Loading...

تابستان داغ در انتظار وزیر صمت

تابستان داغ در انتظار وزیر صمت

تابستان داغ در انتظار وزیر صمت
استیضاح فاطمی امیناستیضاح فاطمی امین

به نظر می رسد با از نصاب افتادن استیضاح فاطمی امین، تابستانی داغ در انتظار وزیر صمت باشد.

به‌گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با فرصت دو ماهه مجلس به فاطمی امین، موضوع استیضاح وزیر صمت از دستور کار مجلس خارج شد.
با این حال، اخباری از اعمال فشار دو نفر از نمایندگان پشت پرده استیضاح به وزیر صمت برای انتصاب مدیر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، که گردش مالی بالایی دارد، منتشر شد.
وزیر صمت در دو روز گذشته با حضور در کمیسیون‌های اصل ۹۰ و صنایع، صراحتاً اعمال فشار برخی نمایندگان را تأیید کرد و گفت که آماده است اسامی آن ها را اعلام کند. 
البته این یک سوی این ماجراست و فاطمی امین از جهات دیگری نیز تحت فشار قرار دارد؛ شاید فشارها برای انتصاب و حاشیه های آن، این روزها بسیار پررنگ شده است، اما به نظر می رسد حکایت خودرو داستان پرپیچ و خمی باشد که گره های داستان در آن گنجانده شده است. در واقع، وضعیت باز ر و صنعت خودرو مانند شرکت های تودلی خودروسازان است. شرکت هایی که هر کدام یک خرده روایت جدی در این داستان به شمار می آیند.

حکایت وزیر صمت و صنعت خودروسازی نیز از این جنس است. در حال حاضر، فاطمی امین باید در چند جبهه بچرخد و پاسخ‌گو باشد. اکنون او با مسائل و مشکلات خاصی در این زمینه مواجه است. پرداختن به هر یک از این موضوعات نیز با انتقاد بخش های دیگری همراه شده و می شود. هر چند به گفته وزیر صمت، خودرو ۳ درصد از حوزه ۲۵ درصدی بخش تحت مدیریت او را شامل می شود، اما نشست خبری وزیر صمت، که ابتدای هفته جاری برگزار شد، نشان داد این ۳ درصد غلظت بیش تری دارد. البته شاید به دلیل ذات این صنعت باشد که به طور مستقیم هم با مردم سروکار دارد و هم در سایر بخش های اقتصاد کشور تأثیرگذار است. ساده این که، خودرو طی سال های اخیر نقش زیادی در زندگی مردم ایفا کرده است و می کند. یعنی غیر از نقش تسهیل در رفت و آمدها، حکم حفظ سرمایه و قدرت پول را نیز پیدا کرده است. بنابراین طبیعی است خودرو در تمام جنبه هایش برای مردم و مسئولان کشور جایگاه و اهمیت خاصی داشته باشد.
در این میان اما به نظر می رسد وزیر صمت باید تابستان را گرم از دمای محیط بگذارند. از یک سو، باید شرایط تولید مهیاتر از گذشته باشد، چراکه عدم تحقق وعده افزایش تولید یکی از دستاویزهای مخالفان وی شده است. از سوی دیگر، باید بتواند با به وجود آوردن مقدمات لازم مانع از افزایش قیمت خودروهای تولید داخل شود. این در حالی است که هزینه‌های تولید به طور عموم افزایش داشته است. در عین حال، خودروسازان شبه دولتی توانسته اند خودروهای ناقص را تجاری سازی و عبور مستقیم صددرصدی را تجربه کنند. با این حال، مسئله قیمت، واگذاری و نحوه آن، واردات خودرو و نوع خودروهای وارداتی، افزایش کیفیت و ادامه روند تولید فعلی خودروسازان، تأثیر خودروهای وارداتی بر بازار و قیمت های آن و تنظیم بازار، بخش دیگری از مسائلی هستند که می توانند در سرنوشت دو ماه آینده وزیر صمت مؤثر باشند.

به عنوان مثال، قیمت به خودی خود سوژه مناسبی است که می تواند اذهان عمومی را تحت الشعاع قرار دهد. شاید کم تر کسی فراموش کرده باشد که اولین جرقه های استیضاح وی به زمانی باز می گردد که خودروسازان در اوج زیان همراه با تولید و تورم بالای ۴۰ درصد، مجوز افزایش ۱۸ درصدی گرفتند. در آن شرایط، برخی نمایندگان مجلس به اسم دفاع از مردم به وزیر تاختند و با استفاده از نام مافیای خودرو معقتد بودند که قیمت خودرو نباید افزایش یاید. در شرایط فعلی نیز الزام فروش در سیستم یکپارچه فروش و یا جلوگیری از فروش در بورس کالا موضوعاتی هستند که عملکرد وزیر صمت را تحت الشعاع قرار داده اند. با این حال، فاطمی امین به خوبی می داند که چه مرکب سرکشی را سوار شده است. مرکبی که چندان آرام و قرار ندارد، اما اگر طی دو ماه آتی تکلیف سیستم فروش خودروسازان، بورس کالا، واردات روشن شود و تولید مستمر و کامل ادامه داشته باشد، می توان امیدوار بود که وزیر جوان صمت، هفته دولت را با لبخند و سری بالا آغاز کند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.