Loading...

از پیکان جوانان تا دنا جوانان؛ نامی که سوزانده شد

دسته بندی : دانشنامه خودرو کد خبر :33141
1401/11/20
13704

از پیکان جوانان تا دنا جوانان؛ نامی که سوزانده شد

از پیکان جوانان تا دنا جوانان؛ نامی که سوزانده شد
دنا جوانان و پیکان جواناندنا جوانان و پیکان جوانان

به تازگی، ایران خودرو در کنار رونمایی از نسخه جدید تارا با عنوان تارا سال، دنا پلاس با پیشرانه جدید EFP را با نام دنا جوانان رونمایی کرده؛ خودرویی که اگرچه باطنی قدرتمند و جذاب دارد اما ظاهرش تکراری‌ست.

فهرست مطالب

  • پیکان جوانان
  • دنا جوانان؛ بازگشت جوانان پس از پنج دهه
  • طراحی ظاهری دنا جوانان؛ بخشی که می توانست تغییر کند
  • سخن پایانی
دنا جواناندنا جوانان

در این محتوا به سراغ دنا جوانان آمده ایم؛ خودرویی که نامش را وام‌دار پنج دهه پیش است، زمانی که پیکان با پسوند جوانان و رنگ های خاص، حسابی از بازار دلبری می کرد و در دسترس قشر وسیعی از جامعه قرار داشت.

پیکان جوانان

پیکان جوانانپیکان جوانان کابین پیکان جوانانکابین پیکان جوانان

پیکان را باید به نوعی پایه گذار صنعت خودروهای سواری در ایران دانست. خودرویی که با همت برادران خیامی از انگلیس به ایران آمد و توانست بسیاری از خانواده های ایرانی را صاحب خودروی شخصی و صد البته به‌روز (در آن دوران) کند. پیکان جوانان با هدف تولید محصولی جوان پسند و با ظاهری اسپرت در دهه ۵۰ تولید شد. اگر بخواهیم از تفاوت های ظاهری این مدل با نسخه های قبلی تولیدشده، یعنی کارلوکس و دولوکس نام ببریم، باید اشاره کنیم که بیش تر تغییرات در نمای جلویی خودروست.

از نمونه این تغییرات می توان به جلوپنجره جدید و چراغ ها اشاره کرد. در سال ۵۳ مدل جوانان در بخش ظاهری تغییرات عمده ای را تجربه کرد و این نسخه که تا پیش از این با همان چراغ های مربعی و تکی تولید می شد، اکنون دارای طرح چهار چراغ گرد بود. این طرح در واقع از نسخه GLS هیلمن هانتر به عاریت گرفته شده بود. این مدل قدرتمندترین مدل هانتر تلقی می شد و به پیشرانه ۱۷۲۵ سی سی با ۱۱۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. البته پیکان جوانان ایران صرفاً از ظاهر نسخه GLS بهره می گرفت و در بخش فنی از همان پیشرانه هانتر GT با موتور ۱۷۲۵ دو کاربرات با حداکثر قدرت ۹۴ اسبی استفاده می کرد. در آن سال ها به دلیل شباهت نمای جلوی پیکان جوانان با محصولات ب ام و، کسانی که پول خرید این برند آلمانی را نداشتند و از طرفی، به دنبال یک خودروی جذاب، جوان پسند و اقتصادی بودند، به سراغ جوانان می آمدند.

دنا جوانان؛ بازگشت جوانان پس از پنج دهه

دنا جواناندنا جوانان دنا جواناندنا جوانان

ایران خودرو به تازگی از واریانت جدید دنا پلاس توربو اتومات با پیشرانه و امکانات جدید و پسوند جوانان پرده برداشت. این خودرو در بخش فنی به پیشرانه EFP، که نسخه ارتقایافته TC7 محسوب می شود، مجهز شده است. در نسخه EFP این پیشرانه به زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده و توان خروجی آن به ۱۶۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. حداکثر گشتاور این پیشرانه از دور موتور ۱۶۰۰ در اختیار راننده قرار می گیرد. سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ ها‌، یاتاقان ها، سیستم خنک کاری، میل سوپاپ ها و… در دنا پلاس EFP یا همان دنا پلاس جوانان با نسخه قبلی متفاوت است.

کابین دنا جوانانکابین دنا جوانان

اما در بحث امکانات، دنا جوانان نسبت به نسخه قبلی به موارد جدیدی همچون اپل کارپلی و اندروید اتو، سنسور نور و باران، سیستم استارت و ورود بدون کلید و سیستم پایش باد تایرها مجهز شده است.

طراحی ظاهری دنا جوانان؛ بخشی که می توانست تغییر کند

در بحث طراحی ظاهری شاهد آن هستیم که این نسخه جدید با نمونه قبلی هیچ تفاوتی ندارد. حال آن که این خودرو پسوند جوانان را با خود به همراه دارد و می توانست مانند پیکان جوانان و به دلیل بحث نوستالژی هم که شده است، حداقل در بحث گرافیک داخلی چراغ های جلو و عقب، تفاوت هایی با نمونه پیشین داشته باشد. به طور مثال، امکان آن بود تا در دنا جوانان، گرافیک داخلی چراغ ها به نحوی طراحی شود که یادآور طرح دوقلوی پیکان جوانان باشد. همچنین طراحان شرکت می توانستند از رینگ های جدیدی برای نسخه جوانان بهره بگیرند. مورد دیگری که می توانست در دنا جوانان لحاظ شود، استفاده از بج هایی شبیه به نسخه جوانان پیکان در بخش هایی از بدنه و کابین بود.

سخن پایانی

پیکان جوانانپیکان جوانان

در پایان می بایست یادآور شد که استفاده از پسوندها و نام هایی همچون جوانان و آریا، در هر صورت مخاطبان را به یاد محصولاتی خاطره انگیز، جذاب و در برخی موارد قدرتمند می اندازد که انتظار می رود شرکت های تولیدکننده در بخش ظاهری و فنی خودروها نیز به این موارد توجه نمایند. به طور مثال، در خودروسازان مطرح جهانی شاهدیم که همواره خط طراحی گذشته و استفاده از جزییات نوستالژیک، مورد استفاده و توجه طراحان قرار می گیرد. کمپانی پژو فونت و جانمایی نوشته کدهای خود را به سبک دهه ۷۰ میلادی به اجرا درمی آورد که از نمونه های بارز آن می توان به ۵۰۸ جدید و ۴۰۸ جدید اشاره کرد‌. کمپانی رنو مجددا به فکر بازآفرینی رنو ۴ و رنو ۵ افتاده است. کمپانی مرسدس در تمام نسل های S کلاس قوس هایی را که در خودروهای تاریخی این برند نظیر W180 پونتون شاهد بودیم، به کار می گیرد.

همان طور که می بینید مثال هایی از این دست که حاکی از توجه خودروسازان به پیشینه و سابقه خود است، بسیار است و انتظار می رود خودروسازان ما نیز پا را فراتر از حد شباهت نام ها گذارند و توجه به جزییات و کیفیت را هم سرلوحه کار خود قرار دهند. 

دنا جوانان چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو در بخش فنی به پیشرانه EFP، که نسخه ارتقایافته TC7 محسوب می شود، مجهز شده است. در نسخه EFP این پیشرانه به زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده و توان خروجی آن به ۱۶۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. حداکثر گشتاور این پیشرانه از دور موتور ۱۶۰۰ در اختیار راننده قرار می گیرد.

پیکان جوانان چه مشخصاتی دارد؟

پیکان جوانان ایران صرفاً از ظاهر نسخه GLS بهره می گرفت و در بخش فنی از همان پیشرانه هانتر GT با موتور ۱۷۲۵ دو کاربرات با حداکثر قدرت ۹۴ اسبی استفاده می کرد.

در دنا جوانان چه امکاناتی افزوده شده است؟

دنا جوانان نسبت به نسخه قبلی به موارد جدیدی همچون اپل کارپلی و اندروید اتو، سنسور نور و باران، سیستم استارت و ورود بدون کلید و سیستم پایش باد تایرها مجهز شده است.

به این مطلب رای دهید

نوشته از پیکان جوانان تا دنا جوانان؛ نامی که سوزانده شد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.