر کرد که ایران خودرو را بخش خصوصی آزاد کرد.
بیت ران – الهام زهره وند: با وجود فشارهای سیاسی برای برگزار نشدن جلسه مجمع عمومی و یا رسمیت نیافتن آن، امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۳ سرانجام کنترل ایران خودرو به دست بخش خصوصی افتاد.
ایران خودرو را بخش خصوصی آزاد کرد
یکی از حاضران در جلسهای که در سالن ساپکو برگزار شد و نخواست نام او فاش شود، در تشریح جلسهی مجمع عمومی ایران خودرو به بیت ران گفت: “بعد از ظهر امروز با وجود تمام تلاشها برای ایجاد اخلال و به تنفس بردن جلسه، خاموش کردن کامپیوترها و چراغها و خروج مدیران ایران خودرو از مجمع، اما سهامداران بخش خصوصی با گرفتن حکم قضایی و رساندن حد نصاب جلسه به حدود ۵۲ درصد حاضران، در نهایت رای گیری انجام شد.”
بیشتر بدانید: پژو همکاری با ایران خودرو را تکذیب کرد؛ سرنوشت واردات ۴۰۸X چه خواهد شد؟
بیشتر بدانید: زر ماکارون سایپا را میخرد؟ زلزله در صنعت خودرو در پیش است؟
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
به گفته وی: “ایران خودرو با داشتن ۲۵ درصد سهام تو دلی در این سالها به هر آنچه خود میخواست رای میداد. در صورتیکه مدتهاست براساس قانون سهام تو دلی حذف شدهاست، اما این بیقانونی وجود داشت.”
سهامداران حاضر در مجمع کنسرسیومی شامل گروه بهمن و شرکتهای تابعه، رایزکو و دیگر سهامداران بودند.
ترکیب اعضای هیات مدیره ایران خودرو
به این ترتیب، در حال حاضر اعضای اصلی هیات مدیره ی جدید در مجمع فوقالعادهی امروز ایران خودرو انتخاب و کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی صاحب بیشترین سهام ایران خودرو شدند. این کنسرسیوم شامل شرکت خدمات گستر صبا انرژی، شرکت سرمایه گذاری گنجینه ایرانیان، شرکت بهینه ساز بهمن، شرکت اعتبار آفرین شرکت سرمایه گذاری ملی ایران میشود. این کنسرسیوم در مجموع ۳۱ درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد. سازمان بازنشستگی نیز با در اختیار داشتن هفت درصد از سهام ایران خودرو دومین سهام دار عمدهی این خودروسازی است. البته ۲۵ درصد سهام شناور نیز وجود دارد که این شرکتهای خصوصی میتوانند در آینده آنرا خریداری کنند.
دربارهی وضعیت آتی ایران خودرو، این منبع آگاه به بیت ران گفت: “سهامداران بخش خصوصی در دو هفته آینده، قصد عارضهیابی دارند تا بتوانند بهصورت دقیق بدهیهای ایران خودرو، تعهدات این خودروساز و معوقات تحویل خودروهای فروخته شده را مشخص کنند. ایران خودرو در حال حاضر ۱۲۰ میلیارد ضرر انباشته دارد که باید با حضور هیات مدیرهی جدید برای حل این مشکل بزرگ برنامه ریزیهای بلند مدت و کوتاه مدت انجام شود.”
بیشتر بدانید: لوکانو L8 ؛ ورود تازه وارد چینی به بازار خودروهای پریمیوم ایران
بیشتر بدانید: پژو ۴۰۸ ایکس چینی توسط ایران خودرو عرضه خواهد شد؛ بررس ابهامات و چالشها
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
وی افزود: “پیش از این، کنسرسیوم بخش خصوصی دو عضو در هیات مدیره ایران خودرو داشت، اما هیچ اطاعاتی از سوی ایران خودرو در اختیار آنها قرار نمیگرفت که حالا بتوان با توسل به آن دادهها وضعیت را برای آینده، روشن کرد. پس باید منتظر روزهای آتی و بررسیهای دقیق میدانی باشیم.”
او تاکید کرد “ترکیب هیات مدیره، مدیران و تصمیمگیران در ایران خودرو حتما تغییر خواهد کرد. دیگر مثل رضا شاه در ایران خودرو هیچ حکومتی وجود نخواهد داشت و همه چیز شفاف و به نفع سهامداران خرد و کلان خواهد بود. ایران خودرو سرمایه بزرگی برای کشور است و نباید زیانده باشد، بلکه میتواند با مدیریتی کار آمد، که نه تنها دستوری نیست بلکه اجرایی خواهد بود، تمام مشکلات را پشت سر بگذارد.”
وی به تغییرات گروه بهمن اشارهکرد و گفت: “بهمن بهعنوان یک مونتاژ کار شناخته میشد و محصولات آن تنها با یک ستارهی کیفی و تیراژ پایین عرضه میشد، حالا اما نیروهای تولیدی این خودروساز سه برابر، شرکتهای تابعه منحل شده، و روبه رشد است. ایران خودرو نیز نیازمند پوستاندازی و تغییرات بنیادی، اما با بررسی دقیق و اجرای پله به پله است. حداقل چهار سال زمان میبرد که به نقطه مورد نظر برسیم.”
باید دید با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، این برنامهریزیها به نتیجه میرسد یا خیر؟
بیشتر بدانید: فردا ۵۱۱ ارزانترین خودروی نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ / رقیب سدانهای ایرانی
بیشتر بدانید: هونگچی اچ۵ هیبرید بهمن موتور معرفی شد / کاهش قیمت به کمک تعرفه
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
نوشته ایران خودرو را بخش خصوصی آزاد کرد / حاشیههای مجمع ایران خودرو اولین بار در بیت ران. پدیدار شد.