Loading...

آینده بازار خودرو بدون برجام / کاهش قیمت خودرو متوقف می شود؟

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :25022
1401/07/09
4228

آینده بازار خودرو بدون برجام / کاهش قیمت خودرو متوقف می شود؟

آینده بازار خودرو بدون برجام / کاهش قیمت خودرو متوقف می شود؟

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین؛ اواخر سال گذشته و در زمانی که مطابق روال سال های گذشته انتظار می رفت بازار حداقل در آن برهه زمانی رکود خود را بشکند و حداقل در روزهای پایانی سال بتوان شاهد افزایش حجم معاملات بود، در اتفاقی کم سابقه و به گفته معامله گران حجم معاملات در روزهایی از اسفندماه ۱۴۰۰ حتی به صفر نیز می رسید و در آن زمان یکی از دلایل مهم این رکود رسیدن اخبار مختلف از مذاکرات احیای برجام و انتظار خریداران برای کاهش محسوس قیمت ها بیان می شد که البته با پایان سال و توقف مذاکرات بازار خودرو شاهد شوک افزایشی قیمت ها بود.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازه فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت سال جاری با ثبت افزایش های متوالی با ۴۰ میلیون تومان افزایش تا ۲۷ اردیبهشت از قیمت ۲۷۸ میلیون تومانی به ۳۱۸ میلیون تومان رسید. قیمت پژو پارس LX هم به عنوان دیگر خودروی پر تقاضای بازار با افزایش ۳۸ میلیون تومانی تا ۳۸۸ میلیون تومان هم بالا رفت.

در آن بازه قیمت پراید هم شاهد افزایش قابل توجهی بود و قیمت پراید ۱۱۱ از ۱۸۶ میلیون تومان با عبور از مرز ۲۰۰ میلیون تومانی تا ۲۰۷ میلیون تومان هم بالا رفت.

پس از موج حدودا دو ماهه افزایش قیمت ها با شروع دوباره مذاکرات احیای برجام در کنار اخبار آزادسازی واردات خودرو افزایش افسارگسیخته قیمت ها در بازار متوقف شد و قیمت خودرو هرچند به سطوح اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری نرسید اما اندکی کاهش داشت.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۳۱۸ میلیون تومان هم بالا رفته بود تا به امروز با ثبت ۱۸ میلیون تومان کاهش نسبت به اواخر اردیبهشت ماه به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که همچنان نشان از افزایش ۲۲ میلیون تومانی از ابتدای سال ۱۴۰۱ می دهد. پژو پارس هم در همین بازه زمانی با ۱۶ میلیون تومان کاهش به قیمت ۳۷۲ میلیون تومان معامله می شود.

بررسی تغییرات قیمت خودروها در چند ماه گذشته نشان می دهد که بازار خودرو بیشترین تاثیر را نه از اخبار واردات خودرو و نه از قرعه کشی های برگزار شده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو گرفته است بلکه این برجام و اخبار پیرامون آن بوده که باعث اکثر تغییر قیمت ها در بازار خودرو بوده است.

مرتضی شجاعی کارشناس صنعت خودرو در خصوص چشم انداز بازار خودرو به اقتصادآنلاین گفت: با توجه به اخبار منفی که از برجام می رسد و افزایش قیمت دلار و تضعیف پول ملی به نظر می رسد شرایط رکود در بازار ادامه دار باشد.

وی یکی دیگر از دلایل رکود بازار را افزایش شدید قیمت ها عنوان کرد و افزود: پس از سال ۹۷ و افزایش قیمت ها در بازار خودرو به جز در چند برهه زمانی بازار راکد بوده که این مستقیما به کاهش قدرت خرید مردم باز می گردد و با توجه به چشم انداز جهانی افزایش قیمت خودرو به نظر نمی رسد حداقل در کوتاه مدت بتوان شاهد آب شدن یخ بازار و همچنین کاهش قیمت ها بود.