«ورج موتورسایکلز» فناوری خود را در اختیار دیگر سازندگان قرار می‌دهد

«ورج موتورسایکلز» فناوری خود را در اختیار دیگر سازندگان قرار می‌دهد

«ورج موتورسایکلز» فناوری خود را در اختیار دیگر سازندگان قرار می‌دهد

در دنیای وسایل نقلیه برقی—اعم از خودروها و موتورسیکلت‌ها—تقریباً تمامی شرکت‌ها در حال توسعه فناوری‌های اختصاصی خود هستند و نوآوری‌ها را پشت درهای بسته و با شرایط پرداخت هزینه (حق امتیاز) محدود نگه می‌دارند تا حداکثر سودآوری را داشته باشند. اما ورج هدف با این کار، می‌خواهد به تولیدکنندگان برای پیشبرد نوآوری در حوزه وسایل‌نقلیه برقی کمک کند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، این رویکرد، به‌طور طبیعی، دسترسی‌پذیری فناوری و توسعه پایدار را با چالش مواجه می‌سازد. ذهنیت جزیره‌ای موجود، که در آن هر برند تلاش می‌کند چرخ را از نو اختراع کند، منجر به افزایش قیمت‌ها، کندی روند نوآوری و از دست رفتن فرصت‌ها برای تسریع در گذار به حمل‌ونقل پاک‌تر می‌شود.

با این حال، برخی برندها در حال تغییر این روند هستند.
یکی از این شرکت‌ها، ورج موتورسایکلز (Verge Motorcycles) است؛ یک شرکت فنلاندی فعال در حوزه وسایل نقلیه برقی، که با معرفی طرحی نوآورانه با عنوان ورج نکست (Verge Next)، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است. ورج پیش‌تر نیز با معرفی موتورسیکلت‌های برقی با عملکرد بالا، که به واسطه استفاده از موتور حلقه‌ای‌شکل بدون توپی موسوم به «دونات» شناخته می‌شوند، شهرت یافته بود. این موتور منحصربه‌فرد، که در داخل چرخ عقب تعبیه شده است، با همکاری شرکت آزمایشگاه «دونات» طراحی و توسعه یافته و از نظر فنی مزایای قابل توجهی دارد؛ از جمله:

  • کاهش وزن کلی وسیله
  • افزایش بهره‌وری انرژی
  • فراهم‌سازی تجربه رانندگی روان‌تر و مستقیم‌تر

بر خلاف رویه متداول در میان بسیاری از تولیدکنندگان که فناوری‌های خود را محرمانه نگه می‌دارند، ورج تصمیم گرفته است فناوری خود را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار دهد. طرح ورج نکست، شاخه‌ای تجاری-فناورانه در ساختار این شرکت است که تمرکز آن بر واگذاری حقوق استفاده از فناوری‌های اصلی شرکت—از جمله موتور دونات و سایر اجزای ماژولار—به برندهای دیگر است؛ به‌منظور استفاده در طیفی از محصولات شامل اسکوترهای برقی، دوچرخه‌های برقی، و سایر وسایل نقلیه سبک برقی.

موتور دونات در اندازه‌های مختلفی طراحی شده تا برای دامنه وسیعی از وسایل نقلیه دوچرخ مناسب باشد، اما ورج تنها قطعات را عرضه نمی‌کند. این شرکت یک پلتفرم انعطاف‌پذیر و ترکیب‌پذیر ارائه می‌دهد که به تولیدکنندگان دیگر کمک می‌کند تا زمان توسعه را کاهش داده، هزینه‌ها را پایین بیاورند و مدل‌های جدید را سریع‌تر به بازار عرضه کنند. این یک پیروزی بزرگ برای مقرون به صرفه بودن و دسترسی‌پذیری است. فناوری ارائه‌شده همچنین پایداری را در اولویت قرار می‌دهد، با ویژگی‌های صرفه‌جویی در انرژی که فشار باتری را کاهش داده و عمر وسیله نقلیه را افزایش می‌دهد.

ورج به‌طور اساساً از دیگر شرکت‌ها دعوت می‌کند تا موتورهای برقی بهتری را با همکاری یکدیگر بسازند، به جای این‌که در پشت درهای بسته به رقابت بپردازند. به گفته توامو لتیمیکی، مدیرعامل ورج، علاقه به این فناوری در حال حاضر وجود دارد. او می‌گوید: “ده‌ها شرکت تماس گرفته‌اند و مشتاق هستند که فناوری ما را ادغام کنند.” “ما در حال ساخت یک اکوسیستم هستیم که در آن تولیدکنندگان می‌توانند با هم نوآوری کنند، ایمنی و قابلیت رانندگی را در همه محصولات بهبود بخشند.” مارکو لتیمیکی، مدیرعامل آزمایشگاه دونات و رئیس هیئت‌مدیره ورج، اضافه می‌کند: “این فقط فروش قطعات نیست—بلکه ایجاد موج جدیدی از وسایل نقلیه برقی است که برای سوارکاران و سیاره زمین بهتر خواهند بود.”

اگر ورج نکست موفق شود، تأثیر آن می‌تواند بسیار بزرگ باشد. در چند سال آینده، ممکن است شروع به دیدن اسکوترها و موتورسیکلت‌های برقی مقرون به صرفه‌تر، که با فناوری ورج به حرکت درمی‌آیند، در شهرهای مختلف سراسر جهان کنیم. اگر به سال ۲۰۴۵ نگاه کنیم، این رویکرد ممکن است حتی به پشتیبانی از شبکه‌های وسیع وسایل نقلیه برقی اشتراکی منجر شود که در شهرهای هوشمند بافته شده‌اند. اگر به آینده‌ای دورتر نگاه کنیم، اثرات آن ممکن است به مناطق روستایی نیز برسد—مکان‌هایی که توسط سیستم‌های حمل‌ونقل سنتی رها شده‌اند—و به آن‌ها دسترسی به تحرک مقرون به صرفه و ماژولار بدهد.

اما هیچ‌یک از این‌ها بدون تغییر در ذهنیت اتفاق نخواهد افتاد. ورج بر همکاری به جای رقابت و آشکارسازی به جای انحصار سرمایه‌گذاری کرده است. و اگر این رویکرد موفق شود، ممکن است باعث شود که کل صنعت به این ایده فکر کند که تنها راه پیشرفت، نگه داشتن همه چیز برای خود نیست. در فضایی پر از درهای بسته، ورج در حال باز کردن یک در بزرگ است و راستش را بخواهید، این چیزی است که ارزش حمایت دارد.

انتهای پیام/

خبرنگار فرزانه نژادیان منبع Rideapart برچسب هافناوری موتور برقی موتورسیکلت الکتریکى موتورسیکلت برقى ورج Photo of پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز Send an email 29 فروردین 1404 20:060 خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد اشتراک گذاری فیس بوک X لینکدین واتس آپ تلگرام اشتراک گذاری از طریق ایمیل چاپ