بهترین روش جایگزین قرعه کشی خودرو چیست؟

بهترین روش جایگزین قرعه کشی خودرو چیست؟

بهترین روش جایگزین قرعه کشی خودرو چیست؟


به گزارش خبرخودرو، یک فعال صنعت قطعه سازی عنوان کرد: مادامی که عرضه و تقاضا به تعادل نرسند و قیمت خودرو در بازار و کارخانه تفاوت چشمگیری داشته باشند فروش خودرو چه با قرعه کشی و چه عرضه در بورس با اشکالاتی همراه است

محسن رزمخواه در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص تصمیم وزارت صمت مبنی بر حذف تدریجی قرعه کشی خودرو در سال جاری اظهار داشت: با توجه به اینکه قرعه کشی روش مناسبی برای فروش و توزیع خودرو نیست این تصمیم به درستی از سوی وزارت صمت اتخاذ شده است زیرا برندگان خودرو به سبب کاهش عرضه در بازار با تحویل خودرو از درب کارخانه آن را با قیمت بالاتری در بازار آزاد می فروشند و در واقع خودرو به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی چه روشی جایگزین مناسبی برای قرعه کشی است، گفت: با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضا نمی توان روش دیگری را جایگزین کرد. البته برخی کارشناسان عرضه خودرو در بورس کالا را پیشنهاد می دهند که این روش نیز با چالش هایی همراه است.

این فعال صنعت قطعه سازی در ادامه با اشاره به چالش های عرضه خودرو در بورس افزود: عرضه خودرو در بورس همچون قرعه کشی اشکلاتی دارد چون عرضه و تقاضا در تعادل نیست بر اساس شرایط بازار تعدادی خودرو در بورس عرضه می شود که با توجه به اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار مصرف کننده و تولید کننده هر دو متضرر می شوند و دلال ها نیز سعی بر بازار بورس کنترل خواهند داشت.

رزمخواه با تاکید بر اینکه ریشه ای باید به این مساله نگاه کرد، اذعان داشت: مادامی که عرضه و تقاضا به تعادل نرسند و قیمت خودرو در بازار و کارخانه تفاوت چشمگیری داشته باشند فروش خودرو چه با قرعه کشی و چه عرضه در بورس با مشکلاتی همراه است زیرا که موجب تضییع حقوق مصرف کننده واقعی ، زیان دهی خودروسازان و بهره مندی عده ای از رانت فروش خودرو می شود و در نهایت مشخص نیست خودرو به دست مصرف کننده اصلی برسد. لذا همه روش های فروش مادامی که عرضه و تقاضابه تعادل نرسند نامطلوب هستند.