Loading...

به روز رسانی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری از الزامات توسعه صنایع قطعه سازی و خودروسازی در دنیا است

به روز رسانی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری از الزامات توسعه صنایع قطعه سازی و خودروسازی در دنیا است

به روز رسانی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری از الزامات توسعه صنایع قطعه سازی و خودروسازی در دنیا است


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور بر نقش جایگزینی ماشین آلات فرسوده با تجهیزات جدید و همچنین نقش شرکتهای دانش بنیان در توسعه صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور تاکید کرد.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به نقش نوسازی ماشین آلات و تجهیزات قطعه سازی در توسعه صنعت قطعه و خودرو عنوان کرد: یکی از الزامات توسعه صنایع قطعه سازی و خودروسازی در دنیا مطابقت تجهیزات سخت افزاری(ماشین آلات و قالب ها) و نرم افزاری(تحقیق و توسعه) با استانداردهای روز دنیا است.

وی با بیان اینکه هر خودرو متشکل از حدود 13 هزار قطعه است، افزود: قطعه سازان تراز اول( تیروان) دنیا طبق تعاریفی که از سخت افزارهای خطوط تولید و میزان تلرانس قطعات دارند اقدام به نوسازی ماشین آلات می کنند. به عنوان مثال میزان تلرانس در ماشین آلات ساخت داشبورد 15 هزار ساعت است و پس از آن چه فرسوده و چه نو با سخت افزارهای جدید که مورد قبول خودروسازان است جایگزین می شوند.

این فعال صنعت قطعه سازی با تاکید بر اینکه جایگزینی ماشین آلات فرسوده با تجهیزات جدید نقشی پررنگ در ارتقای کیفیت قطعات تولیدی دارد،اظهار داشت: با توجه به بهینه سازی سیستم برق، اتوماسیون و قالب ها در ماشین آلات جدید، عدم به کارگیری استانداردهای روز دنیا در ساخت قطعات تاثیر مستقیم برکیفیت آنها خواهد گذاشت.

رضایی اضافه کرد: همواره نوسازی خطوط تولید زنجیره تامین به ویژه قطعه سازان تیروان از الویت های خودروسازان بزرگ است اما متاسفانه در کشور ما به جز چند قطعه ساز بزرگ توجهی به این موضوع نمی شود.

وی با اشاره به عواملی چون تحریم که امروز از آن به عنوان موانع توسعه صنعت خودرو یاد می شود، تصریح کرد: اگر از آسیب تصدی گری های دولتی در این صنعت و به نظر برخی کارشناسان عدم ثبات در سیاستهای بین المللی بگذریم، متاسفانه آنچه بیش از تحریم به صنعت خودروی کشور آسیب زده به کارگیری سیاستهایی است که امروز در صنعت خودروسازی دنیا کارایی ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور تاکید کرد: ما راهی نداریم جز اینکه از سیاستگذاری«نظم دسترسی محدود» اعم از سیاستهای وارداتی و تعرفه گذاری غیر متعادل و بالا در صنایع مادر همچون کشور های توسعه یافته به سمت سیاستگذاری « نظم دسترسی باز » از جمله صادرات محوری به جای ممنوعیت واردات پیش برویم و از این طریق حضور در بازارهای رقابتی را تسهیل کرده و کیفیت و دانش فنی را ارتقا دهیم.

رضایی ادامه داد: چطور در خبرها می شنویم در حوزه صنایع نظامی در شرایط تحریمی پیشرفت داشته ایم، آیا یکی از مهمترین دلایل آن اهمیت به دانش فنی روز دنیا نبوده است؟ یا بومی سازی تکنولوژی و مهندسی و توسعه سیستماتیک در این حوزه نقش مهمی نداشته است؟

وی تصریح کرد: متاسفانه در صنعت خودرو به دلیل عدم ثبات در سیاستهای کلان و بالادستی سیاسی، اقتصادی، تحقیقاتی، صنعتی و بین المللی نتوانستیم سرمایه گذاری مناسب همچون کشورهای صاحب صنایع مولد و مادر در حوزه طراحی و نظام تحقیق و توسعه ای R&D) ) داشته باشیم و به جز معدود هلدینگ ها و گروه های صنعتی بزرگ قطعه ساز نتوانستیم ارتباطات موثری در زمینه تبادل و انتقال دانش فنی و تکنولوژی به روز و کارآمد به داخل کشور ایجاد کنیم.

این فعال صنعت قطعه سازی اشاره کرد: نوآوری و حرکت به سمت توسعه دانش بنیان به قدری در صنایع قطعه سازی و خودروسازی مهم است که باعث شده کشوری چون ترکیه سال گذشته بیش از 80 میلیارد یورو قطعه و خودرو به 56 کشور جهان صادر کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در پایان قیمت گذاری دستوری را از مهم ترین موانع توسعه در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: اینکه چه عواملی طی سالهای اخیر موجب توقف رشد صنایع قطعه سازی و خودروسازی در دهه های 70 تا 80 و صادرات گسترده قطعه و خودرو به کشورهای عراق و سوریه شده است مشخص نیست اما اگر موانعی چون قیمت گذاری دستوری نبود قطعا صنعت خودرو در شرایطی بهتر از وضعیت فعلی قرار داشت.