Loading...

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

دسته بندی : دانشنامه خودرو کد خبر :20887
1401/05/20
12697

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال
تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

سانگ یانگ تیوولی یکی از پرفروش ترین کراس اوورهای جمع و جور بازار ایران به حساب می آید که در چند وقته اخیر نسخه های توربو آن هم به واسطه فعالیت های مونتاژی پا به بازار ما گذاشته است. در این متن به سراغ تست و بررسی نسخه اسپشیال تیوولی رفته ایم و نمونه ای از این خودرو را با مدل ۱۴۰۰ طی هزار کیلومتر بررسی کرده ایم.

در اولین قسمت فصل هشتم اسب بخار، ویدیوی تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال منتشر شده و شما مخاطبان می توانید محتوای ویدیویی این تست را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.

فهرست مطالب:

  • طراحی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال
  • مشخصات فنی تیوولی اسپشیال
  • امکانات رفاهی و ایمنی تیوولی اسپشیال و اسپشیال پلاس
  • رانندگی با سانگ یانگ تیوولی با پیشرانه توربو در شهر
  • رانندگی با تیوولی توربو در جاده
  • کیفیت ساخت و متریال تیوولی مونتاژی
  • عملکرد امکانات تیوولی اسپشیال
  • فضای کابین تیوولی فیس لیفت
  • نتیجه گیری
  • آلبوم تصاویر سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

اما در اینجا به سراغ معرفی و بررسی متنی این کراس اوور کره ای رفته ایم و می خواهیم تا بیشتر با آن آشنا شویم. خودرویی که در کنار پرفروش بودن در بازار ایران، حواشی زیادی را هم داشته و همیشه بحث مشتریان شاکی رامک خودرو در کنار نام تیوولی گره خودرو است. در حال حاضر گفته می شود که نسخه های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تیوولی اسپشیال به تعهدات قبلی رامک خودرو تحویل داده شده و حضور این خودرو در بازار آزاد، به واسطه فروش خودرو توسط مشتریان رخ داده است. البته که هنوز رامک خودرو تعداد قابل توجهی از تعهدات تیوولی را در فهرست کاری خود دارد و همین مسئله باعث شده است تا پس از چند سال، همچنان صدای مشتریان شاکی این شرکت شنیده شود.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

طراحی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

سانگ یانگ تیوولی اسپشیال نمونه از نسخه فیس لیفت این کراس اوور کره ای است. با این تفاوت که جزئیات به روزتری در ظاهر این خودرو دیده می شود و توانسته تا سبکی پویاتر را به خود بگیرد. کاسه چراغ های تیوولی اسپشیال از نوع LED است و مه شکن های جلو خودرو هم به سبکی سه خط و LED تبدیل شده است. در بحث کابین هم الگوی اصلی تغییر نکرده است و صرفاً اضافه شدن برخی امکانات رفاهی باعث شده تا چیدمان کابین در تیوولی اسپشیال متفاوت تر از نسخه های فیس لیفت قبلی باشد.

در نمای عقب هم با همان الگوی تیوولی فیس لیفت و تنفس طبیعی طرف هستیم و ویژگی جدیدی را در این بخش نمی بینیم. البته که در نسخه های ۱۴۰۱ یا همان اسپشیال پلاس تیوولی، اسپویلر بر روی درِ صندوق عقب اضافه شده است. روی درِ سمت شاگرد سری توربو تیوولی، نشان TGDi نیز دیده می شود. پیش از نسخه اسپشیال تیوولی نیز، نمونه فایتر آن به بازار عرضه شد که از نظر فنی مشابه به نسخه اسپشیال و اسپشیال بود و در بحث امکانات، ویژگی های نسخه تنفس طبیعی را داشت.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

مشخصات فنی تیوولی اسپشیال

نمونه های اسپشیال تیوولی به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو TGDi مجهز است که ۱۶۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده این نسخه تیوولی هم از نوع شش سرعته اتوماتیک AT و ساخت کمپانی آیسین ژاپن است و توان را به چرخ های جلوی این کراس اوور کره ای می رساند. حضور این قوای فنی بر روی تیوولی فایتر، اسپشیال و اسپشیال پلاس باعث شده تا این کراس اوور جمع و جور کره ای، یکی از چابک ترین گزینه های صفر کیلومتر بازار باشد.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

امکانات رفاهی و ایمنی تیوولی اسپشیال و اسپشیال پلاس

تیوولی اسپشیال و اسپشیال پلاس به شش کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، فرمان کمکی برقی، تنظیم حالت رانندگی، صندلی راننده برقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، کروز کنترل، کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری، تهویه اتوماتیک دوکاناله، ترمز اضطراری خروج از پارک، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، نمایشگر لمسی، شارژر بی سیم تلفن همراه، چراغ های LED جلو، مه شکن LED طرح جدید و… مجهز است. نسخه اسپشیال پلاس تیوولی که با مدل ۱۴۰۱ در بازار حضور دارد، به اسپویلر عقب به صورت استاندارد مجهز بوده و از این جهت تفاوت جزئی با نسخه اسپشیال دارد.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

رانندگی با سانگ یانگ تیوولی با پیشرانه توربو در شهر

تجربه رانندگی با تیوولی اسپشیال برای ما، در روزهای گرم تهران رقم خورد. اولین نکته در مورد تیوولی اسپشیال این است که در رانندگی های شهری و با ترافیک سنگین و نیمه سنگین، سیستم تهویه آن عملکرد قابل قبولی را دارد. اما وقتی دمای خارج از کابین به فراتر از ۴۰ درجه می رسد، آنچنان سیستم تهویه تیوولی اسپشیال در ترافیک ها و حالت ایستاده، ایده آل کار نمی کند و باید بدانیم و عملکرد سیستم تهویه این کراس اوور کره ای، بیشتر در هنگام حرکت به حالت مطلوب نزدیک می شود. اما در مجموع می توان گفت که این سیستم تهویه تا حد زیادی از پس گرمای تابستانی تهران بر می آید و وجود امکاناتی مانند سردکن صندلی های جلو هم، آسایش بیشتری را برای راننده و سرنشین جلو فراهم می کند.

در بحث مصرف سوخت باید گفت که تیوولی اسپشیال گزینه ای خوب و قابل قبول است. در ترافیک های سنگین تهران و با سرعت های کمتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت در اتوبان ها، می توان مصرف سوخت تیوولی اسپشیال را به کمتر از ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هم رساند. البته که در فشارهای ناگهانی و یا ترافیک های سنگین، این مصرف سوخت به عدد ۹٫۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هم نزدیک می شود. اما در کل باید گفت که این خودرو در کنار سایر رقبای هم قیمت، مصرف سوخت به مراتب مناسبتری را دارد و عدد اعلامی کمپانی به واقعیت نزدیک تر است.

عملکرد جعبه دنده و هماهنگی آن با پیشرانه خوب و قابل قبول است و در ترافیک ها رفتار مناسبی را از خود نشان می دهد. حتی در فشارهای سنگین ترافیکی هم خبری از ضربه ناگهانی جعبه دنده نیست و می بینیم که شروع حرکت و معکوس در هنگام کاهش سرعت، به درستی رخ می دهد.

سیستم تعلیق تیوولی اسپشیال تفاوت خاصی را با نسخه های قبلی ندارد و در مواجه با چاله های درون شهری، رفتار قابل قبولی را از خود نشان می دهد. نسخه های مختلف تیوولی را می توان به عنوان یک کراس اوور جمع و جور شهری با تکان های به نسبت کم معرفی کرد.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

رانندگی با تیوولی توربو در جاده

سانگ یانگ تیوولی اسپشیال عملکرد خوبی را در جاده ها دارد. به لطف پیشرانه توربو که توان حداکثری را در دوره ای میانی در اختیار راننده قرار می دهد، می بینیم که عملکرد این کراس اوور کره ای در جاده های مختلف خوب است و می تواند در جاده های کوهستانی هم قوی ظاهر شود. معکوس های خوب جعبه دنده در جاده های کوهستانی باعث می شود تا تیوولی حرکتی با ثبات را در مسیرهای شیب دار داشته باشد.

البته به خاطر ضریب ایمنی که برای جعبه دنده تیوولی اسپشیال در نظر گرفته شده است، می بینیم که معکوس دنده ۲ به ۱ باید در سرعت های کمتر از ۴۰ کیلومتر رخ دهد و از سویی در هنگام تخت گاز و جهش دنده یک به دو، با تاخیری همراه هستیم تا آسیب لحظه ای به جعبه دنده به حداقل برسد. همین موضوع سبب می شود تا تیوولی همچنان در بحث لذت رانندگی و شتاب گیری در جایگاه ضعیف تری نسبت به پژو ۲۰۰۸ قرار بگیرد. البته باید در نظر گرفت که امروز رقبای صفر کیلومتر تیوولی اسپشیال، همه چینی هستند و این کراس اوور کره ای می تواند به مراتب شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بهتری را در اختیار راننده بگذارد. در بررسی های انجام شده، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سانگ یانگ تیوولی اسپشیال با بنزین یورو ۴ و شرایط منطقه ای شهر تهران، حدود ۹٫۳ ثانیه است.

مصرف سوخت سانگ یانگ تیوولی اسپشیال در جاده های کفی با سرعتی در محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۶٫۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که عددی خوب و منطقی بوده و می توان در جایگاه یک کراس اوور کم مصرف قرار بگیرد.

پایداری و ترمز مناسب تیوولی اسپشیال یکی از مزایای آن به حساب می آید و در بررسی های مختلف سیستم مدیریت ترمز و پایداری این کراس اوور را به چالش کشیدیم. در مجموع می توان گفت که این خودرو در بحث ترمزگیری و پایداری در جایگاه خوب و قابل قبولی را دارد.

در مسیرهای کفی که سرعت و دور موتور خودرو ثابت است، نفوذ صدا به کابین تیوولی اسپشیال کم بوده و می توان گفت که این خودرو کابین ساکتی را در رده قیمتی خود دارد. با وجود نصب تایرهای ایرانی نشان «کویر تایر»، سواری خود تا حد قابل قبولی نرم است و صدای مضاعفی از تایرها وارد کابین نمی شود.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

کیفیت ساخت و متریال تیوولی مونتاژی

تیوولی اسپشیال در بحث کیفیت تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد. با توجه به اینکه فرایند تولید و رنگ بدنه در خارج از ایران انجام می شود و داخلی سازی رخ داده صرفا در بحث موکت کف پایی، تایرها، باتری و مونتاژ قطعا رخ داده است، با افت کیفیتی در مواد به کار رفته در تولید این خودرو همراه نیستیم. کیفیت متریال تیوولی اسپشیال را می توان تا حدی بهتر از برخی چینی های صفر کیلومتر دانست. البته که همچنان متریال به کار رفته در روکش صندلی و غربیلک فرمان آنچنان قوی و ایده آل نیست و احتمال آن زیاد است که این نسخه از تیوولی هم مانند نمونه های قبلی پس از پیمایش ۷۰ هزار کیلومتر دچار افت کیفیت این قسمت ها شود.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

عملکرد امکانات تیوولی اسپشیال

همان طور که اشاره شد سیستم کنترل پایداری و سیستم تهویه تیوولی اسپشیال عملکرد قابل قبول و مناسبی را به صورت کلی دارند. کروز کنترل، فرمان کمکی برقی با قابلیت تنظیم، سردکن و گرمکن صندلی ها، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری خروج از پارک و چراغ های LED جلو از جمله امکاناتی هستند که در تیوولی اسپشیال به درستی کار می کنند و دقت خوبی را دارند. اما از سویی برخی امکانات مانند دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی، سیستم صوتی و شارژر بی سیم تلفن همراه آنچنان کیفیت و کارایی خوبی را ندارند و وجود این امکانات با چنین کیفیتی، در یک محصول کره ای و با قیمتی نزدیک به ۱٫۵ میلیارد تومان بعید به نظر می رسد.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

فضای کابین تیوولی فیس لیفت

فضای کابین این کراس اوور کوچک سانگ یانگ کاربردی و تا حدی مناسب است. فضای پای سرنشینان جلو و عقب، فضای سر سرنشینان، تکیه گاه های دست و… از جمله نکاتی هستند که در تیوولی اسپشیال به درستی طراحی شده اند. صندلی های جلو و عقب تیوولی ارگونومی خوبی دارند و وقتی بر روی صندلی راننده می نشینید، دسترسی مناسبی هم به دکمه ها و امکانات خودرو دارید. دید راننده به بیرون خوب و مناسب است و نقاط کور عجیبی در این کراس اوور کره ای دیده نمی شود.

اما در بحث فضای بار باید گفت که تیوولی اسپشیال یکی از کمترین فضاهای کاربردی را در بخش صندوق عقب در اختیار سرنشینان می گذارد. با توجه به اینکه تیوولی در ابتدا به عنوان خودرویی بدون تایر زاپاس و با کیت پنچرگیری استاندارد طراحی شده بود، فضای صندوق عقب مناسبی را داشت. اما بعدها به خاطر تقاضای مشتریان ایرانی برای وجود تایر زاپاس، بخش زیادی از فضای صندوق عقب با جعبه یونولیتی بزرگی اِشغال شد و تایر زاپاس در این بخش قرار گرفت. همین مسئله سبب شده است تا امروز سانگ یانگ تیوولی اسپشیال فضای بار کمی را نسبت به تمام رقبا داشته باشد و این موضوع به چالشی مهم برای افرادی که در سفرها وسایل زیادی را حمل می کنند، تبدیل شود.

تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

نتیجه گیری

از نظر فنی می توان گفت که همچنان یک کراس اوور جمع و جور کره ای در بحث کیفیت و توانایی حرکتی به مراتب بهتر از محصولات صفر کیلومتر چینی است و سانگ یانگ تیوولی اسپشیال توانایی این را دارد که بتواند سخت پسندان را به سمت خود بکشاند. اما باید به این نکته توجه داشت که به واسطه تحریم ها و چالش های پیش روی رامک خودرو، تیوولی اسپشیال و توربو آنچنان برای مشتریان شناخته شده نیست و بسیاری دیگر در هنگام خرید یک کراس اوور صفر کیلومتر به تیوولی فکر نمی کنند.

نکته دیگر این است که قیمت تیوولی اسپشیال در بازار آزاد در محدوده ۱٫۵ میلیارد تومان تعیین شده و همین مسئله سبب می شود تا بسیاری از مشتریان به جای خرید یک کراس اوور جمع و جور کره ای به نسبت با کیفیت، به سراغ گزینه های چینی با ابعاد بزرگتر بروند. همچنین چالش های پیش روی رامک خودرو و مشتریانش باعث افت کیفیت خدمات پس از فروش برای محصولات سانگ یانگ شده و امروز می بینیم که برخی محصولات چینی، به مراتب کیفیت خدمات پس از فروش بهتری را به مشتریان ارائه می دهند و شبکه گسترده تری را در سراسر کشور دارند.

اما نکته آخر اینکه حتی اگر به این باور برسیم که سانگ یانگ تیوولی اسپشیال گزینه ای خوب از نظر فنی است و کیفیت و امکانات مناسبی را در اختیار مشتریان قرار می دهد، بیان آن در فضای رسانه ای و جو عمومی مشتریان بازار خودرو سخت است. زیرا در چند سال گذشته نام تیوولی با مشتریان شاکی رامک خودرو شنیده شده و هنوز بسیاری از حواله داران این شرکت، رضایتشان به دست نیامده است. پس چه بهتر است که احیای نام تیوولی در کشور با پایان چالش تعهدات معوق رامک خودرو اتفاق بیافتد و حواله داران این کراس اوور کره ای، رضایتشان جلب شود.

آلبوم تصاویر سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

فصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالتست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیالفصل هشتم / قسمت اول: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

پایگاه خبری اسب بخار

حسین دلاور

عکس ها: علیرضا پاداش

سانگ یانگ تیوولی اسپشیال چه مشخصات فنی دارد؟

نمونه های اسپشیال تیوولی به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو TGDi مجهز است که ۱۶۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده این نسخه تیوولی هم از نوع شش سرعته اتوماتیک AT و ساخت کمپانی آیسین ژاپن است و توان را به چرخ های جلوی این کراس اوور کره ای می رساند.

تیوولی اسپشیال چه امکانات رفاهی و ایمنی دارد؟

تیوولی اسپشیال و اسپشیال پلاس به شش کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، فرمان کمکی برقی، تنظیم حالت رانندگی، صندلی راننده برقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، کروز کنترل، کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری، تهویه اتوماتیک دوکاناله، ترمز اضطراری خروج از پارک، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، نمایشگر لمسی، شارژر بی سیم تلفن همراه، چراغ های LED جلو، مه شکن LED طرح جدید و… مجهز است. نسخه اسپشیال پلاس تیوولی که با مدل ۱۴۰۱ در بازار حضور دارد، به اسپویلر عقب به صورت استاندارد مجهز بوده و از این جهت تفاوت جزئی با نسخه اسپشیال دارد.

تفاوت ظاهری تیوولی اسپشیال با سایر نسخه ها چیست؟

تیوولی اسپشیال تفاوت ظاهری زیادی را با سایر نسخه های فیس لیفت این کراس اوور کره ای ندارد. اما کاسه چراغ های LED جلو، مه شکن سه خط LED در بخش جلو و نشان TGDi روی درِ سمت شاگرد از جمله تفاوت تیوولی اسپشیال با نسخه های فایتر و تنفس طبیعی است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.