بی‌وای‌دی دلفین G: خیز اژدهای چینی برای شکار گلف GTE

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :91742
1404/09/27
327

بی‌وای‌دی دلفین G: خیز اژدهای چینی برای شکار گلف GTE

بی‌وای‌دی دلفین G: خیز اژدهای چینی برای شکار گلف GTE

بی‌وای‌دی (BYD) قصد دارد در سال آینده میلادی با معرفی نخستین مدلی که به طور کاملا اختصاصی برای بازار اروپا طراحی کرده است، وارد رقابتی جدی و نفس‌گیر با فولکس‌واگن گلف GTE و تویوتا پریوس شود. این خودروی جدید که یک هاچ‌بک پلاگین هیبریدی (PHEV) است، با نام دلفین جی (Dolphin G) شناخته می‌شود.

این تازه ‌وارد به جمع محصولات بی‌وای‌دی، در واقع یک هاچ‌بک در کلاس B (سایز کوچک شهری) توصیف شده و قرار است نقش نسخه‌ پلاگین هیبریدی را برای مدل تمام الکتریکی «دلفین» بازی کند؛ به این معنی که مشتریانی که هنوز آمادگی خرید خودروی تمام برقی را ندارند، می‌توانند این گزینه جذاب را انتخاب کنند.

بی‌وای‌دی دلفین G

اگرچه هنوز چند ماه تا رونمایی رسمی این خودرو باقی مانده و به همین دلیل اطلاعات فنی دقیق و جزئیات کامل آن بسیار محدود است، اما انتظارات بر این است که دلفین G قرابت فنی بسیار زیادی با مدل آتو ۲ DM-i (Atto 2) داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود این خودرو طولی در حدود ۴.۳ متر و عرضی معادل ۱.۸ متر داشته باشد و از همان سیستم پیشرانه و قوای محرکه‌ برادر قدبلندتر خود بهره ببرد.

این نسخه پلاگین هیبریدی که بر پایه مدل برقی Atto 2 توسعه یافته، در زیر کاپوت خود میزبان یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر است که با یک موتور الکتریکی در محور جلو همراهی می‌شود. این سیستم پیشرفته به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند در دو حالت مختلف عمل کند: یا به صورت «هیبرید سری» که در آن موتور بنزینی صرفا نقش ژنراتور را برای شارژ باتری ایفا می‌کند، و یا به صورت «هیبرید موازی» که در آن هر دو واحد قدرت (بنزینی و برقی) با هم ترکیب می‌شوند تا حداکثر توان و شتاب را در اختیار راننده قرار دهند.

در مدل Atto 2 DM-i، این سامانه ترکیبی قادر است قدرتی معادل ۲۵۹ اسب بخار تولید کند و مصرف سوختی بسیار بهینه داشته باشد (حدود ۱.۵ لیتر در صد کیلومتر طبق ادعای سازنده). همچنین، با استفاده از باتری بزرگ‌تری که برای آن در نظر گرفته شده، این خودرو می‌تواند مسافتی بیش از ۵۶ مایل (حدود ۹۰ کیلومتر) را تنها با تکیه بر نیروی برق طی کند. حال، با توجه به اینکه دلفین G یک هاچ‌بک است و احتمالا ارتفاع کمتر، وزن سبک‌تر و بدنه‌ای آیرودینامیک‌تر نسبت به مدل کراس‌اور دارد، کاملا محتمل است که ارقام مربوط به عملکرد و برد پیمایش در آن حتی بهتر از این اعداد باشد.

بی‌وای‌دی دلفین G

استلا لی، نایب‌رئیس شرکت بی‌وای‌دی، در گفتگوهای خود از افشای جزئیات کلیدی درباره دلفین G خودداری کرد، اما این نکته مهم را تایید نمود که این خودرو، نخستین محصول این کمپانی چینی خواهد بود که از پایه برای بازار اروپا طراحی شده است، نه اینکه صرفا یک مدل موجود در بازار چین باشد که برای اروپا تغییر یافته است.

خانم لی در توضیح این استراتژی جدید گفت: «در حال حاضر هیچ بازاری در داخل چین برای هاچ‌بک‌های پلاگین هیبریدی نظیر دلفین G وجود ندارد.» این جمله نشان می‌دهد که بی‌وای‌دی با درک دقیق سلیقه اروپایی‌ها، محصولی را توسعه داده که مختص جاده‌ها و نیازهای قاره سبز است.

برنامه‌ریزی‌های تولید نیز حاکی از آن است که بی‌وای‌دی از سال آینده، ساخت خودروهای مخصوص بازار اروپا را در کارخانه جدید خود در کشور مجارستان آغاز خواهد کرد. این خط تولید کار خود را با مونتاژ مدل‌های دلفین سرف (Dolphin Surf) و آتو ۲ آغاز می‌کند و این احتمال وجود دارد که تولید مدل دلفین G نیز مدت کوتاهی پس از آن‌ها در همین کارخانه کلید بخورد.

نظر شما در خصوص این خودرو چیست؟ نظرات ارزشمند خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  • بی‌وای‌دی Dolphin مدل 2025 از رکورد یک‌ میلیون فروش عبور کرد
  • نسل جدید بی‌وای‌دی دلفین معرفی شد
  • BYD دلفین به ایمن‌ترین خودروی چینی در آمریکای لاتین تبدیل شد