لاماری نئو؛ چهره‌ای جدید برای خودرویی قدیمی!

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :90684
1404/08/20
16596

لاماری نئو؛ چهره‌ای جدید برای خودرویی قدیمی!

لاماری نئو؛ چهره‌ای جدید برای خودرویی قدیمی!

چندی پیش، آرین موتور از دو محصول جدید خود با برند لاماری رونمایی کرد. یکی از این خودروها لاماری نئو نام دارد که حداقل روی کاغذ ارزش خرید نخواهد داشت. در ادامه دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم.

خودرویی که آرین موتور با نام لاماری نئو معرفی کرده، درواقع کایی X3 یا شوجت نام دارد. کایی برندی است که در ابتدا کوین نام داشت و به‌عنوان یک برند اقتصادی برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت تأسیس شد. این برند اساساً محصولات قدیمی چری را با تغییراتی در طراحی به بازار عرضه می‌کرد.

برند کوین بعداً به کایی تغییر نام داد و هرچند چری بخش عمده‌ای از سهام آن را به فروخت ولی هنوز هم از پلت‌فرم‌های چری برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. بااین‌حال، برند کایی هرگز شهرت چری را در چین ندارد و جزء برندهای کوچک و تقریباً ناشناخته محسوب می‌شود که بازار محدودی دارد.

لاماری نئو

کایی X3 یا شوجت که با نام لاماری نئو به ایران آمده، بر اساس ام‌وی‌ام X55 ساخته شده و درواقع همان X55 پرو است که فیس‌لیفتی را تجربه کرده است؛ به‌عبارت‌دیگر، رابطه ام‌وی‌ام X55 پرو با لاماری نئو مثل رابطه کوییک و کوییک S است! یعنی یک خودرو فقط با تغییراتی در طراحی! بااین‌حال، طراحی لاماری نئو را نمی‌توان زیباتر از X55 پرو دانست.

این در حالی است که آرین موتور جدیدترین فیس‌لیفت کایی شوجت را به ایران آورده که در سال 2024 معرفی شد درحالی‌که پیشینه طراحی X55 پرو به سال 2020 بازمی‌گردد اما همچنان طراحی زیباتر و هماهنگ‌تری دارد.

لاماری نئو

این موضوع ضعف برند کایی را در قیاس با محصولات اصلی چری نشان می‌دهد. از طراحی نه‌چندان زیبای دماغه لاماری نئو که بگذریم، این خودرو در عقب تفاوت چندانی با X55 پرو ندارد و همان طراحی تکراری را به نمایش می‌گذارد که سال‌ها است در کشورمان دیده‌ایم. اوضاع وقتی برای لاماری نئو بدتر می‌شود که بدانیم مدیران خودرو به‌تازگی جدیدترین فیس‌لیفت X55 پرو را با نام X5 معرفی کرده است که طراحی به‌مراتب زیباتر و بروزتری نسبت به لاماری نئو داشته و بیشتر شبیه مدل گران‌تر تیگو 7 به نظر می‌رسد.

لاماری نئو

در بخش طراحی داخلی هم لاماری نئو حتی در قیاس با X55 پرو هیچ برتری ندارد چه رسد به X5 جدید زیرا این محصول جدید آرین موتور در کابین طراحی ساده و کسل‌کننده‌ای دارد که با فضای پلاستیکی تمام مشکی، شبیه خودروهای یک نسل قبل به نظر می‌رسد. این در حالی است که X5 شاهد طراحی کاملاً مدرن‌تر با نمایشگرهای پیوسته هستیم و بازهم نشان می‌دهد که لاماری نئو ساخت برندی به‌مراتب ضعیف‌تر از چری است.

لاماری نئو

مشخصات فنی لاماری نئو

در بخش قوای محرکه، لاماری نئو هیچ تفاوتی با X55 پرو ندارد از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربو با 156 اسب بخار قدرت در کنار گیربکس CVT استفاده می‌کند. در سمت دیگر، هرچند زیر کاپوت ام‌وی‌ام X5 جدید هم همان موتور 1.5 لیتری توربو را می‌بینیم ولی در اینجا گیربکس CVT با یک نمونهٔ شش سرعته دوکلاچه تر جایگزین شده که تجربه رانندگی بهتری را فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

با توجه به مواردی که توضیح دادیم، می‌توان نتیجه گرفت که لاماری نئو در بازار کشورمان خودرویی بلاتکلیف است که ارزش خرید ندارد. وقتی خودروی اصلی در بازار کشورمان حضور دارد، چرا باید سراغ فیس‌لیفت آن از برندی ضعیف‌تر و ناشناخته رفت؟

علاوه بر این، X55 پرو سال‌ها است که روی خط تولید قرار دارد و بازار مناسبی پیدا کرده درحالی‌که از لحاظ گستردگی شبکه نمایندگی هم بسیار نسبت به آرین موتور برتری دارد. اگر مدل جدید ام‌وی‌ام X5 را نیز با طراحی مدرن‌تر و گیربکس بهتر وارد معادله کنیم، لاماری نئو با طراحی داخلی قدیمی، امکانات کمتر، ظاهر نه‌چندان جالب و کیفیت پایین‌تر، هیچ شانسی برای عرض‌اندام نخواهد داشت.