بررسی بازار موتورسیکلت چین در سه ماهه اول 2025

بررسی بازار موتورسیکلت چین در سه ماهه اول 2025

بررسی بازار موتورسیکلت چین در سه ماهه اول 2025

در سه ماه اول سال ۲۰۲۵، تعداد ۲.۹۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت جدید ثبت شده‌اند که نسبت به سال قبل ۲.۹ درصد کاهش داشته است. بخش موتورسیکلت‌های برقی در حالت ثبات قرار دارد، اما شرکت «یادی‌آ» (Yadea)، که رهبر بازار است، با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تعرفه‌های بالاتر از حد انتظار آمریکا احتمالاً باعث کاهش رشد اقتصادی چین می‌شود.
پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) چین از ۴.۵ درصد به کمی بالاتر از ۴ درصد کاهش یافته است.
این کاهش رشد، به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • کاهش صادرات چین به آمریکا
  • محدود بودن امکان صادرات به کشورهای دیگر
  • کاهش اعتماد اقتصادی که باعث افت سرمایه‌گذاری می‌شود
  • کاهش تقاضای جهانی

سیاست‌های حمایتی مبتنی بر عرضه، باعث ایجاد یک چرخه منفی شده‌اند؛ به این شکل که تقاضای کم باعث کاهش قیمت‌ها شده و این مسئله دوباره روی تقاضا اثر منفی گذاشته است. برای شکستن این چرخه، اندازه و نوع محرک‌های اقتصادی مهم هستند—به‌ویژه آنهایی که به مصرف‌کننده‌ها کمک کنند.

با افزایش درآمد سرانه مردم در چین، بازار داخلی موتورسیکلت (دوچرخ) شروع به افت کرده است. اکنون خودروها تبدیل به وسیله محبوب‌تری برای تردد شخصی شده‌اند. علاوه‌براین، در بسیاری از شهرهای بزرگ، استفاده از موتورسیکلت در مراکز شهری ممنوع شده تا هم تعداد تصادف‌ها کاهش پیدا کند و هم مردم بیشتر از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

در این میان، طبقه متوسط جدید به موتورسیکلت به عنوان وسیله‌ای تفریحی نگاه می‌کند. اگرچه بازار کلی در حال کاهش است، اما بخش موتورسیکلت‌های سنگین و لوکس (بیش از ۲۵۰ سی‌سی) با سرعت در حال رشد است. این رشد به لطف واردات و شرکت‌های جدید داخلی تولیدکننده مدل‌های لوکس مانند ووژ (Voge)، سی‌اِف موتو (CF Moto)، کوو (Kove)، بِنِللی (Benelli)، کیوجِی موتو (QJ Motor) و دیگر برندها بوده است.

بازار داخلی موتورسیکلت برقی در چین بزرگ‌ترین بازار دنیا است (تقریباً ۸۰ درصد کل بازار جهانی)، اما اکنون در حال تغییر است و تمرکز آن به سمت:

  • راه‌حل‌های تکنولوژیک پیشرفته‌تر
  • مشخصات فنی بالاتر
  • مدل‌های پرقدرت‌تر

رفته است؛ که این تغییرات به لطف نسل جدید باتری‌ها امکان‌پذیر شده‌اند. در حالی‌که ارزش بازار در حال رشد است، اما از نظر تعداد ثبت‌نام‌ها (فروش)، بازار افت شدیدی داشته است. در سال ۲۰۲۴، کمتر از ۱۳ میلیون وسیله ثبت شده‌اند که نشان‌دهنده کاهش ۱۳.۷ درصد یا ۲ میلیون دستگاه نسبت به سال قبل است. این آمار شامل موتورسیکلت‌ها، اسکوترها، مدل‌های سبک‌تر (underbone) و موپدهای ثبت‌شده است.

شروع سال ۲۰۲۵ اندکی بهتر بود، اما بازار دوباره در حال افت است. در سه ماه اول سال، ۲.۹۵ میلیون وسیله ثبت شده‌اند که ۲.۹٪ کاهش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. این کاهش کلی تعجب‌آور نیست، اما افت شدید در بخش وسایل برقی موضوعی غافلگیرکننده است. با این حال، این افت ناشی از یک تحول درون‌صنعتی است؛ چون شرکت‌های سازنده (OEMها) مشغول توسعه نسل جدیدی از وسایل برقی هستند که:

  • مشخصات فنی بالاتری دارند
  • امکانات بیشتر و قدرت بالاتری ارائه می‌دهند
  • دیگر روی «قیمت پایین» تمرکز ندارند

در سال ۲۰۲۵، بخش وسایل برقی رشد بسیار ناچیزی داشته (فقط ۰.۴٪)، اما تقریباً همه برندهای بزرگ سهم بازار از دست داده‌اند، و در این میان، Yadea (رهبر بازار)، بیش از همه دچار افت شده است.

انتهای پیام/

خبرنگار علی صالحی منبع Motorcyclesdata برچسب هاChina Motorcycle چین صنعت موتورسیکلت چین موتور برقی موتورسیکلت الکتریکى موتورسیکلت برقى Photo of پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز Send an email 29 فروردین 1404 19:420 خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد اشتراک گذاری فیس بوک X لینکدین واتس آپ تلگرام اشتراک گذاری از طریق ایمیل چاپ