خودروهای چینی در سالهای ابتدایی حضور در ایران اصلاً بازار کارکرده مناسبی نداشتند و کمتر کسی به سراغ خرید خودرو چینی دست دوم میرفت. اما سالها گذشت و علاوه بر پیشرفت همه جانبه چینیها، شرایط بازار کشور ما هم تغییر کرد و حالا برخی از خودروهای چینی در نسخههای کارکرده هم بازار خرید و فروش پررونقی دارند. به همین بهانه در ادامه قصد داریم چند خودرو چینی که بازار کارکرده پررونقی دارند را معرفی کنیم و با گزینههایی که میتوانند کم افت ترین ماشین چینی بازار لقب بگیرند آشنا شویم.
کم افت ترین ماشین های چینی بازار ایران
با توجه به سرمایهای بودن خودرو در کشور ما، بسیاری از افراد تمایل دارند کم افت ترین خودرو چینی بازار را بشناسند تا در هنگام نیاز بتوانند خودروی خود را با کمترین دردسر به پول نقد تبدیل کنند. البته نمیتوانیم یک گزینه را به صورت مطلق به عنوان کم افت ترین ماشین چینی بازار کشور معرفی کنیم. از این رو در ادامه چند خودروی خوش فروش چینی که بازار کارکرده مناسب و افت قیمتی منطقی دارند را بررسی خواهیم کرد. مثل همیشه فهرست ما حالت رتبهبندی ندارد و بالاتر قرارگرفتن خودرویی در آن نشانه کم افتتر بودن نسبت به سایر گزینهها نیست.
در حال بارگذاری...
جک S5
جک S5 که از سال 1394 تا 1403 روی خط مونتاژ کرمان موتور بود را میتوانیم خودرویی تاریخساز در بازار کشورمان بدانیم. چراکه موفق شد تاحدود زیادی ذهنیت خریداران را نسبت به خودروهای چینی تغییر دهد و به کراساووری خوش فروش با بازار کارکرده مناسب در ایران تبدیل شود.
جک S5 در حال حاضر با وجود انواع و اقسام خودروهای چینی بهروز در بازار، از نظر طراحی و آپشن کمی قدیمی به نظر میرسد اما عواملی مثل توانایی حرکتی مناسب، استهلاک نسبتاً پایین، خدمات پس از فروش گسترده و قطعات در دسترس، باعث شده است تا این خودرو کماکان بازار خرید و فروش مناسبی را تجربه کند و در نمونههای کارکرده افت قیمت وحشتناکی نداشته باشد.

آریزو 5
آریزو 5 که از سال 1395 تاکنون در نسخههای مختلفی روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمده است را میتوانیم خوش فروش ترین خودرو چینی بازار در رده سدانها بدانیم. آریزو 5 ترکیبی از چهره مناسب، توانایی حرکتی قابل قبول، کابین جادار و آپشنهای مناسب را با قیمتی نه چندان بالا ارائه میکند. از این رو خریدارانی که به دنبال سدانی رده بالاتر از محصولات تکراری داخلی هستند، به سراغ خرید آریزو 5 میآیند. البته وجود نسخههای متعدد از آریزو 5 باعث شده است تا قیمت نسخههای قبلی در بازار افت محسوسی داشته باشد اما کماکان میتوانیم آریزو 5 را یک چینی کم افت و خوش فروش بدانیم.

فیدلیتی پرایم / الیت
فیدلیتی پرایم که از سال 1400 روی خط مونتاژ بهمن موتور آمده است، یکی دیگر از خودروهای چینی کم افت در بازار کشورمان محسوب میشود. نسخه جدید این خودرو که با نام فیدلیتی الیت شناخته میشود و از سال 1404 جایگزین تیپ پرایم شده هم در همین مدت نسبتاً کوتاه فروش بسیار خوبی را ثبت کرده است.
از نقاط قوت فیدلیتی پرایم و فیدلیتی الیت که باعث شده است این محصولات بهمن موتور بازار کارکرده مناسب و افت قیمت پایینی داشته باشند میتوانیم به قوای فنی رایج در ایران، طراحی ظاهری مناسب، کابین جادار و آپشنهای قابل قبول اشاره کنیم.

کی ام سی J7
کی ام سی J7 که از سال 1401 روی خط مونتاژ کرمان موتور آمده، به خوبی توانسته است نقش خود به عنوان یک سدان جوانپسند را ایفا کند و پرطرفدار ظاهر شود. کی ام سی J7 ظاهر جذاب و اسپرت، توانایی حرکتی مناسب و آپشنهایی قابل قبول دارد که این موارد در کنار خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتور آن را به یکی از پرتقاضاترین و البته کم افت ترین سدانهای چینی بازار تبدیل کرده است.

چانگان CS 55 پلاس
با آغاز مجدد واردات خودرو در سال 1402، شرکت سایپا به سراغ شریک قدیمی خود یعنی چانگان رفت و برخی محصولات این خودروساز چینی را به صورت وارداتی به بازار کشورمان آورد. در بین این محصولات، چانگان CS 55 پلاس را میتوانیم موفقترین نمونه بدانیم که به لطف ظاهر جذاب، توانایی حرکتی منطقی، آپشنهای قابل قبول، کیفیت ساخت بالا و عرضه منظم، خریداران پرشماری را به طرف خود کشاند. تا جایی که میتوانیم چانگان CS 55 پلاس را کم افت ترین خودرو چینی وارداتی بدانیم. البته ناگفته نماند که چانگان CS 55 پلاس در آینده نزدیک با نام سایپا 441 P و به صورت مونتاژی عرضه خواهد شد که این مسئله ممکن است باعث افت قیمت نسبی نسخههای وارداتی شود.

کی ام سی T8
کرمان موتور را میتوانیم استاد عرضه خودروهای چینی خوش فروش بدانیم. چراکه علاوه بر محصولات سواری، پیکاپهای این شرکت هم در بازار بسیار پرطرفدار هستند. اولین پیکاپ مونتاژی کرمان موتور یعنی کی ام سی T8 که از اواخر سال 1399 روی خط مونتاژ این شرکت آمده است؛ به لطف ظاهر مناسب، توانایی آفرود قابل توجه و تداوم عرضه در تیراژ بالا، کماکان پرتقاضاترین پیکاپ چینی بازار است و میتوانیم آن را کم افت ترین ماشین چینی بازار در رده پیکاپها بدانیم.

هایما S7 توربو
هایما S7 توربو که از سال 1396 توسط ایران خودرو مونتاژ و عرضه میشود، یکی از خوش فروش ترین کراساوورهای چینی بازار است و در نسخههای کارکرده افت قیمت نسبتاً کمی دارد. هایما S7 توربو که تاکنون در سه نسخه معمولی، پلاس و پرو در بازار کشورمان عرضه شده است، از نظر ظاهری چندان بهروز نیست اما نسبت به رده قیمتی خود توانایی حرکتی معقول و آپشنهای قابل قبولی دارد. این موارد در کنار استهلاک پایین و خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو، هایما S7 توربو را به یک خودرو چینی خوش فروش و کم افت در بازار ایران تبدیل کرده است.

کلام پایانی
خودروهای چینی در چند سال اخیر حضور بسیار پررنگی در بازار کشورمان دارند اما برخی از شرکای داخلی چینیها تنها به فکر سود کوتاه مدت هستند و سرمایهگذاری چندانی روی گسترش خدمات پس از فروش خود ندارند. این موضوع باعث میشود تا بسیاری از خودروهای چینی علیرغم مشخصات قابل قبول و رقابتی خود، در بازار موفق نشوند و قیمت آنها در نسخههای کارکرده افتهای سنگینی داشته باشد.
از این رو کم افت ترین خودروهای چینی بازار آن دسته از خودروهایی هستند که خدمات پس از فروش گسترده و قطعات در دسترسی دارند. چراکه در این صورت خریداران با خیال راحتتری به سراغ نسخههای کارکرده این خودروها میروند. در پایان خوشحال میشویم اگر تجربه شخصی خود را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید و بگویید از نظر شما کم افت ترین ماشین چینی بازار ایران کدام است؟