Loading...

بی‌ام‌و و تویوتا خودروهای سلول سوختی به بازار عرضه خواهند کرد

دسته بندی : کد خبر :21590
1401/05/28
6252

بی‌ام‌و و تویوتا خودروهای سلول سوختی به بازار عرضه خواهند کرد

بی‌ام‌و و تویوتا خودروهای سلول سوختی به بازار عرضه خواهند کرد

بالاخره همکاری طولانی مدت در طراحی خودروهای سبز بین بی‌ام‌و و تویوتا قرار است به ثمر برسد. طبق گزارش منتشر شده در اتوبلاگ و به نقل از پیتر نوتا مدیرکل فروش بی‌ام‌و این کمپانی قرار است تا سال ۲۰۲۵ خودروهای سلول سوختی هیدروژنی را با همکاری تویوتا به بازار عرضه نمایند و مدل مفهومی iX5 Hydrogen احتمالا اولین خودرو از سری خودروهای تولید مشترک این دو کمپانی خواهد بود.

خودروهای سلول سوختی از لحاظ ساختار مانند خودروهای الکتریکی هستند. این خودروها نیز همانند خودروهای الکتریکی از موتور سه‌فاز، باتری و اینورتر استفاده می‌کنند، اما تفاوت خودروهای سلول سوختی با خودروهای الکتریکی در این است که یک سلول سوختی نیز در آن‌ها وجود دارد. خودروهای الکتریکی از باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کنند؛ اما در خودروهای سلول سوختی، از باتری‌های با سوخت هیدروژن یا به‌طور خلاصه از باتری‌های هیدروژنی استفاده می‌شود. یعنی سوخت مصرفی این خودروها، گاز هیدروژن است.

در این خودروها هیدروژنی که در باک خودرو پر شده است، وارد سلول سوختی یا همان باتری هیدروژنی می‌شود. این هیدروژن در سلول سوختی با اکسیژن ترکیب‌شده و برق تولید می‌کند. موتورهای الکتریکی ماشین نیز با استفاده از همین برق کار می‌کنند. همچنین ترکیب هیدروژن و اکسیژن در سلول‌های سوختی صرفا بخارآب تولید می‌کند. در نتیجه از اگزوز این خودروها بخارآب خارج می‌شود. این سلول‌ها برق مستقیم تولید می‌کنند و اینورترهای موجود در خودرو آن را تبدیل به برق متناوب سه‌فاز می‌کند و موتورها با استفاده از این برق متناوب سه‌فاز کار می‌کنند.

سلول‌ سوختی هیدروژن فناوری جدیدی به شمار نمی‌آید و این فناوری از چند دهه پیش توسط ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی در ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفاوت که در فناوری مورد استفاده در گذشته در سلول‌های سوختی از فلز پلاتین استفاده می‌شد. در اصل سطح واکنش‌دهنده در این سلول‌های سوختی با فلز پلاتین ساخته می‌شد که البته فلز کمیاب و گران‌قیمتی است. آنچه باعث شده این سلول‌های سوختی وارد خودروهای سواری شوند این است که در چند سال گذشته آلیاژ‌های ارزانی ساخته شده‌اند که می‌توانند در این سلول‌ها به جای پلاتین به کار روند.

بی‌ام‌و و تویوتا طی سال‌ها روی خودروهای متعددی از جمله خودروی اسپورت سوپرا با یکدیگر همکاری کرده‌اند. آن‌ها اتحاد فناوری خودروهای سبز خود را در آغاز سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی به همگان معرفی کردند، اما از این دو کمپانی انتظار نمی‌رفت که تا سال ۲۰۲۰ کار بر روی سلول سوختی خود را تکمیل نمایند و به سراغ طراحی مشترک خودروهای هیدروژنی خود بروند.

ممکن است ادامه کار بر روی خودروهای هیدروژنی در زمانی که خودروهای برقی بسیار محبوب هستند، عجیب به نظر برسد. با این حال باید برخی از برتری‌های این نوع خودروها را در نظر گرفت به عنوان مثال، خودروهای سلول سوختی را می‌توان در عرض چند دقیقه دوباره شارژ کرد ولی شارژ مجدد خودروهای برقی چندین ساعت طول خواهد کشید.

در ادامه باید دید تا این خودروهای هیدروژنی آیا قادر هستند خودروهای الکتریکی که این روزها هم بسیار محبوبیت پیدا کرده‌اند را پشت سر بگذارند یا خیر.

  • هایپرکار الکتریکی پینین فارینا (باتیستا) به جنگ ابرخودروها خواهد رفت

منبع: afdc.energy.gov / engadget